دریافتی ۸ ماهه‌ امسال صداوسیما از خزانه‌ ملت: ۱ تریلیون و ۳۸۱ میلیارد تومان

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال تا پایان آبان ماه بیش از هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار از دولت دریافت کرده است.

زهرا علی‌اکبری:  آمارهای ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص لیست پرداخت های خزانه نشان می‌دهد سازمان صدا و سیما اعتباری برابر با هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان به صورت مستقیم از دولت دریافت کرده است.پرداخت خزانه در قالب "سایر هزینه های اجتناب ناپذیر" بوده است. این پرداخت جدا از پرداخت‌هایی است که برای شورای نظارت صدا و سیما و همچنین ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و کمک به برنامه‌های سلامت صداو سیما و خبرگزاری سلامت دریافت می‌کند. این پرداخت به صورت مستقیم از خزانه صورت گرفته است.

درآمد مبهم
هر چند حرف و حدیث‌ها بر سر میزان بودجه صدا و سیما بالاست و برخی معتقدند بودجه این سازمان اندک و برخی معتقدند بالاست .با این حال قابل انکار نیست که سازمان صدا و سیما از محل آگهی‌ها درآمدی قابل توجه را داراست .

تعرفه آگهی‌ها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بالاست و دلیل این بالا بودن تعرفه ها برای شبکه های سراسری وضعیت انحصاری آن تلقی می‌شود. روزنامه قانون پیش از این در گزارشی تاکید کرده بود: " نگاهی به تعرفه آگهی‌های تلویزیونی در مسابقات داخلی مثل داربی ۸۵ نشان می‌دهد که قبل از شروع بازی، رقمی حدود ۶۹ میلیون تومان و بین دو نیمه رقمی حدود ۱۳۹ میلیون تومان برای هر ثانیه تبلیغ از صاحبان کالا اخذ شده است؛ به‌ گونه‌ای که درآمد حاصله از تبلیغات این بازی رقمی حدود ۱۶ میلیارد تومان برآورد شده است. یا طبق برآوردهای تقریبی، سالانه بین ۲۵۰ تا۴۰۰ میلیارد تومان از تبلیغات لیگ برتر نصیب صداوسیما می‌شود. البته بر خلاف کشورهای اروپایی و آسیایی که بخش زیادی از درآمدهای تبلیغ تلویزیونی نصیب باشگاه‌ها می‌شود، این رقم در ایران بسیار ناچیز و تنها درصد کمی از آن به تیم‌ها اختصاص پیدا می‌کند و بیشتر درآمد آن متعلق به صداوسیماست."

جدول پرداخت های خزانه به صدا و سیما در سال جاری

جدول شماره ۲ به این شرح است: 

جدول شماره 2 پرداختی خزانه به صدا و سیما

صداوسیما چه تعداد کارمند دارد؟
داستان تعداد کارمندان صدا و سیما داستان مبهمی است . علی لاریجانی، رییس کنونی مجلس شورای اسلامی که روزگاری بر صندلی ریاست سازمان صدا و سیما تکیه داشت، خرداد ٩٥ او گفته بود: «کمک‌کردن به بخش‌های فرهنگی در مجلس، کم نبوده است. فرضا به رادیو و تلویزیون کم کمک مالی نشد؛ ولی اینکه درست مصرف شود هم مهم است. حقوق‌ها در رادیو و تلویزیون ناگهان افزایش یافت. فکر می‌کنم مدیریتی متناسب با جاهای دیگر صورت نگرفت. اکنون یکی از بحران‌های صداوسیما، بحران مالی است. منبع برای تولید برنامه کم شد.

 مدیریت رادیو و تلویزیون باید تلاش کند برای بخش‌های مختلف پول درست کند؛ ولی همه به حقوق و مزایا می‌رود».با این همه علی عسگری نیز پیش تر با قیاس بودجه صدا و سیما و بی بی سی تاکید داشت که باید اصلاحاتی در این حوزه صورت گیرد چرا که بودجه شبکه بی بی سی فارسی از صدا و سیما دو هزار میلیارد تومان بیشتر است.وی در سال ۹۵ هزینه جاری صدا وسیما را چهار هزار میلیارد تومان و هزینه بی بی سی فارسی را شش هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.  اردیبهشت سال گذشته ۹۵ بود که «خبرآنلاین» گزارشی منتشر کرده بود که در آن تعداد کارمندان صداوسیما حدود ٤٨‌ هزار نفر عنوان شده بود.

 بودجه صدا و سیما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شد که برخی نمایندگان مجلس انتقاداتی به این موضوع داشتند و معتقد بودند طبق قانون این بودجه باید بیشتر باشد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    96 3
    جالبه با پول مردم علیه مردم ونظر مردم تبلیغات میکنه
    • DE ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
      26 1
      رفقا بوی لجن میاد...
  • Rastinn IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    62 0
    بهتر بود به جاي افزايش تعداد كانالها به كيفيت برنامه ها بيشتر توجه مي شد.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    69 0
    همین تلویزیونی که خیلی از ما ها حتی نگاهشم نمیکنیم از سر انگشت تا بن ترقوه توی جیب ما رفته و کسی عین خیالش نیست. نگاه که بکنی اعصابت خورد میشه، نگاه که نکنی پولت داره میره. مالیاتی که من میدم رو من باید تعیین کنم کجا خرج بشه. پول نفت کشورم رو من باید تعیین بکنم به کی چقدرش برسه نه رئیس صدا و سیمایی که درخواست بوجه ی بیشتر میکنه و خودشو داره با بی بی سی مقایسه میکنه!
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    60 2
    این همه پول گرفته چی به ملت تحویل داده؟
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    52 0
    با این همه هزینه که عده ای خاص منتفع میشوند صدا و سیما نخواستیم چند سریال را هم از اینترنت می بینیم تا حالا چه خیری برای مردم داشته ؟؟؟!!!
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    58 3
    اگر صدا و سیما تعطیل شود در هزینه های مالی، روانی و اجتماعی مردم صرفه جویی زیادی می شود. اگر باور ندارید به مدت سه ماه امتحان کنید.
  • US ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    45 0
    پول یامفت!
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    43 0
    اگر خزانه مال مردم و حق الناسه باید گزارش ریز نحوه هزینه کرد هم ارایه بشه وگرنه من به شخصه سهم خودم و خانواده ام رو نمی بخشم..
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    6 35
    چی میگی خبرانلاین ؟؟؟؟؟ کنتور نداره نه؟؟؟؟!!!
  • توسی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    35 1
    من معلم ک راصی نیستم
  • ی. الف DE ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    20 0
    با سلام. مشکل در سازمان صدا و سیما تعداد کارمندان و یا حقوق بگیران نیست. مشکل اساسی در شیوه هرینه کرد و ریزش سرمایه هاست. دقیقا شباهت زیادی به اداره کردن یک خانواده از سوی خانه داری را دارد که شوهرش ورشکسته شده ولی این خانم خانه دار، شیوه علمی و سنتی اداره کردن خانواده را آموخته است و شباهت رفتار این مدیران در صدا و سیما درست نظیر خانمی است که شوهری ثروتمند دارد ولی خودش بسیار شلخته و نامرتب است. ور با دگران به زمنی ، وای به من ور با همه کس هم چو منی، وای همه.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    42 0
    لطفا" یک برنامه ای قرار بدهید که هر کس که از صدا و سیما استفاده می کنه هزینش را بپردازه ما که استفاده نمی کنیم چرا باید این پول از جیبمون بره ؟!!! درسته آقا ؟
    • US ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
      15 1
      گل گفتی پسر ، اصلا اشتراکیش کنند و کارتی اش کنند.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    57 1
    48000 کارمند ؟ چه خبره ؟ مگر چه گلی سر مردم می زارند که این همه کارمند می خواد ای خدا لعنتتون کنه با این مملکت داریتون برید به جهنم از دستتون راحت شیم ای بمیرید تا گونی ارزونه
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    32 0
    این همه بودجه رو صدا و سیمای میلی چیکار میکنه باید بعلاوه ایران خودرو و سایپا صداو سیما هم تعطیل بشن و به بخش خصوصی واگذار بشن که این همه بیت المال رو پایمال نکند
  • ناشناس IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    17 0
    یکی نیست شفاف سازی بکنه و بگه چرا با اینهمه بودجه ای که به صدا و سیما داده میشه برنامه های جذابی نداره. اینهمه پول تو حیب کیا میره
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    22 0
    با نصف این پول وضعیت اشتغال میلیون ها جوون فک زده ایرانی حل شده بود تلویزیون دولتی ایران کلا چه کار مثبتی و چه خروجی مثبتی داشته تا به امروز؟
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    22 0
    اونوقت این شبکه چند درصد برای مردم ایران سود داشته؟ جالبه این همه هم پول میگیره و باز هم همه جور مسابقه پیامکی و ... میذاره که یه پولیم از مردم بکشه بیرون! اصلا چه معنی داره؟
  • علی TR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    17 0
    پرواضع هست این پولها برای تخریی دولت و برای جناح خاص برنامه درست کردن خرج شده در مجموع برای اسایش و ارامش ملت نبوده
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    29 0
    اینو داشته باش، حالا رئیس صدا و سیما اومده و میگه فقیری و پول نداریم!!!!! یکی نیس بگه با این برنامه های آشفالی که تولید میشه از سرت هم زیاده بچه پررو
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    20 0
    صدا و سیمای پولی نه صدای وسیمای میلی
  • رضا US ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    15 0
    موفق و موید باشین. بخورین کیف کنین
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    20 0
    برای راه اندازی کانال های بی مصرف اینهم هزینه ؟واقعا باعث تاسف است
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    19 0
    فقط یک شبکه اش کنید تا هزینه تان کم شود
  • شهروند IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    18 0
    شما را به خدا به مردم و فرهنگ این کشور و پول بی زبان این مردم رحم کنید و کانالهای فشل سیما را حذف کنید تا در این وانفسای بی پولی مملکت و فقر روز افزون فقرا ، این پولها در جاهایی که ضروریست مصرف شود.
  • 213 IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    26 0
    به نام صدا و سیما به کام پایداری
  • حمید IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    26 0
    این همه پول برای رسانه افسردگی پراکنی؟
  • علی IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    20 0
    اگر سیستم مدیریتی درست باشد با بودجه هایی کمتر از این مقدار میتوان رسانه را اداره کرد . نکته ای که وجود دارد بی بی سی تنها بخشی از بودجه خود را از دولت دریافت میکند و اکثریت بودجه خود را از تولید محتوا و فروش آن همانند مستند و فیلم و سریال و ... و تبلیغات به دست میآورد . شخصا معتقدم پولی که باید صرف رفاه اجتماعی شود نباید در ارگانی نا کارآمد خرج شود .
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    1 34
    اکثر کامنت ها انتقاد به صدا و سیما بود و اینکه باید تعطیل شود و نباید به آن پول داد و اینها. البته اینها اکثریت مردم و عوام هستند و منظورشان از برنامه ی خوب، برنامه ی سرگرم کننده و بی خاصیت است. وگرنه صدا و سیما با همه ی ضعف ها برنامه های تخصصی بسیار مفیدی دارد. خیلی از برنامه های مزخرف بی بی سی بهتر است. اشکال اساسی صدا و سیما در حوزه ی سیاسی است.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
      9 0
      جناب اهل خواص من عوام به شما میگم اگر این دکان خوبه خب پولی بکنن هرکسی که میخواد از فواید این سازمان استفاده کنه هزینه اش رو بپردازه من عوام مردمی نمیخوام با هزینه من و به زور هر خلاف واقعیتی رو بهم تحمیل کنن . نسخه این سازمان نه تنها باعث شفا نمیشه بلکه مرگباره چون روشش منولوگ هست نه دیالوگ .ونشانگر تراوشات فکری عده ایست که فقط حرف خودشون رو میزنن گوش برای شنیدن و چشمی برای دیدن ندارن حال بگو چرا بی بی سی با امکاناتی بسیار کمتر بر سازمانی با 48000 پرسنل پیشی میگیره؟
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    1 0
    بودجه گیرندگان حقوق های نجومی چقدراست
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    1 6
    جناب خبر انلاین بنده یکی از منتقدان صدا و سیما هستم ولی مخالف کامنت های مغرضانه ای می باشم که بدون سند منتشرشده است این کامنت ها هدفشان چیزدیگری است نه انتقاد از سلبریتی ها ی طرفداردولت صداسیما هم اکنون سخنگوی دولت است این دولت خیلی بی رحم است حتی به دوست خودش هم رحم نمی کند