اگر به لاکتوز حساسیت دارید، این ۵ ماده غذایی را جایگزین شیر کنید

افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، به دلیل عوارض مصرف این موادغذایی اغلب از خوردن فراورده‌های لبنی اجتناب می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، به دلیل عوارض مصرف این موادغذایی اغلب از خوردن فراورده های لبنی اجتناب می کنند.

با این حال، غذاهای لبنی بسیار مغذی هستند و سطح لاکتوز همه آنها زیاد نیست.

حساسیت به لاکتوز چیست؟

این حساسیت یکی از رایج‌ترین مشکلات گوارشی است و حدود 75 درصد از افراد دنیا به آن مبتلا هستند. حساسیت به لاکتوز به دلیل کمبود آنزیمی به نام لاکتاز، که در روده تولید شده و برای شکستن لاکتوز، شکر اصلی موجود در شیر، مورد نیاز است، به وجود می‌آید. بدون وجود این آنزیم، لاکتوز بدون این‌که هضم شود از روده رد می‌شود و باعث بروز مشکلاتی مانند تهوع، درد، نفخ و اسهال می‌شود. نگرانی ناشی از این عوارض به دلیلی برای عدم مصرف لبنیات تبدیل شده اما آن‌چه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تمام مواد لبنی حاوی سطح بالای لاکتوز نیستند.

در ادامه به بررسی ۵ غذای لبنی که سطح لاکتوز پایینی دارند می‌پردازیم.

1) کره: کره یک محصول لبنی با سطح بالای چربی است. زمانی که از شیر، کره تهیه می‌شود، محصول نهایی شامل یک بخش جامد حاوی 80 درصد کل چربی شیر بوده و یک بخش مایع که حاوی تقریبا تمام لاکتوز موجود در شیر است. پس حتی اگر به لاکتوز حساسیت دارید می‌توانید از کره استفاده کنید.

2) پنیر: پنیر با اضافه کردن باکتری یا اسید به شیر و سپس جداسازی پنیر از آب به دست می‌آید. لاکتوز موجود در شیر، بعد از فرایند تهیه‌ی پنیر در آب پنیر باقی می‌ماند و خود پنیر مقدار بسیار کمی لاکتوز دارد که البته در انواع مختلف پنیر متفاوت است. معمولا پنیرهایی که مدت بیشتر از تولیدشان گذشته لاکتوز کمتری دارند چون باکتری موجود در پنیر، بخشی از لاکتوز باقی مانده در آن را از بین می‌برد.

3) ماست پروبیوتیک: ماست یکی از بهترین جایگزین‌های شیر برای افراد حساس به لاکتوز است. ماست حاوی باکتری‌های زنده‌ای است که به خودی خود به شکستن قند لاکتوز کمک می‌کند. ماست چکیده می‌تواند گزینه‌ی بهتری برای حساسیت به لاکتوز باشد اما به دلیل چربی بالا، بهتر است در مصرف آن دقت کنید.

4) کفیر: کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به طور سنتی با اضافه کردن دانه های کفیر (مخلوطی از باکتری‌های سودمند) به شیر حیوانی ساخته می‌شود. درست مثل ماست، دانه‌های کفیر حاوی باکتری‌های زنده و مفیدی هستند که به شکسته شدن لاکتوز در روده کمک می‌کنند.

5) خامه‌ی غلیظ: خامه حاوی مقدار زیادی چربی است که بستگی به چربی موجود در شیر دارد و میزان قند آن به دلیل روند تولید، بسیار کم است. توجه داشته باشید که مصرف زیاد خامه‌ی غلیط به دلیل حجم زیاد چربی موجود در آن می‌تواند موجب اضافه وزن شود.

مصرف مواد لبنی یاد شده می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای شیر باشد. اما با توجه به سطح چربی برخی از آن‌ها بهتر است حجم مصرف این مواد غذایی را متناسب با وضعیت جسمی خود تنظیم کنید.

۴۲۲۳۸

کد خبر 1211665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =