۰ نفر
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
فارغ‌التحصیلان قلعه گنجی بیکارند

تعداد دانشجویان فارغ التحصیل قلعه گنجی نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیری پیدا کرده است. درصد زیادی از این دانشجویان با سختی و مشکلات زیادی در دانشگاه های مختلف کشور تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند، اما در حال حاضر از بیکاری رنج می برند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان کرمان، این آمار نه تنها در مقطع کارشناسی افزایش داشته بلکه وارد مرز مقطع کارشناسی ارشد نیز شده است. این جوانان نگران وضعیت خود هستند. بیکاری در این اوضاع نامناسب اقتصادی آسیب ها و معایب زیادی را دامن گیر آنها کرده و چنانچه این روال ادامه داشته باشد معضلات اعتیاد، پرخاشگری، فقراقتصادی و دل زدگی از جامعه را در پی خواهد داشت.

عملکرد ضعیف بنیاد مستضعفان در زمینه اشتغال 
خشاب نیا فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در جلسه اشتغال جوانان گفت: «از مسوولان شهر گلایه داریم چرا که از ما فقط کارآفرینی می خواهند و کارآفرینی به هزینه و وام نیاز دارد و بسیاری از ما از داشتن تخصص و هزینه در اینگونه فعالیت ها بی بهره ایم. وام های اشتغالزایی اگرچه می تواند گره ای از کارهایمان بازکنند، اما بانک ها همکاری نمی کنند.»

وی ادامه داد: «سال های زیادی برای اتمام تحصیل تلاش کردیم و در حال حاضر با داشتن مدرک کارشناسی ارشد نیز بیکار هستیم و در جلسه ای که چندی پیش با رییس بنیاد مستضعفان داشتیم، وی پاسخگوی حل مشکل بیکاری ما نبود.» یکی دیگر از شهروندان قلعه گنجی به «خبرآنلاین» می گوید: «بیکاری نه تنها معضل دانشجویان و فارغ التحصیلان است، بلکه گریبان گیر قشرهای مختلف جامعه نیز هست که مشاغل کاذبی چون جمع کردن زباله، فروش مواد مخدر را نیز افزایش داده بسیاری از فارغ التحصیلان ما برای تهیه مایحتاج زندگی مجبور به کارگری در مزارع دیگران ویا کار درشهرستان های استان هرمزگان می شوند این مساله بسیار دردآور است.»

وی تصریح کرد: «درصد زیادی از جامعه بیکار قلعه گنج، زنان هستند. با وجود مشکلات زیادی که در زمینه تحصیل زنان در قلعه گنج وجود دارد، آمار فارغ التحصیلان زن در این شهر زیاد است و امیدواریم در زمینه کسب و کار نیز این آمار افزایش داشته باشد.»

ایجاد نشدن شغل را تایید می کنم
فرماندار قلعه گنج در جلسه اشتغال جوانان که در بنیاد مستضعفان قلعه گنج برگزار شد گفت: «از تمامی جوانانی که در این جلسه حضور دارند و با بیان‌ مشکلات ما را وادار به تلاش بیشتر می کنند تشکر می کنم و اعتقاد ما بر این است که تنها راهی که جوانان را می تواند به سرمایه های آینده تبدیل کند شغل است و مسأله انحراف مشاغل قبلی و ایجاد نشدن شغل را تایید می کنم. ناوکی ادامه داد: «تحصیلات ما باید هدفمند باشد و در بحث ادارات و نهادها، افرادجویای کار براساس رقابت علمی خود آن ها پذیرفته می شوند و مسوولان هیچ دخالتی دراین امر ندارند. کارهایی که دولت می تواند در زمینه اشتغال انجام دهد در قالب تسهیلاتی چون سامانه کارا، بنیادعلوی و کمیته امداد است و هیچ مشکلی در این زمینه نبوده و جوانان می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.»

کمیته امداد وام می دهد
احمدی رییس کمیته امداد قلعه گنج نیز گفت: «درمجموع افرادی که تحت پوشش کمیته هستند می توانند از وام های ما استفاده کنند و در حال حاضر وضعیتی پیش آمده که می توان تعداد بیشتری اعتبار دراختیار ما قرار گیرد.» وی افزود: «افرادی که تحت پوشش نیستند را می توان با معرفی به بانک ها برای وام های اشتغالزایی تا سقف ۲۰ میلیارد تومان حمایت کرد و بانک ها کمال همکاری را خواهند داشت.»

اکثر فارغ التحصیلان قلعه گنجی خانم هستند
رییس اداره کار قلعه گنج به «خبرآنلاین» گفت: «کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند خیلی به دنبال ایده دادن و گرفتن وام و راه اندازی شغل نیستند و متاسفانه اکثر افراد به دنبال استخدام در ادارات هستند که این مساله هم در شرایط فعلی دولت امکان پذیر نیست.» شهدوستی افزود: «یک جلسه برای فارغ التحصیلان بیکار برگزار کردیم که ۹۸درصد افراد شرکت کننده را خانم ها تشکیل داده بودند. مردها به راحتی می توانند در شهرستان های دیگر وارد بازار کار شوند اما با توجه به اینکه در شهرستان های جنوبی هنوز خانواده ها تعصبات خودشان را حفظ کرده اند برای خانم ها این مساله امکان پذیر نیست که در شهر دیگری کار کنند و در نظر داریم تا بتوانیم برای بانوان کار مثبتی انجام دهیم.»

وی تصریح کرد: «اکثر رشته ها در قلعه گنج اشباع شده است و آموزش و پرورش باید در بحث راه اندازی رشته های فنی ورود کند تا افراد پس از فارغ التحصیلی هنری را آموزش دیده باشند.» این مسوول اضافه کرد: «در بحث مشاغل خانگی نیز تسهیلات به راحتی در اختیار افراد قرار گرفته و اعتباری در حدود ۶۰۰-۷۰۰ میلیون تومان داشتیم که تمام شده و به زودی اعتبار جدیدی به این شهرستان تعلق خواهد گرفت، بانک ها نیز همکاری لازم را دارند و در بخش ضمانت نیز سخت گیری نشده است. افراد به راحتی با داشتن یک ضامن بازاری و معتمد می توانند اقدام به دریافت تسهیلات کنند.»

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 0
    فارغ التحصیلان همه جا بیکارند فقط قلعه گنج نیست