نظرات کارشناسی کاربران خبرآنلاین در مورد قیمت خودرو و نرخ ارز

ابتدای هفته جاری کاربران خبرآنلاین در مورد افزایش قیمت سوخت نظرات متفاوتی داده بودند. بیشتر آنها منتقدین قیمت خودرو در کشور ‍‍پس از این افزایش بودند. نظرات این کاربران در مطلبی با عنوان «آقای وزیر قیمت خودرو را هم فوب خلیج فارس کنید» منتشر شد که همین خبر بار دیگر نظرات و واکنش‌های متفاوتی در میان کاربران بوجود آورد. بخش بزرگی از خوانندگان این خبر بار دیگر تاکید داشتند قیمتی که برای خودرو در کشور داده می‌شود گران است و به اصطلاح لیاقت بنزین ۷۰۰ تومانی را ندارد چنانچه یک نفر معتقد است «بنده حاضرم بنزین رو به نرخ فوب نه تنها خلیج فارس بلکه هزار تومان بخرم به شرط اینکه قیمت ماشین هم واقعی بشه چون که در مقایسه با قیمت پرشیا که تقریبا 19 میلیون [تومان] هست خودروی سوزوکی ویتارا و سوناتا و کمری هم تو بازارهای جهانی 19 میلیون تومان هستند و به نظرم باید یک مافیا پشت سر این قیمت‌ها باشد.» عده ای نیز مانند حسین ایده‌آل گرایانه نظر داده بودند: «به خدا اگر فقط یک ماه کسی از خودرو سازها ماشین نخره، قیمتش از قیمت جهانی هم کمتر می‌شه.»  

اما همزمان با این نظرات مطالب دیگری نیز از سوی گروه دیگری از کاربران داده شد. از نظر این گروه انتقاد از قیمت خودرو تا زمانی که نرخ ارز در کشور آزاد نشده فقط یک «غر زدن» است. مشتاق یکی از این کاربران بود که نوشته است: «آخه کدوم آدم عاقلی میاد نرخ ارزش رو بالا نگهداره بعد 110 درصد عوارض گمرکی روی خودرو  بگیره؟ ثانیا اگر ارزش واقعی دلار 2500 [تومان] باشه با این قیمت باید ایران خودرو و سایپا به سایر کشور در حجم بالا و با همین قیمت صادر کنند! چرا اینطور نیست؟» مشتاق البته توضیح نداده بود در صورت واقعی شدن نرخ ارز گرچه صادرات توجیه خواهد داشت اما هزینه تولید خودروسازان نیز با توجه به واردات مواد اولیه و قطعه بیشتر خواهد شد. حسن یکی دیگر بود که در بخش نظرات نوشته است «به کابران محترمتان بگوئید که قیمت دلار واقعی حداقل 2500 تومان است یعنی یک کمری که الآن در دبی 20 [میلیون] تومان است در صورت واقعی شدن قیمت به 50 تومان می‌رسد یعنی همین قیمت داخل ایران.» با توجه بیشتر شدن تعداد نظرات گروهی که بحث قیمت ارز را در روزهای گذشته داشته‌اند به نظر می‌رسد کاربران خبرآنلاین بحثی کارشناسی را ‍جایگزین درخواست‌های معمول کرده‌اند. مجموع نظرات به گونه‌ای است که گرچه انتقادات جدی از خودروسازان در مورد استهلاک و مصرف زیاد بنزین ادامه دارد و قیمت‌ها عادلانه دانسته نشده اما از سویی کاربرانی همچون مشتاق و حسن هستند که معتقدند تا زمانی که نرخ ارز تثبیت شده باقی بماند خودروساز حق دارد با تعرفه بالا حمایت شود. در این بین البته هنوز کسی به این موضوع اشاره نکرده که اگر قیمت ارز واقعی و مثلا 2500 تومان شود شاهد افزایش وحشتناک قیمت بنزین (فوب خلیج فارس) خواهیم بود.   

شخصی بدون نام نیز معتقد است: «این مباحث زمانی ارزشمندند که کشور یک بستر و زیرساخت قوی اقتصادی داره که اجازه میده فاکتورهای مختلف توش جابجا بشن مثل یارانه یا جهانی سازی قیمت‌ها یا ارز. زیرساخت اقتصادی ما از طرفی همیشه در حال جنگ یا تحریم‌ها و محدودیت‌های بین الملی [بوده] و از طرفی هم مشکلات درونی عمیق دارد. پیاده کردن یک اقتصاد صحیح تو ایران با قوانین و شرایط موجود بعد از انقلاب 50 سال زمان می‌خواد تا به بار بشینه. بهترین روش برای این امکانات همون اداره کدخدا منشانه و البته با تدبیر است.» این کاربر شاید با توجه به ‍یچیدگی‌های این موضوع چنین نظری داده چرا که دولت نیز چنانچه بخواهد همزمان با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها برنامه اصلاح و آزادسازی نرخ ارز را اجرا کند با تورم و مشکلات بزرگ بنگاه‌های صنعتی و مخصوصا آنهایی که به مواد اولیه خارجی نیازمندند مواجه شده و البته در قیمت گذاری سوخت نیز با مشکل مواجه خواهد شد. 

در هر صورت به نظر می‌رسد با اجرای قانون اصلاح یارانه‌ها و ‍‍پس از گذشتن از تب و تاب روزهای اولیه همزمان با ورود مباحث اقتصادی در جامعه و نظراتی که گویندگان به عنوان یک حق مطرح می‌کنند درخواست‌های شهروندان بیشتر شده اما همزمان فضای استدلال نیز ‍‍‍پررنگ‌تر از روزهای قبل ادامه دارد چنانچه یک فرد بی نام نوشته است: «سی سال حمایت تمام عیار از صنایع خودروسازی کشور با پول ملت کافی نیست ؟ حالا که طرح آزاد سازی قیمت های را اجرا نمودید به نظرات این ملت در مورد دسترسی به خودروهای با کیفیت٬ ایمن و بدون آلایندگی هوا هم احترام بگذارید.»

خبرآنلاین همچنان این موضوع را پ‍یگیری خواهد کرد.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    درسال 2010 صادرات 17 ميليارد دلاري صنعت خودروسازي تركيه به به 180 كشور جهان!!!همون موقع صنعت خودروی ما داشت التماس این و ان می کرد تعرفه کم نشود یه شرکتی هم داشت با پول دولت خودشو می خرید ان طرفم حامیان این صنعت داشتن می گفتن نباید در مورد مسائل زیست محیطی به خودروساز فشار اورد بهگذار همین چند هزار نفر بمیرن خدا که نمی بینه!!!یکی دیگم داشت جواب فرمانده پلیس می داد که ایشون اطلاعی ندارند! ایمنی جز لوازم لوکس و غیرضورره اصلا استاندارد های الایندگی و ایمنی دنیا مسخرست از روی بیکاریه
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    به فرض ارز گرون شد با پژو 405 یا پراید یا وانت نیسان می خوان برن کدوم بازار جهانی؟المان یا ژاپن یا چین؟با این کیفیت با یورو2 ؟بعدم کمر مردم خورد میشه ارز گرون بشه یه عده پول دارتر میشن بقیه ادم نیستن؟
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    بعد از 50 سال قدمت و 20 سال حمایت ناجوان مردانه با ممنوعیت واردات یا تعرفه های بالای 100 % بازار خودرو ازاد بشه با همین نرخ ارز این به ان در .مشکل نه نرخ ارزه نه چیزه دیگه تنها و تنها مشکل طرفداران خودروسازا محصولاتشونه که می دونن اگر به زور تعرفه نباشه مشتری ایرانی به سراغشون می ره چرا چون محصولاتش قدیمی بی کیفیته قطعات غیر استاندارده به این خاطر بقیه حرفا همش بهانه است
  • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    ناکار امدی مدیریتی تنها دلیل بالا بودن هزینه های تولید وگرنه کمری داره با 19 میلیون تولید میشه بعد پرشیا 20 میلیون؟تمام مشکلات اینها به خودشون مربوطه نه مردم؟مگه زمان تقسیم حقوق پاداش و سودا مردم سهیم می کنند؟ نه به مردم ربطی نداره من می خوام با بنزین ازاد خودرو با قیمت واقعی داشته باشم نمی خوام 700 تومنی بریزم در باک 405 یا پراید با ان استهلاک و مصرف که با جونه خودمو خانوادم قمار کنم
  • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    به جای انعکاس نظرات خودروسازا چون معلومه که اینهایی که شما گفتین از طرف کی حرف می زنند یه نظر سنجی بگذارید ببینید ایا مردم می خواهند تعرفه ها حذف بشود و قیمت ها مانند بنزین واقعی بشود یا نه
  • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    از بحث مردمو خارج نکنید حق مردم قیمت های واقعی بازار ازاد .برنده هم مانند تمام دنیا هر کس محصول بهتر داشت مصرف کننده سمت ان برند میره این یعنی عدالت که در جوامع غیر مسلمان هست
  • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    در خبر قبلی 36 تا نظر بود کلیشم سانسور کردین حالام چسبیدین به 2 تا نظری که از طرف خودروسازا امده؟؟همه جا دنیا مصرف کننده اولویت داره نه تولید کننده مردم هم باید گرون بخرن هم خون بوخورن و خون بدهند؟؟با کدوم استدلال این خودروسازای سوگلی را ترجیح می دهید شما باید بی طرف باشید نه جهت دار
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    یک سوال دارم:چرا مردم ایران نباید به خودرهایی با کیفیت و استاندارد اروپا به قیمت واقعی دسترسی داشته باشند چرا؟از این عراق افغانستان یا عرب چیمون کمتره؟که چی سالی یک میلیون 405 و پراید بسازیم؟که بعد مردم توش می کشن ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    شما از ان موقع دلار 500 تومن تا الان 1000 تومن همینا رو می ساختین دیگه بهره وری ندارین مدیریت خوب نیست ورشکسته هستید به مردم چه 74 میلیون نفر که بازیچه دست چهار تا سودجوی قطعه ساز و خودروساز نیستن که.نمی تونید نسازید به مشکل دارید به ما چه
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    خودروسازس که یک عمره بدون دغدغ برخلاف دیگر نقاط دنیا هر چی ساخته با بی کیفیت ترین شکل ممکن بایدم دست پا بزنه تعرفه حذف نشه اخه خودشون می دونن در سال 2011 پژو 405 یا پراید وانت نیسان و.. جایی ندارن و هیچ بازار بزرگی از جمله چین یا اروپا یا کره راهشون نمی دن ؟بدون ایمنی بدون دوام با استاندارد یورو2 انجام دیگه لابی ندارن نفوز ندارن انجام بگن نرخ ارز به خاطر ما بکنید 2 برابر؟بگن اشتغال؟سلامت مردم پیشرفت مهمه نه فقط بساز بفروشی
  • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    اين دوستان متخصص قبل از هر چيز توضيح دهند. اين نرخ دلار 2500 تومان را از كجا اورده اند. به دلايل مختلف اين نرخ هاي تخيلي هيچ يك مبناي علمي ندارد. گروهي سودجو و در راس آنها مونتاژ كاران محترم خودرو با اين وسيله سعي مي كنند ناتواني خود را پشت اين نظريه هاي بي اساس پنهان كنند.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    داشتن بازار ازاد خودرو و بدون هیچ تعرفه ای غیر چینی حق مسلم ماست.ما روی این موضوع بحث و مذاکره نمی کنیم.بنزین و خودرو همزمان به قیمت جهانی
  • بدون نام US ۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    چرا مردم را از مبحث اصلی منحرف می کنید؟ سوال اصلی مردم از مسولین اینست که: مصرف زیاد بنزین و حامل های انرژی، توجیه همیشگی مسوولین جهت افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی در جامعه بوده است. اما سوالی که در این زمینه مطرح است اینست که: وقتی خودروهای تولید داخل به جای 5 تا 6 درصد مصرف سوخت، بعضا 10 تا 14 درصد و حتی بیشتر سوخت مصرف می کنند تقصیر مردم چیست که مصرف سوخت در جامعه زیاد است؟ چطور دولت و مجلس به جای تمرکز تنها بر افزایش قیمت، بر اصلاح و افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل تاکید نمی کنند؟
  • بدون نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    با سلام اولا مدعیان قیمت ارز قیمت واقعی ارز را بر چه مبنا و اصولی 2500 تومان براورد میکنید.لطفا توضیح دهید چون حداقل من درک نمی کنم. ثانیا چرا بررسی یا اظهارنظری در مورد هزینه تمام شده واقعی خودرو توسط هیچ نماینده مجلسی مطرح نمی شود یا حد اقل رسانه ای نمی شود ومردم و رسانه ها هم این مطالبه به حق از نمایندگان را بطور مستمر و جدی پی گیری نمی کنند.
  • حسن IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    ما كي شديم خودروساز كه خودمان هم نفهميديم!!! 1- عرض كنم كه بهاي بنزين در دبي حدود 20 سال ست كه تقريبا" ثابت مانده است.پمپهاي بنزين انها خيلياش هم خصوصي است. يعني آنها آتيش زدن به مالشون؟ 2- بعدش هم من كي گفتم از خودروساز حمايت بشه؟ به نظر من مردم دارن خسارت مديران بي كفايت خودروسازي را مي دن. خودروساز قطعات را به بهاي ثلث قطعه خارجي مي خرد اما به دليل عدم مديريت هزينه توليد چندين برابر خارجي ها درمياد با اين كيفيت نامطلوب.
  • بي نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    اون متخصصان فهميده اي كه اعلام كردند نرخ دلاربايد افزايش پيدا كند يك ذره به اين هم فكركرده اند كه برسر ارزش پول ماچي مياد؟ ريال ما كه همينطور كلا بي ارزش هست با اين نظرات كارشناسانه ميخواهند كلا مردم رو نابود كنند. ايا فكر تورم را هم كرده اند؟؟؟؟!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    سوال:1-کدام یک از سیاست ها یا قوانین مصوب مجلس در مورد خودرو استاندارها جواب داده و اجرا شده؟به جز پرترشدن بایگانی این قوانین!2-مردم اگاهن فقط چهار تا قطعه ساز که نمی فهمند که بلکه کارشناسان پلیس مردم همه نظراتشون اشتباه انها درست می گن؟3-کشانی که خودشونو پشت دیوار اشتغال قایم می کنند نمی بینند کشته های تولیداتشونو چرا دلشون به حاله انها نمی سوزه؟تا کی فریب به نام اشتغال قطعه از چین می یارن جرات نمی کنند حرفی بزنند
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    یک لحظه دقت کنید پژو پارس که بجز ECU تمام قطعاتش ایرانی(چینی) هست 19 میلیون بعدم کمری هم در دبی 19 میلیون این کجا و ان کجا.تویوتا یاریس باشه حدود 13 میلیون بعد 206 باشه 14 میلیون یا 405؟؟ماکسیما بعد از 10 سال تولید 40 میلیون بعد یه بنز در دبی 40 میلیونه؟؟پرادو انجا 40 میلیون حدودا بعد اینجا سوزوکی همین قیمت؟این گرون فروشیا کجا میره که نمی تونن دل بکنن ازش؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    اخه به ایران خودرو طبق خبر خودتون بنزم داده تولید می کنه چند برابر قیمت تازه از لحاظ نفوذ اب!!! پراید نمره ی بهتری گرفته اصلا جور در نمی اید با عقل انسان(پراید مرسدس بنز را به چالش کشید)دیگه می خوای ماشین های ایراننیشون چطور باشه روا وانت پیکان بعدم می گن ما بزرکترین خودروساز خاورمیانه هستیم با این محصولات ؟یا سایپا با پراید با ان وضعیتش از چی دفاع می کنند؟از این محصولات امسال قرار بود از چند سال پیش تصویب شده بود یورو3 باشه چی شد 2 سال افتاد عقب که چی ؟2سال یگه خفه بشن ملت؟
  • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    شما در بازار داخل ایران خودرو وسایپا رو رقیب هم می دونید یکیشون زیر 10 میلیون رو داره یکیشونم زیر 20 میلیون بنزین 100 تومنی یا 700 تومنی چطوری ایجاد رقابت می کنه؟مگه مشتری حق انتخاب دیگه هم داره؟قشره کمیم تمکن مالی دارن.اگر شما 2 تا تویوتا 2تا هیوندایی این وسط بود ان رو می گن رقابت نه رقابت بین 405 با پراید ؟؟شوخی می کنند
  • رضا-- IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    2تا پیشنهاد:1-اگر میگن ما داریم تولید می کنیم چه احتیاجی به وارداته.یک هفته تعرفه واردات رو حذف کنید بعد ببینیم مردم می رن استقبال می کنند یا از داخلی ها می خرن؟امتحان کنید2-اگر وارد کننده بقول قطعه سازا بدن یا مافیااز این قبیل تهمت ها این خودروهای اروپایی یاژاپنی وارد می کنند پس این افرادی که با 120 درصد تعرفه می خرند عذر می خوام نمی فهمند یا بی اطلاع هستند می رن بنز یا تویوتا می خرن یا بزور می رن یا هیبنوتیزم میشن؟حالا تعرفه هم حذف بشود ان موقع استقبال عمومی ببینید
  • بدون نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    0 0
    ازاین جنبه نگاه کنیم که این ارزی که براش چونه می زنید فروش نفت درسته؟نفت ایا غیر از اینه کهنعمت الهی است؟و متعلق است به تمام ایرانیان؟دارایی هممونه چیزی که خیلی از کشورها ندارندو جور دیگه ای اقتصادشون رو به پیش می برن واین پول.حالا خودمون داریم برای ماله خودمون نرخ می گذاریم بابا این نفت ماله 74 میلیون ادمه نه یه گروه یه خودروساز نه قطعه ساز.من مصرف کننده در فرایند سود و زیان شرکت های خودروساز مگر هستم که بار بی کیفیتی وناکار امدی رو بردوش بکشم با پولی که متعلق به خودم نفتی ماله همه اس؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
    0 0
    انجاهایی که سود داره برای خودشون همه چی جهانی باید بشه ولی انجاهایی که به نفع مردم قرار باشه منکر جهانی شدن قیمت ماشین می شوند!!بنزین به قیمت جهانی ولی ماشین باید گرون از خودشون بخریم تا دوسر سود بشه تعرفه هم ولی نمی خوان در حد خلیج فارس بکنند؟؟!!اینم عدالته؟؟بهم رو ماشین سود هم روی بنزین .مردم چی هیچی
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
    0 0
    تویوتا اول چندتا محصول خوب داد دید تقاضا زیاده صادرات کرد بعدد دید رقابت سخته رفت در کشورهای مختلف سایت تولیدی زد که قیمت تمام شده پایین بیاید.ولی تو ایران چی یکی با پول دولت رو بذر و بخشش می کنه وام می ده که خودشو بخرن .ایران خودرو همین طوری تو چند تا کشور سایت تولیدی زده که در واقع تیراژ میشه گفت صفره حالام می خوان همه جا سایت بزنن افزایش تولید پژو!برو 2تا محصول بجای این کارا بساز رقابتی بعد تمام کشور در دنیا هم کارخونه از جیب بزنن!پژو می زنن می گن ما پیشرو هستیم!
  • احسان IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
    0 0
    به نظر من هرچی از این مونتاژ سازا حمایت شده بسه، اگه قرار بود اینا به جایی برسن تا حالا رسیده بودن! اصلا چه اصراریه که حتما باید تو زمینه خودرو هم فعالیت کرد اونم از نوع دولتیش، اونم از نوع بازار انحصاری چطور میشه بدون رقابت انتظار بهبود عملکرد داشت دیگه بسه
  • بدون نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۷
    0 0
    مثل اینکه کارشناسان خیلی از مسائل را در نظر نگرفته اند . دلار گران همه چیز را گران می کند.
  • بدون نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۷
    0 0
    خودروساز ایرانی کلا بیخیاله چون پشتش حسابی گرم، دیگه بعد از یکی دو دهه تولید یک مدل خودرو منطق میگه باید یا بهتر یا مثل کمپانی مادر تولید بشه، پس لابد مثل اینترنت 128 همین ماشینها و همین کیفیت رو برای مردم کافی میدونن! مردمم قربونشون برم با خرید این خودروها از این صنعت فرسوده به خوبی حمایت کردن راستی چرا اسمی از دولت نیست کی تو ایران بیشتر از همه دلار و یورو داره، حتما عمه من؟