نگرانی از شنبه سیاه: جلیقه‌زردها برج ایفل را تعطیل کردند

پس از آن که جلیقه‌ زردها اعلام کردند که روز شنبه هم در مرکز شهر پاریس برای اعتراض گرد هم می‌آیند، دو جاذبه توریستی برج ایفل و موزه لوور از تعطیل بودن این دو مرکز خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، فردا شنبه نیز جلیقه زردهای فرانسه اعتراضات خود را از سر می گیرند و با نظر به خسارت هایی که اعتراضات 4 هفته اخیر به اماکن گردشگری فرانسه وارد کرده فردا شنبه موزه لوور و برج ایفل تعطیل خواهند بود.

در همین حال دولت فرانسه اعلام کرد که نزدیک به ۹۰ هزار پلیس و نیروی امنیتی روز شنبه در سراسر کشور تلاش خواهند کرد امنیت و آرامش را برقرار نگه دارند.

پلیس همچنین به چندین موزه دیگر و همین طور مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در خیابان شانزلیزه توصیه کرده که روز شنبه تعطیل بمانند. جلیقه‌ زردها در حالی برای روز شنبه هم برنامه اعتراض ریخته‌اند که دولت امانوئل ماکرون پس از چند هفته مجبور به عقب‌نشینی در برابر معترضان شد.

دولت فرانسه ابتدا اعلام کرد که طرح افزایش مالیات بر سوخت خودروها را به حال تعلیق درآورده و سپس طرح را کلا کنار گذاشت.

با این حال جلیقه‌ زردها اعلام کرده‌اند که «پرده چهارم» از اعتراضات را روز شنبه اجرا خواهند کرد.

عقب نشینی دوباره ماکرون

در پی ادامه اعتراضات در فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، سرانجام در مقابل اعتراضات سراسری در این کشور تسلیم شد و افزایش بهای سوخت را برای یک سال به تعویق انداخت. به رغم این تصمیم جلیقه‌ زردها از مردم خواسته‌اند تا به خیابان‌ها بیایند.

دولت اعلام کرده بود حاضر است برای جلوگیری از افزایش خشونت‌ها گام‌های بزرگتری برای راضی کردن منتقدان بردارد.

«ادوار فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه به نمایندگان پارلمان گفته بود در شرایط فعلی امنیت شهروندان فرانسوی و نهادهای این کشور در معرض خطر قرار دارند.

دفتر امانوئل ماکرون اعلام کرده رییس‌ جمهوری در گفتگو با وزرای کابینه تأکید کرده بر سر تصمیم خود برای کاهش مالیات ثروتمندان باقی خواهد ماند. مکرون در راستای مبارزات انتخاباتی خود وعده کاهش مالیات ثروتمندان را مطرح کرده و توجیه کرده بود مالیات‌های بالا موجب دلسردی سرمایه‌گذاران می‌شود. این رویکرد موجب شده تا منتقدان به ماکرون لقب رییس‌ جمهوری ثروتمندان را بدهند.

حمایت ۷۲ درصدی مردم از اعتراضات

اعتراضات جلیقه‌ زردها در هفته‌های گذشته موجی از ناآرامی، خشونت و تخریب را در شهرهای مختلف به ویژه پاریس به همراه داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۷۲ درصد از شهروندان فرانسوی از اعتراضات جلیقه‌ زردها حمایت می‌کنند. از زمان آغاز اعتراضات چهار نفر کشته و شمار زیادی زخمی شده‌اند.

تصاویر خشونت ماموران پلیس در مقابل تظاهرکنندگان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و انتقادهای زیادی را برانگیخته است.

طبق یک نظرسنجی ۷۸ درصد فرانسوی‌ها موافقت دولت با تعلیق یک ساله افزایش بهای سوخت را ناکافی دانسته و معتقدند که هزینه‌های زندگی افزایش خواهد داشت.

نگرانی از وقوع شنبه سیاه

حزب جمهوریخواهان فرانسه که جناح محافظه‌کار این کشور را نمایندگی می‌کند با توجه به اعتراضات پیش‌بینی‌شده برای روز شنبه از دولت خواسته تا با اعلام کردن وضعیت اضطراری و مسدود کردن خیابان‌ها از وقوع یک شنبه سیاه دیگر جلوگیری کند.

یک منبع آگاه در کاخ الیزه به خبرگزاری فرانسه گفته در دولت نگرانی‌هایی نسبت به تشدید خشونت‌ها وجود دارد.

 شنبه گذشته در جریان تظاهرات جلیقه‌ زردها در پاریس حدود ۲۰۰ خودرو به آتش کشیده شده و معترضان خساراتی را نیز به طاق نصرت (یکی از آثار ملی مشهور پاریس) وارد کردند.

شماری از آشوبگران در خیابان معروف شانزلیزه با شکستن شیشه ویترین فروشگاه‌ها از جمله دیور، شانل و اپل دست به تخریب و غارت زدند.

این اعتراضات ضررهای قابل توجهی را نیز به اقتصاد و صنعت گردشگری فرانسه وارد کرده است. احتمال می‌رود شمار گردشگران در تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی به دلیل اعتراضات و آشوب‌ها کاهش چشمگیری داشته باشد.

235252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =