۷ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
فرونشست زمین در محدوده فرودگاه اصفهان

فرونشست زمین در مکان‌هایی که فعالیت معدنی و عمرانی صورت گرفته باشد، بیشتر رخ می‌دهد.

در محدوده آهک های کارستی با زهکشی به دلیل بارندگی غارهای زیر زمینی گسترش می یابد. بخشی از محدوده که بعضا مسکونی است آرام آرام به سمت پایین حرکت می کنذ و در اصفهان ١٠هزار منزل مسکونی و تجاری و برج تحت تاثیر این رخداد قرار می گیرد. برداشت های بیشتر اثر بیشتری بر روی سفره آب های زیرزمینی گذاشته و باعث فرونشست زمین می شود. محدوده فرودگاه اصفهان در معرض فرونشست زمین  است. جنس  خاک شمال شهر اصفهان ریزدانه است، هر چه به سمت این مناطق می رویم پدیده فرونشست زمین شدیدتر است.

خشکسالی های اخیر، خشک شدن  زاینده رود و برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی : عوامل اصلی پدیده فرونشست. برداشت آب زیر زمینی باخالی شدن منافذ لایه های  ریز دانه آبرفت دانه ای  موحب می شودزمین تحمل وزن لایه های بالایی خود را از دست می دهد و به تدریج باعث فرونشست می شود. وجود لابه رسی در آبرفت زیر  پل های تاریخی بر بستر رودخانه زاینده رود در آینده احتمال فرو نشست را افزایش می دهد.

سطح آب های زیر زمینی در اطراف رودخانه زاینده رود به شدت پایین رفته که احتمال پدیده فرونشست در این مناطق را افزایش می دهد. فرونشست در بازه زمانی ۱۰ تا ۳۰ ساله بررسی می شود و برگشت پذیر نیست و تنها با صرف هزینه های کلان و در صورت لزوم می توان فرونشست  را برای سایت خاصی  تا حدی ترمیم کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =