کلاهبرداری‌های سریالی و میلیاردی در بازار غیررسمی ارز آستارا

ایسنا نوشت: طی چند ماه گذشته کلاهبرداری هایی در بازار غیر رسمی و غیر مجاز ارز بندر مرزی آستارا رخ داده که در نوع خود متفاوت و تأمل برانگیز است.

همزمان با نوسانات قیمت طلا و ارز در کشور طی ماه‌های اخیر، شاهد سرمایه گذاری عده‌ای در بازار پر تلاطم غیررسمی و غیرمجاز ارز بندر مرزی آستارا و کلاهبردی افراد سودجو هستیم.

از جمله این کلاهبرداری‌ها هنگام خرید و فروش ارز در کوچه پس کوچه‌های شهر به شکل زیر زمینی رخ می‌دهد و سودهای نامشروع را برای اقشار خاص در پی دارد.

بررسی ارقام و چگونگی کلاهبرداری‌ها، چنان وحشت آفرین می‌باشد که سوال‌های بسیاری را در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

مردم با چه پشتوانه‌ای در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند؟ نرخ حسن اعتماد در این بازار چند است؟ رقمی که در بازار غیررسمی ارز شهرستان‌ها گردش می‌کند، چقدر است؟ آیا دستگاه‌های نظارتی و متولی پیگیر اینگونه پرونده‌های کلاهبرداری هستند؟

گزارش چندین فقره کلاهبرداری از شهروندان آستارا

سامان ساسانیان، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان مرزی بندر آستارا در گفت و گو با ایسنا – منطقه گیلان، اظهار کرد: براساس گزارش‌های واصله، طی چند ماه گذشته شاهد چندین فقره کلاهبرداری ارزی در شهرستان و خارج از شهرستان هستیم.

وی با بیان اینکه ارقام این کلاهبرداری‌ها متغیر است، ادامه داد: ارقام این کلاهبرداری‌ها به چندین میلیارد تومان می‌رسد.

ساسانیان با اشاره به اینکه، بانک مرکزی در اطلاعیه‌هایی تأکید کرده است «مردم برای ارز سرمایه گذاری نکنند»، افزود: هرگونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز، قاچاق محسوب شده و نهادهای ذیصلاح با این اشخاص بر اساس قوانین و مقررات جاری از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد می‌کنند.

وی به وضعیت بازار غیر رسمی آستارا اشاره کرد و توضیح داد: روش‌های کلاهبرداری گزارش شده در این شهرستان مرزی و بندری متغیر است و در این روزها شاهد سرقت، تحویل دلار جعلی، وعده‌های بی اساس و مدل‌های جدیدی از سرقت و کلاهبرداری هستیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با هشدار در این خصوص که مردم از خرید دلار و نگهداری آن در منازل به شدت پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه مطلع شده ایم که دلارهای جعلی در بازار وجود دارد و به دلیل معاملات غیرمتعارف و زیر زمینی، قابل شناسایی نیستند.

وی در پایان اضافه کرد: با توجه به ارزیابی وضعیت فعلی بازار، از تمامی متقاضیان خرید و فروش و عملیات ارزی درخواست می‌شود به منظور پیشگیری از ضرر و زیان، کاهش مخاطرات ناشی از معاملات ارز و تسهیل در رسیدگی به شکایات و پیگیری امور، تنها به بانک‌ها و صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1228577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =