۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰

تعرفه واردات خودرو، سال آینده تغییر زیادی نخواهد کرد.

رسول شقاقی: پس از افزایش قیمت بنزین به 700 تومان نه تنها اعتراضی به این افزایش قیمت بوجود نیامد حتی انتقاد جدی نیز دیده نشد. این می‌تواند به معنی تایید این برنامه باشد. «تایید» سوخت 700 تومانی البته به معنی پذیرش بی چون و چرا نیست. هم اینک انتقادات جدی از خودروسازان بابت قیمت خودروهای داخلی وجود دارد. شهروندان معتقدند خودروهای داخلی گران هستند و تعرفه واردات خودرو نیز باید به صفر برسد تا آنها همانطور که از بنزین با نرخ جهانی استفاده می‌کنند از خودروهایی با نرخ جهانی استفاده کنند. پس تا اینجا می‌توان در انتظار فشار افکار عمومی به خودروسازان برای کاهش تعرفه واردات شد.

 در مقابل خودروسازان در جلسات تعرفه که در دولت و مجلس تشکیل خواهد شد موضوع نرخ ارز را پیش خواهند کشید که تثبیت آن باعث از دست دادن قدرت رقابتی در صادرات شده است. نرخ برابری دلار هم اینک هزار تومان است و در صورت آزاد شدن تا 2500 تومان نیز ممکن است بالا بیاید. خودروساز با این بهانه منطقی خواستار ادامه حمایت‌های تعرفه‌ای خواهد شد. البته آنها خود نیز می‌دانند برای این بهانه ایراداتی می‌توان گرفت از جمله آنکه در صورت آزاد شدن نرخ ارز بهای مواد اولیه، قطعات و تجهیزات وارداتی آنها افزایش بسیاری خواهد داشت که به معنی افزایش قیمت تمام شده است اما چون می‌دانند دولت نمی‌تواند به دلیل بار تورمی همزمان با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، نرخ ارز را آزاد کند آن را شرطی برای کاهش تعرفه واردات خواهند خواند.

 علاوه بر اثرات تورمی اگر فقط به این موضوع اندیشیده شود که آزاد شدن نرخ ارز، قیمت‌های سوخت را هم که به قیمت فوب خلیج فارس باید برسد متاثر خواهد کرد به راحتی عدم اجرای آن را می‌توان دست کم تا پایان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی کرد.

 بنابراین مجلس قانع خواهد شد که باید همچنان با ابزاری به نام تعرفه از خوروسازان داخلی حمایت کند و با همین منطق نهایتا تغییری اندک خواهد داد تا از افکار عمومی نیز دلجویی کرده باشد. البته ممکن است بار دیگر بر قوانینی همچون ارتقای کیفی خودرو و یا حمایت از حقوق مصرف کننده تاکید کند که علی رغم قانون شدن، از اجرای آن جلوگیری شده است. بنابراین امسال تعرفه واردات خودرو تثبیت شده و یا کاهش جزئی خواهد داشت.

 این نتیجه ناامید کننده برای مصرف کنندگان و مشتریان ایرانی چیزی بیشتر از یک انتقاد ساده خواهد داشت چرا که آنها با بنزین آزاد از ظلم خودروسازان خواهند گفت. آنها برعکس دولت که اشتغال زایی و موارد اینچنینی را در خودروسازان می‌بیند، جیب‌های خود را می‌نگرند که برای هر باک خودرو باید خالی شود.

 نتیجه چه خواهد بود؟ تعرفه ثابت می‌ماند، بازار همچنان انحصاری است، میانگین مصرف خودروها یک و نیم تا دو برابر استاندارد جهانی است، استهلاک بالاست و خودروساز همچنان اشتغال زایی خود را به رخ می‌کشد.

 این‌ها به معنی سقوط آزاد ارزش برند خودروسازان وطنی است. سقوطی که این بار نه به دلیل انتقاداتی که وجود دارد بلکه به خاطر ظلمی که مشتریان فکر می‌کنند به آنها می‌شود از شدت بیشتری برخوردار است. خودروساز اما همچنان دلخوش به تعرفه بالاست.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    اولن چرا تا بحث خودرو میشه واردات بد میشه و خروج ارز و قیمت ارز نگران کننده میشه ولی در 9 ماهه امسال که 40 میلیرد دلار واردات که غالبا غیر کیفیو غیر ضروری است هیچ اعتراضی نمی شود.بعدم بحث حذف تعرفه ها باعث ایجاد رقابت میشه همین الانش با این وضعیت اینه وقتیم ارز گرون بشه که دیگه تا ابد بازار انحصاری می مونه براشون امیدم چه کرد همین اشو وهمین کاسه.مصرف کننده هم باید بنزین گرون تر از خلیج فارس و ماشین 2.5 برابر بپردازه .
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    اگر همانند نرخ بنزین که قرار بود ساالی 20% گرون بشه می رفتیم جلو اندک تعرفه کم می شد قابل قبول بود ولی الان یهوی از خلیج فارسم گرو ن تر شد تازه این بنزینام داخلین دیگه وارداتی نیست چند برابر سود داره به همون نسبتم تعرفه حذف بشود والا 20 درصد اینها شوخیه ماییه عصابانیته انگار به بچه یه ابنبات دادن!!
  • بدون نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    جوابشون رو اون دنیا میگیرن !!!!وجدان وانسانیت سیری چنده؟!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    این محصولات دیگه جنسای چینی نیست که هرکسم مخالف حذف تعرفه است فقط می تونه برای خودش یا خانوادش تصمیم بگیره تعرفه حذف شد نخره برای بقیه تعیین تکلیف نکنن لطفا.انا می خوان با زنندگی و عمر زن و بچه اشون غمار کنند بکنند با بقیه کار نداشته باشند تویوتا نخرن برن پژوی پارس مدل سال با تودوزی کرم بخرن خیرشون ببینند
  • بدون نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    اگر قراره دل خوش خنک تعرفه کم بشه یا بستنن دهن مردم هی کم نشه بهتره اینطوری خواست ممصرف کننده هم مسخره نشده
  • بدون نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    حق االناسه والا این پولی که با هزار زحمت مدرم بدست می یارن برزن تو گلوی این خوردسازا بعدم اینو تحویل بگیرن و به خاطر تعرفه ناجوان مردانه مردم نتواندد به خودری با کیفیت خارجی دسترسی داشته باشند این درسته؟؟که چی بشه 12 میلیون ماشین تولید کردن نتایجشو همه می دونن چیه کافیه دیگه
  • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    بقول دولتیها،دولت تا الان یارانه بنزین میداد!!!! پس : تعرفه حدود 100-90 درصدی واردات خودرو یعنی چه؟ هزینه 6300 میلیاردتومانی تحمیلی به مردم کجاست دولت تا حال مابه التفاوت بنزین (یک موقع می گفتند اینها برنامه های کشورهای استعمارگر و صندوق بین المللی پول است!!)را از مردم بعنوانهای مختلف می گرفت الان هم میخواهند این هم اضافه کنند....
  • بدون نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    اگر گفته می شود ارز نرخش کمه !!و اقتصاد ایران رو به وخامته(این معنی رو این حر ف می دهد)پس 50 سال عمر یه صنعت که می گن بازم نوپاست!!!!یا ارز اینها نرخشو دوست ندارد دولتیه بجاش 20 سال واردات ممنوع بوده و 20 سال حمایت شدیم دیگه از این به بعد بسه
  • ابوالفضل IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    کی واقعا به حرف مردم گوش میکنه؟مردم چه گناهی کردن باید سوار این اتومبیل های از رده خارج بشن و هی بهشون بگن صرفه جویی کنین؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    فایده کم شدن تعرفه 20 درصد یا 30 درصد چی هست؟ تعرفه الان با مالیات و عوارض و باقی قضایا حدود 130 درصد قیمت یک خودرو است.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    هرکس مخالف حذف تعرفه هاست یا خوشش نمی اید قیمت های ماشین واقعی بشود خوب خوشد و خانوادش نخرن دیگه برای بقیه تصمیم نگیرن دیگه فضولن ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    من موندم بنزيني كه با نفت خودمون وتوكشور خودمون توليد ميشه(به ادعاي مسولين) چطوري قيمتش از فوب خليج فارس بيشتره در عجبم
  • بدون نام TR ۱۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    ديگه نه تعرفه بالا معني داره نه نرخ پائين ارز، اشغال سازهاي داخلي هم ميخواد خوششون بياد يا نه تحول اقتصادي کليد خورده. حالا وقت سلفيدن اون سودهاي حرومي است که سالها از راه آشغال فروشي به ملت به جيب زده اند. قرار هم نيست هيچ بخش خصوصي عاقلي پيدا بشه که اين زنگوله را به گردن بندازه.
  • محمد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 0
    صنعت خودروي ايران پيشرفت نخواهد كرد تغيير شكل چراغ پژو 405 و پرايد ميگين پيشرفت تازه اگر هم از نظر توليد موتور وغيره به پيشرفت هم دست پيدا كنيد اون ميخاين روي سمند و پرايد و پژو 405 پياده كنين كه خود اين ماشينا هم حرفي برا گفتن ندارن