ژنراتوری برای محافظت از تجهیزات نظامی در برابر حمله‌های الکترومغناطیسی

ایسنا نوشت: پژوهشگران آمریکایی، نوعی ژنراتور ابداع کرده‌اند که می‌تواند با یک روش غیرتهاجمی، به محافظت از تجهیزات نظامی در برابر حمله‌های الکترومغناطیسی کمک کند.

شاید "سلاح‌های الکترومغناطیسی"(EMP) همیشه در فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی وجود داشته باشند اما در واقع ابزار تهدیدکننده‌ای هستند. "آزمایشگاه ملی سندیا"(SNL) در آمریکا، نوعی ژنراتور الکترومغناطیسی غیرتهاجمی ابداع کرده تا اطمینان پیدا کند که تجهیزات نظامی و غیرنظامی می‌توانند انفجارهای احتمالا ویرانگر انرژی الکترومغناطیسی را تحمل کنند.

در طول دهه‌های گذشته، پژوهش‌های بسیاری در مورد سلاح‌های الکترومغناطیسی انجام شده‌اند. هر کدام از حمله‌های صورت گرفته با سلاح‌های الکترومغناطیسی می‌تواند آثار بسیار مخربی داشته باشد زیرا این سلاح‌ها به تلفن‌های همراه، تورین‌های(شبکه) برقی، شبکه‌های اجتماعی، رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کارت‌های هوشمند، وسایل نقلیه الکترونیکی، ایستگاه‌های سوخت‌گیری، ربات‌های صنعتی، هر ابزاری حاوی ریزتراشه و حتی مدارهای پیشرفته الکتریکی آسیب می‌رسانند.

هدف آزمایشگاه ملی سندیا از طراحی ابزار جدید خود موسوم به "شبیه‌ساز الکترومغناطیس محیطی"(EMES)، ارائه پالس‌های انرژی است تا به مهندسان در درک بهتر آسیب‌های سلاح‌های الکترومغناطیسی به مدارهای الکتریکی کمک کند.

شبیه‌ساز الکترومغناطیس محیطی، از یک ژنراتور مارکس ساخته شده که پالس‌های بالایی از انرژی را از یک منبع تغذیه با انرژی پایین تولید می‌کند و امکان شبیه‌سازی رعد و برق و اجرای آزمایشات فیزیک با انرژی بالا را برای آن فراهم می‌سازد. این شبیه‌ساز، به یک بانک ذخیره بزرگ متصل می‌شود که ولتاژ بالایی را در هر 15 دقیقه فراهم می‌کند. در ضمن، جذب کننده‌ها در منطقه هدف، هر نوع انرژی منفی را از پالس جذب می‌کنند.

شبیه‌ساز الکترومغناطیس محیطی می‌تواند پالس‌های خود را در کسری از ثانیه تولید کند. این موضوع به گروه پژوهشی امکان می‌دهد قدرت ابزار خود را در برابر سلاح‌های الکترومغناطیسی آزمایش کنند و چگونگی تاثیر پالس‌ها بر ابزار را هنگام عملکرد آن ببینند. بدین ترتیب، پژوهشگران می‌توانند امکانات حفاظتی قوی‌تر و پیچیده‌تری بسازند.

به علاوه، هنگام جایگزین شدن یک ابزار با یک ابزار دیگر، شبیه‌ساز الکترومغناطیس محیطی می‌تواند بسیاری از ترکیبات را در یک جلسه آزمایش کند. اگر ابزاری بتواند در آزمایش‌های شبیه‌ساز الکترومغناطیس محیطی موفق شود، به مرحله آزمایش در برابر سلاح‌های الکترومغناطیسی تهاجمی‌تر خواهد رسید.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =