برتری روغن‌ گیاهی نسبت به آنتی بیوتیک‌

ایسنا نوشت: روغن‌های گیاهی به طور عمده با "عطردرمانی" (aromatherapy) و سایر داروهای جایگزین مرتبط هستند، اخیرا نیز پژوهشگران درحال بررسی هستند تا دریابند آیا روغن‌ها واقعا فواید پزشکی دارند یا خیر.

اخیرا یک تیم از پژوهشگران" دانشکده بهداشت بلومبرگ جان هاپکینز" دریافته‌اند که برخی از روغن‌های گیاهی ممکن است دارای خواص آنتی بیوتیکی باشند. آنها بر این باورند که بعضی روغن‌ها همانند یک آنتی بیوتیک در از بین بردن باکتری خاصی که سبب بیماری لایم می‌شود، موثر هستند. بیماری لایم (Lyme disease) نوعی عفونت "اسپیروکتی چندسیستمی" است. حداقل سه گونه از جنس بورلیا مانند بورلیا بورگدورفری عامل این بیماری هستند. این عوامل بوسیله نیش خانواده سخت‌کنه‌ها (Ixodidae) (نوعی کنه) منتقل می‌شوند. مهمترین علائم بیماری تب، سردرد، خستگی، افسردگی و خارش پوستی هستند.

بورلیا بورگدورفری (Borrelia burgdorferi) نام یک گونه از راسته اسپیروکت و از جنس بورلیا است. این گونه باکتری گرم منفی مهمترین عامل بیماری لایم (Lyme disease) است. بیماری لایم نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی است. عامل آن بورلیا بورگدورفری به وسیله نیش کنه ایگزودس به انسان منتقل می‌شود. بورلیاها ظاهری خمیده و دراز دارند. بورلیا بورگدوفری تنها موجود زنده‌ی شناخته شده‌ای است که در شیمی پایه زندگی اش به آهن نیازی ندارد. طول بورلیا بورگدورفری بین ۱۵ تا ۲۰ میکرومتر است.

در برخی موارد آنتی بیوتیکها این باکتریها را از بین میبرند اما در برخی موارد این باکتری از بین نمی‌روند و در "حالت ثابت" (stationary phase) قرار می‌گیرند. متاسفانه ثابت ماندن آنها سبب می‌شود تا نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم تر شوند و دیرتر از بین روند که این عمل منجر به ایجاد علائم طولانی مدت در بدن فرد میشود.

در تحقیق جدید، پژوهشگران جان هاپکینز، تاثیر ۳۵ روغن بر روی بورلیا بورگدورفری  را مورد آزمایش قرار دادند تا دریابند ایا انتی بیوتیکها خواص درمانی دارند یا خیر. پس از آزمایش آنها دریافتند، ۱۰ نوع روغن در برابر و از بین بردن باکتری‌ها درغلظت یک در هزارم موثر بودند. در میان آنها، روغن برگ های آویشن ، دانه های زیره سبز، چوب درخت روشنک و دارچین در از بین بردن باکتری تاثیر به سزایی داشتند اما موثرترین روغن، روغن حبه های سیر، انواع توت ها، روغن "درخت مر" (myrrh trees)، زنجبیل و میوه" may chang" بود. این روغن ها موفق به حذف تمام فاکتورهای ثابت باکتری لیم طی هفت روز شدند به طوریکه هیچکدام از باکتری ها در سه هفته بعد از آن رشد نکردند.

"یینگ ژانگ" (Ying Zhang)، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این روغن‌ها حتی بهتر از آنتی بیوتیک‌ها موفق به از بین بردن باکتری‌های لایم شدند. پژوهشگران قصد دارند تا در اینده آزمایشاتی را نیز در این خصوص بر روی موشهای مبتلا به عفونت های لایم پایدار، انجام دهند.

یافته های این مطالعه در مجله " Antibiotics " منتشر شد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =