سمیه فتحی: مسئولان بخش هوایی کشور در سالهای اخیر به ویژه از سال گذشته تاکنون تأکید فراوانی بر کاهش میانگین تأخیر پروازها دارند، هر چند در مقایسه با چند سال گذشته میزان تأخیرات از روند کاهشی خوبی برخوردار بوده اما هنوز مسئله تأخیر یکی از مشکلات بخش هوایی کشور است به طوری که این روزها تأخیر در پروازها به ویژه در فرودگاه مهرآباد به معضلی برای مسافران این بخش تبدیل شده است و هر چند وقت یکبار شاهد سرگردانی مسافران در فرودگاه هستیم.
ظاهراً نقص فنی هواپیماها نیز یکی دیگر از دلایل تأخیر است چراکه چند روز پیش به دلیل پرواز نکردن به موقع هواپیماهای تهران ـ اهواز، تهران ـ بوشهر، تهران ـ تبریز و تهران ـ زاهدان از فرودگاه مهرآباد تهران، مشکلاتی در مهرآباد بهوجود آمد که علت آن هم وضعیت جوی نامساعد نبود چراکه بنا به اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی به دلیل بروز نقص فنی در هواپیمای پرواز تهران ـ بوشهر و تهران ـ اهواز، تأخیر در این پروازها به وجود آمد که به صورت انعکاسی بر پروازهای دیگر هم تأثیرگذار گذاشت این در حالی است رئیس سازمان هواپیمایی علت افزایش میزان تأخیر پروازها را به دلیل وضعیت جوی در جنوب کشور به دلیل گرد وغبار محلی در فصل تابستان اعلام کرده است.
حسین خانلری به «خبر» در این خصوص میگوید: هر ساله با آمدن فصل تابستان گردوغبار محلی سبب میشود پروازهای جنوب غربی کشور مانند شهرهای آبادان، بوشهر واهواز تحت تأثیر این پدیده قرار گیرند که به طبع پرواز به نقاط با تأخیر انجام میگیرد.
وی با تأکید براینکه هدف اصلی ما پاسخگویی به نیاز مسافران و کاهش تأخیرات است، میافزاید: وقتی پروازی به هر دلیلی با تأخیر مواجه میشود شرکت هواپیمایی مربوطه به پاسخگویی موظف است و باید سریعاً مسافران را در جریان بگذارد.
خانلری ادامه میدهد: در این شرایط وقتی تأخیری به وجود میآید مسئولان امر سریعاً به این مسئله رسیدگی میکنند تا در اسرع وقت پرواز مربوطه انجام شود و موجب نارضایتی مسافران نشود.
بنا بر این گزارش این در حالیاست که طی امسال تا حدودی بر حجم تأخیر پروازها افزوده شده است و نمیتوان تنها گردوغبار محلی را عامل تأخیر پرواز دانست چراکه همین اواخر تعداد زیادی از پروازهای حج عمره به دلیل نقص فنی یکی از شرکتهای هواپیمایی داخلی با تأخیرات چند ساعته و گاه تا یک شبانهروز مواجه شده است و یا چندی پیش تأخیر دو ساعته ابتدایی پرواز و 14 ساعته نقص فنی و سرگردانی در طول پرواز، دامنگیر مسافران پرواز شماره 840 ایرانایر که از تهران عازم کوالالامپور پایتخت مالزی بود، شد.
هواپیمای بوئینگ 747 این شرکت هواپیمایی ساعت 20:10 به وقت تهران پرواز خود را آغاز کرد و قرار بود ساعت 7 به وقت کوالالامپور در فرودگاه این شهر فرود آید که در بین راه به دلیل نقص فنی در فرودگاه کراچی نشست که مشکلات فراوانی را برای مسافران این پرواز ایجاد کرد.
از سوی دیگر در هفته گذشته پرواز شماره 4055 به مقصد کیش که باید ساعت 6:20 بامداد فرودگاه مهرآباد تهران را ترک میکرد، با بیش از چهار ساعت تأخیر به دلیل نقص فنی، با هواپیمای جایگزین پرواز کرد و یا چند روز پیش به دلیل پرواز نکردن به موقع هواپیماهای تهران ـ اهواز، تهران ـ بوشهر، تهران ـ تبریز و تهران ـ زاهدان از فرودگاه مهرآباد تهران، مسافران در این فرودگاه سرگردان شدند. به طوری که مسئولان امر اعلام کردند: به دلیل بروز نقص فنی در هواپیمای پرواز تهران ـ بوشهر و تهران ـ اهواز، تأخیری در این دو پرواز به وجود آمد که به صورت انعکاسی بر پروازهای دیگر هم تأثیرگذار گذاشت.
با این حال علاوه بر وضعیت جوی نامساعد که به میزان تأخیرات پروازها دامن میزند؛ مسئله نقص فنی هواپیماها که از فرسودگی ناوگان نشأت میگیرد علت اصلی این تأخیرات است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد چراکه با این ناوگان با توجه به بالا بودن حجم پروازها برای پاسخگویی به تقاضاهای بیشتر نمیتوان انتظار داشت تأخیر وجود نداشته باشد البته مسئولان امر، این مسئله را رد میکنند به طوری که رضا جعفرزاده ـ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ـ درباره علت افزایش تأخیرهای پروازهای داخلی و خارجی طی چند روز اخیر، گفت: با توجه به تعداد هواپیماهایی که در اختیار داریم و بالا بودن حجم پروازها، تأخیرهای پروازی بالا نیست.
وی با بیان اینکه روزانه 550 پرواز در فرودگاههای کشور انجام میشود، افزود: به طور متوسط 70 تا 75 پرواز خارجی از فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) صورت میگیرد و بقیه پروازها داخلی است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم تصریح کرد: تعمیرات جزئی یکی از باندهای فرودگاه مهرآباد در انجام به موقع پروازها و ایجاد تأخیرات پروازی هیچ تأثیری ندارد.
نظر شما