ضرر مردم از خرید طلای آب شده/ کاهش شدید واردات قانونی طلا به کشور

 ایبِنا نوشت: رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی می‌گوید؛ به دلیل اخذ عوارض و مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ تنها سه کیلوگرم شمش طلا به طور قانون وارد کشور شده است.

سیدحجت شفایی با بیان این مطلب اظهار کرد : یکی از معضلات تولیدکنندگان داخلی شمش طلای وارداتی بود زیرا کیفیت شمش خارجی بالاست ولی ورود آن به کشور به دلیل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به کشور قفل شده است.

وی با بیان اینکه بررسی آمار گمرک نشان می دهد که طی سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ تنها سه کیلوگرم شمش وارد کشور شده است، افزود: این مقدار شمش تنها شمشی است که طی سه سال و به طور کاملا قانونی و با اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده وارد کشور شده است.

شمش طلا و طلای جهانی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا از اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلای خام انتقاد کرد و گفت: وقتی قرار باشد از طلای خام ۹ درصد مالیات اخذ شود، معلوم است که هیچ کسی به فکر واردات آن نخواهد بود زیرا سود آن چندان زیاد نیست.

شفایی با اشاره به آزاد شدن واردات شمش طلا با مصوبه هیات وزیران در سال جاری، اظهار داشت: براساس این مصوبه واردات شمش طلا به هر میزان توسط هر فردی بدون عوارض و حقوق گمرکی خواهد بود و مالیات بر ارزش افزوده هم از آن اخذ نمی‌شود اما نکته مهم این است که اگر بخواهیم از شمش وارد شده، طلای ساخته شده تولید کنیم، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و در عمل هیچ تفاوتی حاصل نشده است.

به گفته وی، خرید و فروش و ساخت طلا از شمش‌های وارداتی مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند و با وجودی که این مالیات در زمان ورود از گمرک اخذ نمی‌شود اما در عمل و در زمان انجام هر معامله ای از واردکننده یا تولیدکننده اخذ می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا ادامه داد که نامه های مستندی از سازمان امور مالیاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد شمش وارد شده به کشور برای انجام هر گونه عملیاتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده است.

شفایی تصریح کرد: ما نمی‌گوییم که مالیات بر ارزش افزوده اخذ نشود بلکه ما خواستار آن هستیم تا این مالیات از اجرت گرفته شود و نه از طلای خام. البته این موضوع در قالب طرحی به کمیسیون اقتصادی مجلس رفته است ولی تاکنون تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

وی، همچنین درباره رونق گرفتن فروش طلای آب شده در بازار، گفت: زمانی که سکه و دلار در بازار حباب قیمتی پیدا کرد، برخی برای خرید طلای آب شده هجوم بردند و این موضوع صنعت طلاسازی کشور را بیش از پیش با مشکل مواجه کرد.

این عضو اتاق بازرگانی با هشدار به مردم درباره خرید طلای آب شده،اظهار داشت: به طور حتم مردم از این موضوع متضرر خواهند شد و توصیه ما به آنها خرید طلای ساخته شده است که هم از آن به عنوان زینت و هم به عنوان سرمایه گذاری می‌توانند استفاده کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا خاطرنشان کرد: خرید طلای ساخته شده نه تنها می‌تواند به اشتغال طلاسازان کشور کمک کند بلکه حتی اگر مردم بابت آن مالیات بر ارزش افزوده و پول ساخت بدهند اما بازهم طلای آنها دارای شناسنامه و فاکتور است و عیار و وزن طلای خریداری شده مردم در آن مشخص است.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =