۰ نفر
۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
خواص و اعتماد به اخبار نادرست

مرتضی داستانی: یکی از معضلات بزرگ فضای سیاسی و فرهنگی جامعه ما امروز رواج پدیده بداخلاقی و انتشار مطالب غیر واقع و یا ناقص و تقطیع شده است.

از آنجا که این روش متأسفانه برای برخی منافع زیادی در سال‌های اخیر داشته است، روز به روز درحال گسترش است. بی‌تردید یکی از علل موفقیت بداخلاقی در جامعه ما اعتماد برخی خواص به مطالب نقل شده توسط آن‌هاست. این افراد با اتکای به حساسیت‌های محافل مختلف جامعه به ویژه محافل مذهبی سعی می‌کنند با نقل مطالبی ناقص و بعضاً حتی وارونه، واکنش این محافل را برانگیزند و با موج سواری از آن بهره‌برداری سیاسی کنند.

 در این روزهانحوه نقل خبر سخنان یکی از بانوان نماینده مجلس درباره چادر کاملاً دست انتشار دهندگان اخبار نادرست را رو ‌کرد. در جریان نقلی که از خانم سلحشوری شده بود اتفاق خوبی که افتاد، این بود که صدای بچه‌های بسیجی را بیشتر از بقیه درآورد. محمدامین عبدولی از اعضای بسیجی دانشجویی در توئیتر خود نوشت: دلت می‌گیرد از بازی‌های کثیف رسانه‌ای! از اینکه برای تخریب به تقطیع و تحریف جملات روی می‌آورند.

معصومی‌فر از اعضای بسیج دانشگاه شهید بهشتی و مجری مراسم هم گفت: این صحبت‌هایی که از قول خانم سلحشوری منتقل شده به خاطر توئیت ناقص یک رسانه‌ بود و ایشان اصلاً چنین موضوعی را به این شکل مطرح نکردند. بلکه گفتند پوشش هرکس باید متناسب با شرایط جسمی‌اش باشد. بعد خطاب به خانم روح افزایی گفتند: من قبلاً چادری را انتخاب کرده بودم که دچار مشکلاتی می‌شدم اما الآن چادر ملی را انتخاب کرده‌ام که خیلی راحتم. وی از برخی که خود را استاد علوم سیاسی و رسانه می‌دانند ولی از اخبار نادرست استفاده می‌کنند، انتقاد کرد.

امروز برای مردم ما بداخلاقی‌های برخی اصحاب و مدیران رسانه‌ها تقریباً عادی شده است ولی قطعاً از خواص جامعه به ویژه تریبون‌داران انتظار دارند با توجه به تکرار زیاد اینگونه اخبار به آن‌ها اعتماد نکنند و در واکنش‌های خود قدری تأمل کنند.

سرمقاله روزنامه ۱۹ دی، شماره سه‌شنبه ۱۳ آذر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209760

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =