خانوارها در دوره تورم در کدام هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند؟

در دوره های افزایش رشد شتابان تورم خانوارها از کدام هزینه خود می کاهند تا قدرت اداره اقتصادی بیابند . این سئوالی است که این روزها بسیاری از کارشناسان تلاش می کنند پاسخی بدان بدهند .

 به گزارش خبرآنلاین، امارها نشان می دهد حجم مراجعه مردم به رستوران ها، از لوکس ترین ها تا معمولی ترین ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

 حالا این روزها نبود غذایی که در منوهای رستوران ها درج شده چندان عجیب نیست چرا که بسیاری از رستوران داران می گویند به دلیل آنکه تعداد مشتریانشان کم شده است، ترجیح می دهند غذاهای پرمخاطب تر را آماده کنند.

 رییس اتحادیه رستوران داران نیز در تایید این نکته می گوید اغلب رستوران های لوکس بین ۳۰ درصد و اغلب رستوران ها معمولی به فراخور قدرت اقتصادی مناطقی که در آن قرار دارند حدود ۷۰ درصد از مشتریانشان کاسته شده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد سه درصد از درآمد پردرامدترین یا ثروتمندترین دهک ایران به هتل و رستوران اختصاص می یابد این در حالی است که این رقم برای اولین دهک با فقیرتر ین ها بسیار ناچیز است.

 مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سئوال می گوید: در دوره هایی که نرخ تورم افزایش انفجاری را تجربه می کند، مردم غالبا از هزینه های غیر ضروری می زنند. هر چند اطلاق هزینه غیر ضروری به این دست هزینه ها منطق چندانی ندارد اما بسیاری از خانوارها چاره ای جز این ندارند.

 وی در این خصوص گفت: تفریح، سفر، خرید کالاهای فرهنگی چون کتاب و فیلم و ...، رفتن به سینما و تئاتر و کنسرت‌های موسیقی غالبا توسط طبقه متوسط صورت می گیرد اما باید توجه داشت که این رفتار اقتصادی سبب می شود که مشکلاتی در عرصه فرهنگی رخ دهد.

 این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مردم در این شرایط تلاش می کنند هزینه های زندگی خود اولویت بندی کنند و طبیعتا هزینه های اولیه زندگی یعنی خوراک و مسکن در این میان تامین می شود.

 او گفت: اقتصاد ایران در سال های گذشته همواره به دلیل افت و خیز تورمی شاهد این قبض و بسط ها بوده است.

 بررسی ها نشان می دهد در سال جاری قیمت هر متر مربع واحد مسکونی افزایشی برابر با ۹۱ درصد را تجربه کرده است. نرخ دلار نیز همپای دیگر ارزها از محدوده ۳۸۰۰ تومان در بهمن ماه سال گذشته به یازده هزار و چهارصد تومان رد سال جاری رسیده است. سکه نیز در رفت وبرگشت ها پا را از محدوده یک میلیون تومان به کانال چهار میلیون تومان گذاشته و از این رو برآوردها دلالت بر کاهش شدید قدرت خر ید و ارزش پول ملی در سال جاری دارد.

 تقوی گفت: نتیجه این اتفاقات در میان مدت سبب می شود اقتصاد فرهنگ با بحرانی جدی تر از گذشته روبرو شده و شمار خریداران کالاهای فرهنگی کاهش یابد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در این شرایط سطح رفاه خانوارها کاسته می شود و این امیدواری وجود دارد که دولت با اتخاذ سیاست هایی دست به ترمیم قدرت رخید و همچنین بالا بردن سطح زندگی کند.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    1 0
    دلت خوشه مردم فقط دارن آب و نون مصرف میکنن
  • علی RO ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    بزن بره
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    1 0
    بفرمائید در کدام هزینه ها صرفه جوئی نمی کنند!!!!
  • US ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    1 0
    من خودم دیگه پولم نمیرسه نه تئاتر برم نه سینما نه پیتزا بخورم مجبورم همه جا هم با مترو و اتوبوس برم تا پول اجاره خونه م برسه
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    1 0
    خانوار ایرانی 2 تا 4 نفره میوه، لبنیات، گوشت (اعم از قرمز و مرغ)، گوشت ماهی که اصلاً، آجیل جات (کفر محض است) فقط نون خالی میتونند بخورند که در آن هم شدیداً صرفه جویی میکنند. چه سؤالات سخت و دردناکی می پرسند؟ این آقازاده ها و از ما بهتران هستند که مثل اینکه کمکی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! در هزینه های لاکچریشان آن هم شاید کمی صرفه جویی کنند. البته فقط این آقازاده ها و ژن خوبها
  • محمد IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    1 0
    صرفه جویی اجباری :-( چاره دیگه ای هم دارن مگه
  • وجدان کم خواب IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    خبرآنلاین جان، قدرت رخید ... نه: قدرت خرید..