رقابت وسائط نقلیه و قطعات خودرو با گروه بانک‌ ها و موسسات اعتباری.

دور جدید انتخاب صد شرکت برتر ایران آغاز شده است. در دور گذشته خودروسازان و شرکت‌های وابسته به این صنایع 13 شرکت از 100 شرکت برتر را از آن خود کردند و در این بین ایران خودرو و سایپا با رتبه های 3 و 5 در میان پنج شرکت اول از نظر فروش قرار گرفتند. ساپکو، سازه گستر، مگا موتور، ایران خودرو خراسان، ایران خودرو دیزل، پارس خودرو، بهمن، زامیاد، سایپا دیزل، ایساکو و گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایرانی دیگر شرکت های این گروه بودند. مطابق نتایج دوره قبل، شرکت‌ های گروه وسائط نقلیه و قطعات خودرو همچنین در زمینه اشتغال زایی نیز جایگاه‌ های بالا را از آن خود کرده بودند تا اهمیت خود را در این مورد نیز به رخ بکشند. رتبه بالا در فروش و اشتغال مناسب البته در سودآوری و رشد سودآوری (به استثنا سایپا به خاطر خودرو پراید) و میزان دارایی و ارزش بازار به اندازه رتبه فروش بالا نبود اما همچنان جایگاه موثری داشت.

امسال این رقابت دیدنی بار دیگر شروع شده است. خودروسازان همچون سال گذشته امیدوارند علاوه بر قرار گرفتن در رتبه‌های بالای (که می‌تواند ارزش سهام آنها را هم بالا برد) در شاخص‌های دیگر نیز وضعیت خوبی داشته باشند. در دوره قبل سایپا دیزل به ناگاه با 20 پله صعود به رتبه 57 جدول رسید و مگاموتور (شرکت تولید موتور گیربکس و اکسل سایپا) که 28امین شرکت برتر ایران شناخته شده بود در بخش بازده دارایی‌ها (درصد) به گردش دارایی (مرتبه)، نه تنها توانست در صدر شرکت‌های خودرویی بایستد بلکه رتبه 7 این جدول را هم از آن خود کرد.

این رقابت جذاب از آن جهت که وضعیت گروهی بنگاه‌های بزرگی که الزاما رابطه کاری مستقیمی با هم ندارند را نسبت به هم نشان می‌دهد هر سال نمایی از کسب و کار آن بخش اقتصادی را نیز نمایان می‌کند چنانچه در دور گذشته حجم فروش گروه وسائط نقلیه و قطعات خودرو با 20.85 درصد از کل سهم فروش 100 شرکت برتر ایران، با اندکی تفاوت بالاتر از گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با سهم فروش 20.69 درصد قرار گرفت تا بازار خوب خود را به نشان دهد. جالب آنکه از کل شاغلین 100 شرکت برتر، 20.7 درصد به کارکنان صنایع خودروسازی اختصاص داشت.

امسال این رقابت تازه شروع شده و باید دید این گروه بار دیگر خواهد توانست جایگاه نخست خود را حفظ کند یا اینکه رقیب نزدیک آنها یعنی گروه بانک‌ ها و موسسات اعتباری از آنها پیشی خواهند گرفت.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
    0 0
    اشتغال خودرسازا مگه مفیده؟؟ضرراشونو به حساب بیارنمثلا سالی چند میلیرد دلار تصادفات سالی چند میلیارد دلار بنزین سالی چند میلیارد جبران هزینه های درمانی سالی چند میلیارد به خطر انداختن سلامتی ملت!!
  • بچه شیراز IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۳
    0 0
    بی انصافی نکن داداش اشتغال صدها مرده شور گورکن رونق نساجی درتولید کفن...وووووبازم بگم آخه صنایع خودرو سازی چقدر شغل مفید ایجادکنن که شما راضی بشی؟