۰ نفر
۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۸

ایرنا: سال 2011 در آلمان در حالی شروع شد که ماراتن رای گیری ایالتی در این سال با هفت انتخابات می تواند، پایان دوران صدراعظمی آنگلا مرکل و شریک ائتلافی وی گیدو وستروله وزیر خارجه را رقم بزند.

حزب دموکرات مسیحی مرکل که در ماه های اخیر با روند پرسرعت کاهش محبوبیت مواجه شده، با این خطر روبرو است که در هفت ایالت از 16 ایالت آلمان شکست خورده و ناکامی بزرگی را برای خود رقم بزند.

نتیجه این انتخابات همچنین بر ترکیب شورای فدرال که نقش مستقیم در تایید سیاست ها و تصمیمات مرکل و شکل گیری آن دارد. تاثیر می گذارد.

این ماراتن انتخاباتی اول اسفند با انتخابات در شهر ایالتی هامبورگ شروع می شود که انتظار می رود در این انتخابات حزب دموکرات مسیحی شکست بخورد.

به دنبال آن انتخابات درایالت های زاکسن-آنهالت، بادن ووتمبرگ و راینلند فالس در اسفند و فروردین برگزار می شود و سپس ایالت برمن اردیبهشت وخرداد شاهد برگزاری انتخابات خواهد بود.

پایان این ماراتن انتخاباتی درایالت شرقی مکلنبورگ - فورپومرن و ایالت شهری برلین در شهریور ماه خواهد بود.
بی شک انتخابات ایالت بادن ووتمبرگ مهمترین رای گیری در سال2011 خواهد بود و اگرحزب دموکرات مسیحی قدرت را در این ایالت که از سال 1950 در دست دارد، از دست بدهد ،به معنی آغاز پایان صدراعظمی مرکل خواهد بود. زیرا تاثیرات این شکست مانند بهمنی بر دیگر ایالت ها نیز فرو می ریزد.

اصرارمرکل بر پیشبرد طرح خط آهن زیرزمینی چندمیلیارد یورویی بحث برانگیز در مرکز این ایالت موسوم به اشتوتگارت 21 شانس انتخاب دوباره حزب دموکرات مسیحی را را به صورت جدی به مخاطره انداخته است.

سرکوب خونین صدها جوان معترض به این طرح توسط پلیس نیز نقش مهمی در سقوط محبوبیت این حزب طبق نظر سنجی ها در این ایالت و دیگر ایالت های آلمان داشته است.

یک عامل دیگر که می تواند در نتایج انتخابات ایالتی آلمان تاثیر داشته باشد، تصمیم مرکل به تمدید فعالیت 17 نیروگاه اتمی این کشور با وجود مخالفت های گسترده مردمی است.

این درحالی است که فرصت پیروزی حزب دموکرات مسیحی در ایالت راینلند فالس نیز تحت الشعاع اتهامات فساد مالی این حزب قرار گرفته است.

حزب دموکرات مسیحی که در این ایالت در جمع احزاب مخالف دولت قرار دارد، می خواهد، نخست وزیر سوسیال دموکرات این ایالت را برکنار کند.

چیز دیگری که کار را برای مرکل سخت ترمی کند، سقوط بی پایان محبوبیت شریک ائتلافی یعنی حزب دموکرات های آزاد وستروله است.

احتمال داده می شود که این حزب در بیشتر پارلمان های ایالتی موفق به ورود به پارلمان نشود.
کابوس وستروله مبنی بر برکناری از قدرت زمانی می تواند محقق شود که دموکرات های آزاد موفق به کسب حداقل پنج درصد آرا برای حضور در پارلمان نشود.

با اینکه حزب دموکرات های آزاد در انتخابات عمومی سال 2009 با کسب 6/14 درصد آرا فاتح بزرگ این انتخابات نام گرفت، ولی در نظرسنجی های اخیر میزان محبوبیت آن به سه درصد کاهش یافته است.

علت سقوط محبوبیت، موضع سرسختانه این حزب علیه کمک های رفاهی، بی توجهی به وعده های انتخاباتی برای کاهش مالیات ها و برنامه های نامحبوب اصلاح نظام بهداشتی اعلام شده است.

در عین حال این حزب در روزهای اخیر با رسوایی بزرگ اعلام جاسوسی رییس دفتر وستروله برای آمریکا است.
چیزی که مرکل و وستروله تاکنون نتوانسته اند، تغییردهند، این ذهنیت آلمان هاست که دولت راست میانه به صورت کلی ضعیف است.

در حالیکه آلمان در آستانه این انتخابات قرار دارد، مرکل و وستروله دیگر فرصتی برای متقاعد کردن مردم مبنی بر اینکه راه و عملکرد آنها درست است، ندارند.

هر دو نه تنها برای پیروزی احزاب خود در انتخابات ایالتی تلاش می کنند، بلکه برای بقای سیاسی شان نیز در حال مبارزه هستند.
این درحالی است که نسل بعدی رهبران جوان دموکرات های آزاد و دموکرات مسیحی بی صبرانه آماده قرار گرفتن بر صدر این احزاب بعد از شکست ها ی احتمالی هستند.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =