سانسور صحنه آتش زدن یک ایرانی توسط عراقی‌ها در تلویزیون

ایلنا نوشت: تهیه‌کننده سریال «مینو» با اعلام اینکه در روزهای گذشته این سریال با سانسور صحنه‌های جنگی مواجه شده، گفت: چیزی که اکنون جزو دغدغه‌های صداوسیما برای پخش نشدن از تلویزیون به شمار می‌آید، خشونت جنگی است.

مهدی همایونفر تهیه‌کننده سریال «مینو» درباره قسمت‌هایی از این سریال که به تازگی با سانسور از سوی صداوسیما مواجه شده است، گفت: عمدتا چیزی که در حال حاضر دغدغه صداوسیما برای پخش نشدن از تلویزیون مطرح می‌شود، خشونت جنگی است. یعنی اکنون رسانه ملی روی قسمت‌هایی که ما کشتن، کشته شدن و یا شهادت آدم‌های قصه را داریم، تمرکز کرده و مهمترین چیزی است که با آن مسئله دارد.

او افزود: تقریبا می‌توان گفت که اکنون بخش اعظمی از صحنه‌های کشتن توسط صداوسیما حذف شده است. به عنوان مثال در همین یکی دو شب گذشته، شهادت رعنا و همسرش را داشتیم که با مقاومت بالای ما زمان کوتاهی از آن پخش شد ولی بخش بزرگی از آن سکانس دو دقیقه‌ای را حذف کرده و تنها سکانس کوتاهی را پخش کردند. البته شاید هم حق با آنها باشد و در صورتی که مردم این صحنه‌ها را ببینند، ناراحت شوند ولی لازم است بدانید که ایراداتی که در حال حاضر به کار گرفته می‌شود، در اصلاحیات نهایی نبوده و معلوم نیست که چرا از قبل در این باره به ما چیزی نگفتند.

این تهیه‌کننده در ادامه بیان کرد: سه‌شنبه شب شهادت مهدی یکی از شخصیت‌های مهم سریال که به نوعی پاسدار جنگ است را داشتیم ولی این سکانس بیرون کشیده شد. در این سکانس به آتش زدن پاسدارها اشاره می‌شد که در زمان جنگ اتفاق افتاده بود. ما اصرار داشتیم تا مقداری از اتفاقاتی که به طور معمول در خرمشهر افتاده را به گوش مردم برسانیم ولی اصرار پخش بر این اساس بود که این سکانس حتما بیرون کشیده شود.

همایونفر همچنین گفت: البته از پخش صداوسیما به ما گفته بودند که صحنه‌های خشونت‌آمیز خود را کم کنید ولی در جمع‌بندی نهایی به صحنه‌هایی که حالا سانسور می‌شوند اشاره‌ای نشده بود. هرچه به سمت آخر داستان می‌رویم صحنه‌های جنگ جدی‌تر می‌شود و همانطور که می‌دانید در جنگ نقل و نبات خیر نمی‌کنند. اینطور که پیداست دوستان زمانی که تصویر را می‌بینند بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بر همین اساس برای قسمت مربوط به سه‌شنبه شب، لحظه‌ای که عراقی‌ها می‌رسند و مهدی را زنده زنده آتش می‌زنند، حذف شده است.

او درباره اینکه این اتفاق ممکن است چه لطمه‌ای را به مخاطبان این سریال تلویزیونی وارد کند، اظهار کرد: اینکه این موضوع چه لطمه‌ای به تاثیرپذیری مخاطبان از سریال می‌زند را نمی‌دانم. ولی باید بگویم که صحنه‌هایی همچون سوزاندن مهدی که حذف شد، به نوعی خبر آن به گوش مردم می‌رسد ولی اینکه چقدر می‌تواند تاثیر گذار باشد را نمی‌دانم. همچنین نمی‌توانم حدس بزنم که اگر صحنه سوزاندن بود تاثیر آن روی مخاطبان مثبت بود یا منفی.

این تهیه‌کننده همچنین درباره اینکه آیا قرار است باز هم در قسمت‌های آتی شاهد سانسورهای دیگری باشیم، گفت: در دو سه قسمت آینده صحنه‌های خشونت‌ کمی داریم و قطعا خیلی با سانسور مواجه نمی‌شویم. آقای پور وزیری نیز در روزهای گذشته برای سانسورهای ایجاد شده، هم با مدیر پخش و هم با مدیر فیلم و سریال صداوسیما صحبت کردند که این اتفاق نیفتد ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند.

همایونفر در پایان بیان کرد: امیدواریم سریال «مینو» خیلی خوب دیده شود. به علاوه اینکه بتوانیم فاز دو این مجموعه که فاز مهمی هم به شمار می‌آید را شروع کنیم. در واقع سریال «مینو» براساس فاز دو نوشته شده است و به آن سمت میل می‌کند. اما هنوز به درخواست ما مبنی بر ساخت فصل دو این مجموعه جوابی نداده‌اند و ما همچنان منتظر پاسخ هستیم.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1221092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داریوش NA ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    69 0
    با این روند چند سال دیگه حتی دفاع مقدس و جنگ با عراق هم تکذیب میشه
    • خداحافظی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      30 0
      با عرض سلام و احترام ، خواهشمندم مثل یک رسانه ی نقد پذیر ک آزاد پیامم رو منتشر کنید، من سال ها یکی از خواننده های خبر آنلاین بودم و تریبونش رو یک تریبون نسبتا آزاد در کشور میدونستم، ولی امروز تصمیم گرفتم که برم سراغ یه خبرگزاری دیگه، چرا که خبر آنلاین دیگه مثل گذشته نیست ، این روزا پر شده از اخبار زرد سوتی های صدا و سیما ، اینستاگرام سلبریتی ها و پوشش دادن بی مورد نوشته های خنده دار کیهان و فارس و ....، دریغ از کوچکترین توجهی به مشکلات کشور و تهی از هرگونه مطالبه گری، تازه اخیرا وقتی داری خبر میخونی یاهو وسطش یه تب جدید باز میشه و تبلیغات اعصاب خرد کن به خوردت میده ، خلاصه ما که رفتیم ولی شما به این رویه ی نامید کننده ادامه ندید انصافا
    • خداحافظی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      7 0
      با عرض سلام و احترام ، خواهشمندم مثل یک رسانه ی نقد پذیر ک آزاد پیامم رو منتشر کنید، من سال ها یکی از خواننده های خبر آنلاین بودم و تریبونش رو یک تریبون نسبتا آزاد در کشور میدونستم، ولی امروز تصمیم گرفتم که برم سراغ یه خبرگزاری دیگه، چرا که خبر آنلاین دیگه مثل گذشته نیست ، این روزا پر شده از اخبار زرد سوتی های صدا و سیما ، اینستاگرام سلبریتی ها و پوشش دادن بی مورد نوشته های خنده دار کیهان و فارس و ....، دریغ از کوچکترین توجهی به مشکلات کشور و تهی از هرگونه مطالبه گری، تازه اخیرا وقتی داری خبر میخونی یاهو وسطش یه تب جدید باز میشه و تبلیغات اعصاب خرد کن به خوردت میده ، خلاصه ما که رفتیم ولی شما به این رویه ی نامید کننده ادامه ندید انصافا
  • US ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    11 41
    کسانی که تماشا می کنند اعتراض کنند.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    41 21
    چون جنگ از نظر این ها زیباست. جنگ باید باشه تا اینا باشن. تو محیط صلح و آرامش حذف میشن. پس جز خوبی جنگ و جشن گرفتن شروع جنگ و موفقیت های جنگ هیچی نباید گفت
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      5 2
      میتونی برو صلح کن
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    61 19
    حذف این ها به خاطر خشونت نیست میخوان مردم یادشون بره عراق با جواناشون چه کرد
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    33 21
    بهتره بگید بعثی ها نه عراقی ها چون همین بعثی ها ( داعشی ها، ناصبی ها )هستند که آتش میزنند، هم ایرانی را هم عراقی را
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      24 3
      ببخشید پرفسور بعد همین بعثی و ها داعشیها از کدوم کشورند نکنه کشور زیر بوته نکنه در جنگ همین شیعه های عراق نجنگیدند از اسرا بپرس بدترین رفتار با اسرا در همین شهرهای شیعه نشین باهاشون شده
    • قاسم IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      0 1
      جناب 16:33!نظر شما درباره کشتار مردم ایران توسط منافقین و 290 مسافر بیگناهی که توسط کدخداتون کشته شدند چیه؟
  • DE ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    21 9
    برادر مسلمان عراقي و اينكارها؟
  • CA ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    51 6
    این صحنه هاوفجایع بارهاتوسط عراق درجنگ۸ساله علیه مردم کشورعزیزم ایران,اتفاق افتاد اگر ی فلسطینی بود هزاران باربااینکه صحنه خشن و فحیعی هست رو تاویزیون نشون میداد
  • ناشناس IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    55 14
    در عجبم که هنوز نفهمیدی تفکر حاکم بر کشور پاک کردن ذهن مردم این کشور از تجاوز و جنگ عراق علیه ایران است. اگر صحنه خشونتی که می گویید از طرف امریکایی ها اعمال می شد حتی صحنه های تکه تکه کردن را مطمئن باشید که پخش می کردند، آن هم با حرکت آهسته. برای درستی ادعایم شما را ارجاع می دهم به درس فداکاران کلاس سوم ابتدایی مراجعه کنید که از فداکاری حسین فهمیده و سهام خیام سخن می گوید و حتی یک کلمه از اینکه کشور دشمن کدام بوده سخن نمی گوید، تو گویی هیاتی از کشور عراق این کتاب را ممیزی کرده اند. مهم نیست مردم چه کسی را دشمن بدانند بلکه مهم آن است که حاکمان ، کدام کشور را در ذهن ما به عنوان دشمن معرفی کنند.
  • متین IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    52 14
    انگار فقط صدام یکنفره با ما جنگید مردم همه چی رو فراموش کردن واسه کمک به عراقی ها مسابقه میذارند
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    43 7
    ما اینقدر بدبختیم که جنایت ان زمان که به ناموس مادرخرمشهر وگیلانغرب اوردند هم اشاره نمی کنیم
  • محمدرضا IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    9 35
    ما دیگه با عراقیا دوستیم.از این دفاع مقدسا دیگه نسازید.
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      0 0
      اشتباه مثبت دادم، خدا منو ببخشه
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    45 6
    بگید نمی خواید دوستان عراقی تون ناراحت بشن
  • وطن دوست IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    5 28
    بابا مردم خسته شدند از کشت و کشتار من یک کارشناس امور فرهنگی هستم . ولی روحیه من با شکنجه و خشونت سازگار نیست . با وجودی که آبادانی هستم ولی ساکن استانی دیگر و خیلی دوست داشتم فیلم مینو را کامل ببینم ، اما خودم قسمتهایی از فیلم را به خصوص با وجود سانسور شدن قسمتی از آتش زدن مهدی این قسمت را ندیدم چون نمی توانستم ببینم و چقدر خوب شد که حذف شده بود چون طاقت دیدن سوختن فردی مثل مهدی را نداشتم همانطور که عماد جاسوس روحم را آزار می دهد . فقط منتظر قسمتهای آخر سریال هستم برای دیدن انتقام گرفتن از این جاسوس نا جوانمرد . البته صحنه های خشن را نمی بینم و گاهی دیدن سریال را برای خودم کامل حذف می کنم . مثل قسمت های شکنجه شازده ارسلان ( بانوی عمارت) را چند قسمت ندیدم و خودم برای خودم حذفش کردم .
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    19 54
    بیشتر مردم عراق مخالف جنگ با ایران بودند
  • ناشناس IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    31 7
    خبرجان مردم واقعیتهارابه چشم دیدندومیدانندوازدیدن ای صحنه هاناراحت نمیشندمردم ازدزدیهاواختلاسهای هرساعت وهرروزه ناراحت میشندمردم ازبی توجهی به خودشان ازگرانی ازاقامت اقازاده هادر......وووووناراحت میشندملت ازچهارتاصحنه خشن ناراحت نمیشندخیلی چیزاتومملکت هست که ملت ازان ناراحتند6
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    9 25
    واقعیت جنگ اینه عراقی های برادر ، ایرانی های بردار و خواهر کشتن ولی حالا نمایش این صحنه های باعث میشه بین دو کشور مشکل ایجاد بشه و ..... همش تقصیر آمریکاست شماها هنوز اینو نفهمیدین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    20 6
    عراق دیگه عزیز شده
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      4 0
      میخواید مث جنگ کره که هنوز تموم نشده ما هم با عراق تا ۵۰ سال دیگه تمومش نکنیم....تازه ما باید مواظب باشیم با عربستان جنگ نشه ..
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      1 0
      و صد البته افغانستان.
  • علی IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    32 16
    به حق چیزهای ندیده! این طور حرکات اخلاق مدارانه از صدا و سیما که توی اخبار بدون هشدار جنازه بی سر کودکان یا بدن های تکه تکه شده در اثر بمباران رو بدون برای جریحه دار کردن احساسات مردم پخش میکنه بعیده.
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    2 6
    جدی نگیرید
  • DE ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    9 0
    پس چرا آمریکایی ها ساختن فیلم در باره جنگ جهانی دوم و علیه آلمان ها را قطع نکردند یا جنایت نازی ها را سانسور نکردند