چرا امام خمینی(ره) گوشت یخ‌زده را حرام اعلام کرده بود؟

مهر نوشت: شایعه ای در فضای مجازی در حال انتشار است که عده ای حکم بنیانگذار امام خمینی (ره) را در مقابل سهمیه بندی فروش گوشت یخ زده توسط دولت قرار داده و از این مقایسه در حال بهره برداری سیاسی هستند.

از چند روز پیش شایعه‌ای در فضای مجازی در حال انتشار است که عده‌ای حکم بنیانگذار امام خمینی (ره) را در مقابل سهمیه‌بندی فروش گوشت یخ زده توسط دولت قرار داده و از این مقایسه در حال بهره برداری سیاسی هستند. در روزنامه کیهان دوازدهم اسفند ۱۳۵۷ هم متن فتوای امام مبنی بر حرام اعلام شدن مصرف گوشت یخ‌زده به چشم می‌خورد. اما ماجرا از چه قرار بود؟

 امام خمینی (ره) در نامه‌ای خطاب به نخست وزیر وقت، با پیشنهاد استفاده از این نوع گوشت‌ها در مسائل کشاورزی و کود مخالفت کرده و خواستار جمع آوری گوشت های یخ زده شده بودند. اما دلیل حرام اعلام کردن گوشت یخ‌زده در آن سال ها از نظر امام عدم ذبح شرعی گاو و گوسفند بود.

استرالیا، رژیم‌صهیونیستی، نیوزیلند، ترکیه، بلغارستان و آلمان‌غربی در آن زمان از صادرکنندگان گوشت یخ‌زده به ایران بودند. ذبح غیر شرعی و عدم رعایت موارد بهداشتی دلیل صدور این حکم از طرف بنیانگذار جمهوری اسلامی بود.

اما در حال حاضر طبق گفته مسئولین سازمان دامپزشکی به دلیل اینکه در برزیل قیمت تمام شده گوشت و سایر موادغذایی نسبت به ایران پایین‌تر است بخشی از نیاز بازار با واردات گوشت برزیلی تامین می‌شود. این محصول که اولا سلامت آن مشکلی ندارد و بر اساس موازین شرعی ذبح شده و ثانیا می‌توان آن را با قیمت کم به بازار عرضه کرد، تبدیل به یکی از کالاهای وارداتی به کشور شده است. 

همچنین رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره دلایل واردات گوشت برزیلی نیز می‌گوید: اگر دام‌های ما صادر نشوند، می‌توانند پاسخگوی نیاز بازار مصرف باشند اما گاها که صادراتی را به کشورهای همسایه برای ارز آوری انجام می دهیم، باید بخشی از نیاز بازار را با واردات تامین کنیم که با اعزام مسئول شرعی و دامپزشک از ایران به برزیل نگرانی سالهای اولیه انقلاب در خصوص سلامت و بهداشت این محصول مرتفع شده است.

* لینک فتوای امام خمینی (ره) در سایت ایشان: http://www.imam-khomeini.ir/fa/C207_42133

۴۲۲۳۸
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =