کارخانه «کاوه سودا» پایش زیست محیطی می‌شود

ایسنا نوشت: معاون نظارت و پایش مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: با توجه به پتانسیل بالای آلودگی های زیست محیطی کارخانه 'کاوه سودا' در مراغه، فرایندهای این شرکت به لحاظ ایجاد آلودگی به صورت مستمر نظارت و کنترل می شود.

حسن عباس نژاد، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی فارغ از هرگونه مسایل سیاسی و اقتصادی و بر اساس وظیفه ذاتی خود جهت رفع مشکلات زیست محیطی، نظارت علمی، فنی و عملی را بر فعالیت های واحدهای تولیدی و صنعتی سرلوحه خود قرار داده و شرکت کاوه سودا نیز خارج از این موضوع نمی باشد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر کارشناسان محیط زیست نظارت های کامل، مستمر و اساسی بر روند فعالیت این شرکت انجام می دهند و مسئولین شرکت نیز بر تعهدات خود مبنی بر صیانت از محیط زیست پایبند بوده و در مواقع لزوم هشدارهای لازم از سوی محیط زیست داده می شود.
عباس نژاد ادامه داد: پساب این شرکت بر اساس طرح اولیه در لاگن ها، رسوب گیری و ترسیب شده و سپس پساب خنثی شده از طریق لوله به محل های مشخص شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه دریاچه اورمیه هدایت می شود و بر این روند سازمان آب منطقه ای نیز نظارت مستمر دارد. 
وی افزود: با توجه به بررسی های کارشناسی صورت گرفته، پارامترهای فیزیکی و شیمیایی این پساب با پارامترهای فیزیک و شیمیایی دریاچه اورمیه مطابقت نزدیک داشته و به همین علت مجوز انتقال به حاشیه دریاچه صادر شده است.
معاون نظارت و پایش مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: برای جلوگیری از نشت احتمالی پساب، تاکنون تعداد ۶ لاگن از لاگن های موجود این واحد ایزوله شده و مابقی نیز در دست اقدام است و تا پایان سال ۹۸ تمامی لاگن های کارخانه کاوه سودا ایزوله خواهند شد.
عباس نژاد افزود: آب های زیرزمینی اطراف کارخانه 'کاوه سودا' نیز هر سه ماه یک بار توسط سازمان آب منطقه ای کنترل می شود و بر اساس آخرین نتایج ارسالی از این سازمان مشکلی در آب های زیرزمینی مشاهده نشده و تاکنون گزارشی رسمی در خصوص آلودگی آب های زیرزمینی منطقه وصول نشده است.
وی اضافه کرد: کارشناسان و کارکنان محیط زیست آذربایجان شرقی بر حسب وظایف سازمانی و ایجاد گشت های پایش شبانه همواره بر فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی و خدماتی نظارت مستمر داشته و با اثبات هرگونه آلایندگی در این واحدها موضوع را وفق ضوابط مورد عمل سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری و برخورد لازم را انجام خواهد داد.
به گزارش ایرنا، کارخانه کاوه سودای مراغه در سال ۱۳۸۳ با اشتغالزایی یکهزار نفر آغاز به کار کرد تا فراهم کننده بخشی از مواد اولیه کارخانجات تولیدی شیشه، مواد شوینده و سایر واحدها باشد.
این واحد تولیدی مواد شیمیایی در سال ۱۳۸۹ به دلیل تخلفات زیست محیطی و آسیب رسانی به اراضی کشاورزی جنوب آذربایجان شرقی مدتی تعطیل شد.
بر اثر سهل انگاری مسئولان کارخانه کاوه سودا در آن زمان ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بناب و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی مراغه به کلی از بین رفت که شاید تا سال ها نتوان خاک این قسمت ها را احیا کرد.
مصرف بالای آب و آلودگی زیست محیطی ناشی از فعالیت کارخانه 'کاوه سودا' در روزهای اخیر بار دیگر سوژه رسانه های خبری شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1231236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =