۱ نفر
۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
سفر به شیراز، سومین پایتخت حرم اهل بیت (ع)

هادی انصاری: سفرنامه شیراز همراه با دکتر ملک حسینی، چهره ماندگار و برجسته پیوند کبد در بیمارستان بوعلی سینا

پنجشنبه ششم دی ماه جاری (١٣٩٧)، بعد الظهر به همراه همکار عزیز واستاد ارجمند، چهره ماندگار علمی ایران و یکی از شخصیت‌های پزشکی پیوند کبد ایران وجهان، پس از پایان جلسه فرهنگستان علوم پزشکی ایران، با هواپیمای زاگروس عازم شیراز شده و مستقیما پس از ورود، عازم بیمارستان خیریه آموزشی، پژوهشی و درمانی ابوعلی سینا که بیمارستانی تخصصی، فوق تخصصی و پیوند اعضا به ویژه حرف نخست در پیوند کبد ایران را می زند، گردیدیم. 

نخست به دیدار خادم الحسین حاج شعبان که از خدمتگزاران مواکب حسینی نجف اشرف بوده و در این بیمارستان بستری است، رفتیم و توضیحاتی را استاد به من داده و سپس به دیدار از بخش‌های مختلف این بیمارستان عظیم، پرداختم. انصافا که نقشه و کیفیت ساخت و بخش های مجهز با دستگاه‌های بسیار پیشرفته آن که اغلب آلمانی است، ام‌آرآی سه تسلا و جز اینها، همه موجب افتخار کشور بشمار آمده و دکتر ملک حسینی با ایثار و فعالیت شبانه‌روزی خود، کاری کارستان در این راستا انجام داده است. 

بیمارستان یاد شده در شهر صدرا، در بیست کیلومتری شیراز، بنا گردیده که اکنون تقریبا با شهر شیراز پیوسته گردیده است. 

بنیاد بزرگترین مجموعه بین المللی خیریه آموزشی پژوهشی درمانی پیوند اعضا ابوعلی سینا در جنوب کشور در شهر جدید صدرا واقع در 20 کیلومتری غرب شهر شیراز که در سایه لطف الهی و صرف هزینه های سنگین، با مشارکت مادی و معنوی جمع کثیری از خیرین نوعدوست نیکوکار و گروهی از اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم اکنون شاهد دستاوردهای ماندگار عام المنفعه ای در گستره ای بوسعت یکصد هکتار زمین صورت گرفته است. 

پس از بازدید از بیمارستان ، دقایقی را در منزل استاد سپری کرده و شب هنگام به شیراز و محل اقامتم در هتل -پارس واقع در خیابان زند وکیل بازگشتم. در میانه راه ، تواضع وفروتنی و خدمات گسترده این شخصیت علمی را که خود از نزدیک شاهد بوده ودرک کرده بودم را از ذهنم عبور می‌دادم! 

سیدعلی ملک‌حسینی (بویر احمدی) جراح و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و از چهره‌های ماندگار، همچنین از اعضای اولیه کادر پزشکی بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی دنا در شیراز است. او نخستین پیوند کبد در ایران از فرد زنده به زنده را انجام داد و در دائرةالمعارف پزشکی، به عنوان پدر پیوند کبد در ایران معرفی شد. استاد در دوران دفاع مقدس به عنوان دستیار همراه تیم جراحی عازم جبهه شد و این امر موجب آشنائی او با دکتر ایرج فاضل از استادان بنام آن زمان گردید و با پیشنهاد دکتر فاضل به تحصیل در رشته جراحی عروق و پیوند اعضاء پرداخت. وی دوره فوق تخصصی جراحی عروق و پیوند کلیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گذراند و در همان سال به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تدریس مشغول شد در سال ۱۳۶۹ جهت طی دوره فوق تخصصی پیوند کبد راهی آمریکا شد و پس از بازگشت به ایران تیم پیوند کبد را در بیمارستان نمازی شیراز تشکیل داد در اردیبهشت ماه ۱۳۷۲ نخستین پیوند کبد در ایران و خاورمیانه را به انجام رساند و لقب پدر پیوند کبد در ایران را از آن خود نمود.

در این میان می اندیشیدم که دیدار با بزرگان و خدمتگزاران، علاوه بر رهروی از آنان، مهم‌تر آن است که بدانیم در برابر این کوه‌های علم و تواضع وفروتنی، ذره‌ای بیش نیستیم و بیاموزیم که: «شکر نعمت، نعمتت افزون کند کفر نعمت، نعمتت بیرون کند»

و نیز آموختم که: «درخت هر چه بارتر است، افتاده‌تر است».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1217498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =