جای خالی علوم انسانی در ارتباط صنعت با دانشگاه

یکی از مشکلات ما در شکاف ارتباطی بین دانشگاه و صنعت، این است که موضوعات غالباً تک‌بعدی دیده شده است. در حالی که این ارتباط دارای ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و .. است و باید علوم انسانی به کمک دانشگاه‌های فنی و مهندسی بیاید و مسیر ارتباط خود را با صنعت پیدا کند.

حسینعلی قبادی *

عموم تحقیقات آکادمیک ایران در خدمت منافع جامعه است؛ حتی آن دسته از مقالات و کتاب‌های علمی که به ظاهر و در نگاه اول ناظر به حل مشکلات جامعه نیست، رتبه علمی ایران و به موازات آن اعتبار کشور را بالا می‌برند. این مسئله در حوزه سلول‌های بنیادی هم پیش آمده بود، گروهی گمان می‌کردند که این تحقیقات مرتبط با نیاز جامعه نیست ولی در درازمدت دیدیم که منافع و امنیت ملی ما در گرو اینگونه تحقیقات است. بنابراین حتی اگر تحقیقاتی در مرحله اول ناظر به نیاز جامعه نباشد، دست کم نگاه دنیا را به کشور ما تغییر می‌دهد. با این حال دسته دیگری از تحقیقات هستند که از همان اول مرتبط با نیاز جامعه بسترسازی می‌شوند. به‌عنوان مثال در حوزه توانمندسازی افراد برای ایجاد اشتغال. این تحقیقات هم کارکرد خود را دارند و دسته اول تحقیقات هم کارکرد خودشان را دارند. شاید دسته اول در ظاهر دردی از ما دوا نکند، اما در تراز رتبه‌های علمی جهانی به نفع ما خواهد بود. از طرفی دیگر بسیاری از راهکارها، از راهبردهای علمی بیرون می‌آید؛ راهبردهایی که از علوم نظری استنتاج می‌شود و به راهکار و سیاست ختم خواهد شد.

این راهبردها ناظر به حل مشکلات اجتماعی هستند و به نفع اجتماع کار می‌کنند. در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز اقدامات پژوهشی زیادی انجام شده که مهم‌ترین آن توانمندسازی افراد در مناطق با امکانات کم‌تر مانند سیستان و بلوچستان و بنادر ساحلی مکران و ... است که در فرایند این پژوهش توانسته‌ایم به یک الگوی بومی دست یابیم و نشان دهیم چطور می‌شود با مختصات یک منطقه و روستا، افراد آن محل را توانمند کرد تا در زیست‌بوم خودشان بتوانند مفید باشند، اشتغال داشته باشند و احساس امنیت کنند. علاوه بر این در حوزه‌های شهری هم اقدامات زیادی انجام داده‌ایم. با این حال باید به این نکته توجه کرد که یکی از مشکلات ما در شکاف ارتباطی بین دانشگاه و صنعت، این است که موضوعات غالباً تک‌بعدی دیده شده است.

در حالی که این ارتباط دارای ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و .. است و باید علوم انسانی به کمک دانشگاه‌های فنی و مهندسی بیاید و مسیر ارتباط خود را با صنعت پیدا کند. در ارتباطاتی که با صنعت‌گران داشتیم، به وضوح به این نتیجه رسیده بودند که علوم انسانی تاثیر بسیار زیادی در صنعت دارد و امیدواریم زمینه خوبی باشد تا حمایت شویم و بتوانیم به پیشرفت برسیم.

* رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1217222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =