خانوارهای شهری ایران با این امکانات زندگی می‌کنند

بررسی ها نشان می دهد بخش عمده ای از خانوارهای شهری ایرانی به امکانات اولیه زندگی دسترسی دارند.

 به گزارش خبرآنلاین، در آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نرخ برخورداری از ملزومات اولیه زندگی خانوارهای ایرانی منعکس شده است. بررسی ها نشان می دهد همپای امکانات اولیه زندگی نظیر یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی و ... تلویزیون نیز در خانه‌های ایرانی جا خوش کرده است. وسایل زندگی ایرانی مورد گزارش بانک مرکزی اغلب به محدوده آشپزخانه مرتبط است . سبک زندگی ایرانی در سال های اخیر تغییر کرده است . اغلب خانوارهای ایرانی مبل، فرش، وسایل پخت و پز جدید مانند انواع فرها و ... را در اختیار دارند. به نظر می رسد برای ارائه تصویر دقیق‌تر از زندگی ایرانی لازم است فهرست کالاهای مورد گزارش از سوی بانک مرکزی مورد بازنگری قرار گیرد. 

خودرو

 بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده نزدیک به ۴۹.۴ درصد خانوارهای ایرانی صاحب اتومبیل هستند . شمار خانوارهای شهری ایرانی در آمارهای استخراج شده از سرشماری سال ۱۳۹۵ کمی بیش از ۱۸میلیون خانواربوده است و بر این اساس در صورتی که تعداد خانوارهای ایرانی را با اغماض ۱۹میلیون نفر در نظر بگیریم ، تعداد خانوارهایی که در ایران اتومبیل دارند ، ۹میلیون و ۳۸۶هزار خانوار هستند . باید توجه داشت برخی از این خانوارها با توجه به میزان تمکن مالی شان بیش از یک خودرو در اختیار دارند .

موتوسیکلت

 شمار موتوسیکلت ها در شهرهای بزرگ رو به افزایش است. بررسی ها نشان می دهد موتوسیکلت هایی که در ایران تردد می‌کنند متاسفانه آلایندگی بسیار بالایی داشته و نقشی موثر در بدتر شدن هوای محیطهای شهری ایفا می کنند.

 ۱۶ درصد از خانوارهای ایرانی صاحب موتوسیکلت هستند که باید همپوشانی را در این حوزه در نظر گرفت چرا که ممکن است خانوارهای دارای اتومبیل ، موتوسیکلت نیز در اختیار داشته باشند. به این ترتیب کمی بیش از  ۳ میلیون خانوار ایرانی صاحب موتوسیکلت هستند.

تلویزیون

 اینجا بحث تنها بر سر موضوعات اقتصادی نیست . فراگیر بودن حضور تلویزیون در خانه ها نشان از اهمیت رسانه در زندگی امروز دارد.

 بررسی ها نشان می دهد ۹۸.۳ درصد از خانوارهای ایرانی صاحب تلویزیون هستند. این نکته که چه تعداد از این خانوارها شبکه‌هایی جز شبکه های ایرانی را تماشا می کنند در گزارش مورد اشاره لحاظ نشده است. بر این اساس ۱۸میلیون و ۶۷۰هزار خانوار ایرانی صاحب تلویزیون هستند .

یخچال و فریزر

 از ملزومات اولیه زندگی هر خانواده ایرانی محسوب می شود اما نگاهی به آمار نشان می دهد تنها ۰.۰۴ درصد از خانوارها هنوز یخچالی در اختیار ندارند . ۹۹.۶ درصد از خانوارهای شهری ایرانی این وسیله مصرفی بادوام را در خانه های خود جای داده اند .در این راستا ۱۸ میلیون و ۹۲۴ هزار خانوار این وسیله با دوام را در اختیار دارند. 

 اجاق گاز

 وسیله پخت و پز در اختیار ۹۹.۷ در صد از خانوارهای ایرانی است . این وسیله مصرفی بادوام از مهمترین ملزومات زندگی ایرانی است . ۱۸ میلیون و و ۹۴۳ هزار خانوار اجاق گاز دارند.

جاروبرقی

 آمار بالای صاحبان جاروبرقی در میان خانوارهای ایرانی قابل توجه هستند.بررسی ها نشان می دهد ۹۴.۲ درصد از خانواده های ایرانی جاروبرقی در اختیار دارند به این ترتیب شمار کسانی که جاروبرقی دارند از شمار دارندگان ماشین لباسشویی در ایران بیشتر است.۲۳ میلیون و ۵۵۰ هزار خانوار ایرانی صاحب جاروبرقی و ۱۷میلیون و ۸۹۸هزار خانوار نیز ماشین لباسشویی در اختیار دارند.

 ۸۸.۶ درصد از خانوارهای ایرانی صاحب ماشین لباسشویی هستند.شمار خانوارهای صاحب ماشین لباسشویی بیش از ۱۶ میلیون نفر است. 

رایانه

 ضریب نفوذ یارانه در میان خانوارهای ایرانی چندان راضی کننده نیست. ۴۴.۶ درصد از خانوارهای ایرانی صاحب رایانه هستند.تعداد  خانوارهای صاحب رایانه ۸میلیون و ۴۷۴هزار اعلام شده است.  

لوح فشرده ، رادیو و رادیو ضبط

ضریب نفوذ رادیو و رادیو ضبط به ۲۵.۵ درصد رسیده است . هر این بدان معنا نیست که شنوندگان رادیو به همین تعداد رسیده است چرا که امروزه اغلب خودروها دارای رادیو هستند . لوح فشرده و ویدئو ، وسیله ممنوعه سال های نه چندان دور نیز در سایه تکنولوژی امروز ضریب نفوذ خود را از دست داده اند . تنها ۴۱.۶ درصد از خانوارها وسیله پخش فیلم و دی وی دی در اختیار دارند.

 تلفن همراه و دوربین

 بیش از ۹۶.۶ درصد از خانوارهای ایرانی تلفن همراه در اختیار دارند . ضریب نفوذی قابل توجه و موثر . تکنولوژی تلفن همراه امروزه خانوارها را از بسیاری از وسایل مانند دوربین، ضبط کننده صدا و ... بی نیاز کرده است . بر این اساس ۱۸میلیون و ۳۵۴ هزار خانوار شهری ایرانی صاحب تلفن همراه هستند .

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    0 0
    از درون یخچالهای خالی خانوارهای ایرانی هم بگویید
  • ایرانی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    0 0
    از یخچالهای خانواده های ایرانی هم بگویید
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    0 0
    اگر اين آمار صحيح است پس چرا ايرانيان اين همه ناله مي كنند؟
  • عاشق IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    0 0
    خدا كند چشمت شور نباشد
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    0 0
    خیلی عالیه چه امکاناتی
  • US ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    0 1
    چرا دوباره بند کردید به مردم؟!بگویید بیت المال کجاست؟کجا خرج شده؟موسسات خصوصی چرا از بیت المال بودجه می گیرند؟،پول های ازاد شده کجاست و کجا مصرف شده؟۱۵۰ میلیارد دلار پولی نبوده که یک سال دو سال بشود خرج کرد، بعد بگویید کجا مصرف شده؟مردم را خسته کردید، بس است از زندگی مردم بکشید بیرون، حساب پس دهید با پول مردم چه کردید؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 0
    ايكاش اين آمار را با آمار ديگر كشورها هم مقايسه مي كرديد
  • کوروش IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 1
    کتری برقی- گوشت کوب برقی، راستی ما یک کیسه آب گرم شارژی هم داریم با این اوضاع فکر من نفر اول در رفاه اجتماعی هستم