نقد تند بابک حمیدیان به سیمرغ گرفتن علی نصیریان در جشنواره

بابک حمیدیان، بازیگر سینمای ایران در یادداشتی در اعتمادآنلاین نوشت: آقای دبیر جشنواره که هر سال انسان پیچیده‌تری می‌شوید و هر سال فاصله‌تان را از ما بیشتر می‌کنید، شما و جشنواره‌تان سال قبل با ترس مطلق و البته غیرقانونی دو سیمرغ را برای بازیگر نقش اصلی زن این فستیوال در نظر گرفتید، اما هنوز جرأت پیدا نکردید تا نام‌های بزرگ را کنار نام‌های کوچک ما قضاوت نکرده و از این ستون‌های بی‌رقیب تنها تحت عنوان یک عمر فعالیت هنری تقدیر کنید.

جناب آقای دبیر جشنواره ۳۷، سلام و خسته نباشید. اینجانب بابک حمیدیان، شهروند ۲۰ ساله سینما، تئاتر و بعضاً به‌خطا تلویزیون هستم. در این مجال کوتاه نیازی نمی‌بینم که از تنوع و تفاوت نقش‌هایم در سینمای حرفه‌ای ایران حرفی به زبان بیاورم، اما در عین حال باید یادآوری کنم که در نسل خودم بدون شک یکی از منعطف‌ترین، پرتنوع‌ترین و پردغدغه‌ترین‌ها هستم و با ادعای کامل از «به وقت شام» تا «مسخره‌باز» را قابل تدریس می‌دانم که البته لذت آن را با کسی تقسیم نخواهم کرد. بماند نام‌هایی که در رکابشان بودم، از کیانوش عیاری تا عبدالرضا کاهانی بگیرید تا احمدرضا درویش، رخشان بنی‌اعتماد و نخبگان دیگر. و بماند که شبه‌روشنفکران و قاضیان غیرحرفه‌ای سینما چگونه من را به وصل بودن به ایدئولوژی‌های خاص متهم کردند. نسل من یاد گرفته در این روزگار کج، ناصادق و ویران چگونه دوام بیاورد.

آقای دبیر، متاسفم برای هیأت داوران شما در جشنواره ۳۵ که اسم بزرگ و باشکوه بانو ثریا قاسمی را با عنوان کوچک نقش مکمل زن آغشته کرد. متأسفم برای هیأت داوران شما در جشنواره ۳۶ که اسم بزرگ و باشکوه جمشیدخان هاشم‌پور را با عنوان کوچک نقش مکمل مرد آغشته کرد. و متأسفم برای هیأت داوران شما در جشنواره ۳۷ که باز هم برای خلاصی خود از قضاوت حرفه‌ای، اسم بزرگ و باشکوه عالیجناب علی نصیریان را با عنوان کوچک نقش مکمل مرد آغشته کرد.

آقای دبیر جشنواره که هر سال انسان پیچیده‌تری می‌شوید و هر سال فاصله‌تان را از ما بیشتر می‌کنید، شما و جشنواره‌تان سال قبل با ترس مطلق و البته غیرقانونی دو سیمرغ را برای بازیگر نقش اصلی زن این فستیوال در نظر گرفتید، اما هنوز جرأت پیدا نکردید تا نام‌های بزرگ را کنار نام‌های کوچک ما قضاوت نکرده و از این ستون‌های بی‌رقیب تنها تحت عنوان یک عمر فعالیت هنری تقدیر کنید.

آقای دبیر، پیشنهاد می‌کنم که ما، نام‌های کوچک سینما، فرش زیر پای پیشکسوتان مهجورمانده سینما شویم و مثلا یک «مدرسه پیرمردها»ی ۲ بسازیم تا هم برایمان خاطره‌بازی شود و هم از خجالت قافله بزرگان موسپید و بی‌نیاز سینمای ایران درآییم و یا هزار پیشنهاد دیگر برای دعوت از این بزرگان در فیلم‌های سال جدید. این‌گونه شاید هیأت داوران شما، بیش از این متحمل سختی قضاوت نشوند! من و ما، باز هم خواهیم جنگید. نگران نباشید.

این جشنواره سال‌هاست که در حوزه تخصصی من یعنی بازیگری همواره نوک بینی خود را نگاه می‌کند و هرگز روند حرفه‌ای و رشد یک بازیگر را در طول سال و سالیان بررسی نمی‌کند و به خاطر همین ویژگی همواره قابل پیش‌بینی و پیشگویی است. می‌دانم امسال تمام شما تن‌لرزه دارید که موجب خوشحالی علی نصیریان شوید اما دریغ از این کوه هشتادوسه ساله که وقتی قدم برمی‌دارد ردی از طلا از خود بر جای می‌گذارد. آقای نصیریان عزیز، من اگر امروز هم از بازیگری در سینما خداحافظی کنم رد نفس شما روی صورتم باقی خواهد ماند.

۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1231243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    خداییش این جماعت خودشون نمیفهمن چی میگت و چی میخوان.معلوم نیست به جایزه مکمل گرفتن نصیریان اعتراض داره یا به کاندیدا نشدن خودش یا می خواد از خودش تعریف کنه؟
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      23 17
      بیشتر ناراحت است چرا خودش برای این فیلم سیمرغ نگرفته است
    • فردوس توسی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      16 2
      کاش امثال مرحوم سیف ا...داد و ...زنده بودند ...
    • GB ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
      8 1
      نقش نصیریان بازیگر مکمل بوده. یعنی نقش دوم مرد بوده و واضحه که نمیتونسته جایزه نقش اول رو بگیره. توی گروه نقش دومها مقایسه شده و تو اون گروه بهتر بوده و سیمرغ گرفته. اهاای سینما خووشون حرفه ای نیستند و نقش مکمل رو حقیر میشمرند. عجیبه واقعا.
  • Ali AE ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    این بعضاً به خطا که درباره تلویزیون میگه یعنی چی؟! اصولاً وقتی به کسی میگن بازیگر سینما، تئاتر یا تلویزیون به این معنیست که در این سه مدیوم حضور داشته، ایشون هم تا جایی که یادمه چند تا سریال و تله فیلم هم بازی کردن، حالا این جور حرف زدن رو من نمی فهمم. ضمناً اون چیزی که درباره استاد نصیریان میگید درسته ولی جایزه نقش مکمل هم دادن به ایشون هم نشانه بی احترامی نیست
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      40 67
      خیلی هم بی احترامی حساب میشه
  • مهر IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    کاملا موافقم. علی نصیریان خیلی بزرگتر و بی نیاز تر از یک سیمرغ نقش مکمل هستند.عزت نفس ایشون اینقدر بالا هست که نیازی به این جایزه داشته باشند..واقعا متاسفم براتون
    • من من IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      53 9
      نقش مکمل رو داشته در فیلم نه نقش اصلی.. و بازی قابل توجهی هم داشته! نظر هیات داوری ایشون بوده! انتظار داشتید سیمرغ نقش اول بدن برای نقش مکملی که بازی کرده؟ متوجه حرفت هستی اصلا؟ یا ادعا داری نقشش رو بد بازی کردهو متفاوت نبوده و حقش نوده سیمرغ مکمل؟؟
    • مهر US ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      16 4
      من من، شما خیلی می فهمید، شما خیلی خوبی
    • US ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
      6 1
      آقاي مهر عزيز نظر دادن بلد نيستي نظر ندادن هم بلد نيستي نقش مكمل بوده اصلا مي دوني نقش مكمل چيه مثل اين مي مونه رابرت دنيرو براي فيلم پدر خوانده جايزه اسكار نقش مكمل رو گرفت بايد مي گفت اسكار نقش مكمل در حد من نيست چون من رابرت دنيرو هستم اسكار نقش اصلي رو بدين
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    57 29
    آقای دبیر، متاسفم برای هیأت داوران شما در جشنواره ۳۵ که اسم بزرگ و باشکوه بانو ثریا قاسمی را با عنوان کوچک نقش مکمل زن آغشته کرد. متأسفم برای هیأت داوران شما در جشنواره ۳۶ که اسم بزرگ و باشکوه جمشیدخان هاشم‌پور را با عنوان کوچک نقش مکمل مرد آغشته کرد. و متأسفم برای هیأت داوران شما در جشنواره ۳۷ که باز هم برای خلاصی خود از قضاوت حرفه‌ای، اسم بزرگ و باشکوه عالیجناب علی نصیریان را با عنوان کوچک نقش مکمل مرد آغشته کرد. گل گفتید
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    145 4
    دیشب حسی عجیب داشتم . اعتبار استاد نصیریان از کل اون جشنواره بیشتر بود . خیلی برام جالب بود . که یک نفر یک تنه از تمام اون تشکیلات ارزش و اعتبار بیشتری داشته باشه . کاش قدر این استاد رو بدونیم .
  • رضا ب IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    نقش مکمل مگه فحشه؟
    • آمیزمیتی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      5 15
      سلام..چطوری مکمل؟!!!!!
    • محمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      22 6
      آره. مثل اینکه تو جشنواره ها جای فحش استفاده می کنن جدیدا. شما هم نگو. زشته.
    • ابراهیم IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      22 2
      نه فحش نیست رضاجان .....خودسینمائیهابهترمیدونندتواینگونه جشنواره هاچه خبره برامامردم عادی انگاریه شولباس ومدهست وانگارهرکس بقولی جنتلمن ترحاضربشه نگاهی ویژه توخودشون بهش میشه
    • سعید IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      15 3
      بی احترامی به بزرگان سینما میشه در مقابل جوانان که سن آنها به سابقه کار این بزرگان نمی رسه !
  • الی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    39 1
    وقتی استاد نصیریان روی صحنه رفتند، با تمام وجود گریه کردم به نظر من خیلی لحظه تأثیر گذاری بود، با اون صدا و چشمان غمگین گفتند: چشمداشتی از اینکه جایزه سیمرغ بگیرند رو هم نداشتند با مناعت و عزت نفس تمام..به راستی هنرمند واقعی کیست؟
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    26 35
    شما این وسط چکاره هستی اقای حمیدیان؟ وکیل وصی به قول خودت یک مرد 83 ساله کهنه کار شدی؟ به شما چه؟ به خطا به تلویزیون رفتی؟ بخدا که شما هیچی نیستی. هیچی
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      16 6
      اتفاقا این به خطا توی تلوزیون بودن رو درست گفته.تا حالا هیچ بازی خوبی توی تلوزیون نداشته.درخشش توی تلوزیون کار هر کسی نیست.کاری که هوتن شکیبا و حسام منظور با یک سریال کردن ایشون با چند تا سریال یک دهمش رو هم نتونسته بکنه.پس کاملا حضورش توی تلوزیون به خطا بوده
  • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    13 17
    یعنی این بازیگر بعد از این همه سال فعالیت در سینما نفهمیده نقش مکمل وزنی همپای نقش اصلی دارد و به لحاظ ارزیابی چیزی از آن کم ندارد؟
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    16 9
    وقتی در یک فیلم نقشی به عنوان نقش مکمل شناخته میشه یعنی خیلی ارزش و اعتبارش کمه؟! اینکه داوری در جشنواره های فجر همیشه رگه هایی از سیاست و مصلحت داشته هیچ شکی نیست ولی کم اعتبار و توهین آمیز تلقی کردن سیمرغ نقش مکمل هم در نوع خود عجیب و مسخره است.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    17 6
    اعتراض به سيمرغ استاد نصيريان نياز به آن مقدمه تعريف و تمجيد از خود نداشت !!!
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    20 7
    آره به وقت شام را با آن بازي طلايي شما بايد تدريس كنند!!!!!
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    11 3
    چرا سیمرغ های جشنواره رو بی ارزش نشان می دهید؟ من البته موافقم که می توانستند از آقای علی نصیریان به خاطر یک عمر فعالیت هنری تقدیر کنند و این کار می تواند انجام شود بسیار پیشنهاد خوبی است ولی اینکه سیمرغ جشنواره را بی ارزش جلوه بدهیم، چون فلانی گرفته و بهمانی نگرفته کار درستی نیست.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    23 4
    یعنی این آدم که به قول خودش 20 در سینما هست نمی دونه تفاوت نقش مکمل با نقش اصلی یک مساله ای ست در فیلم نامه. وقتی نقش اصلی نیست به اشتباه به عنوان نقش اصلی جایزه بدن؟ چرا اینها اینقدر بی منطق هستند؟
  • US ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    11 11
    مگه به اسم و سنه؟ بازیش در حد نقش مکمل بوده خب.
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      9 0
      در حد نقش مکمل؟! جل الخالق این حرفها رو از کجا میارید خوب نقش مکمل بوده
  • حاج ناصر IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    17 5
    وقتی از توی قوطی لپ لپ بازگیر پیدا می کنیم وبه سینما وتلوزیون می آوریم همین میشه
  • افشین IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    9 0
    چی شد آخرش ؟!
  • عباس IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    24 4
    اینا یه چیزی شنیدن نمی دونند چیه دوست عزیز توی آمریکا مورگان فریمن، رابین ویلیامز، والتر ماتئو فقط اسکار مکمل بردند خیلی هم کیف کردند، کسایی مثل آل پاچینو و دونیرو این روزها دربه در دنبال یه اسکار مکمل هستند شان مکمل پایین نیست سواد سینمایی شما پایینه
  • قندک IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    16 3
    آقای نصیریان اگه نظری داشتن قطعاتوانایی بیان نظرشون را داشتن،
  • US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    12 3
    چی شده مگه که این قدر عصبانی شدی؟؟؟
  • محمد IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    24 8
    این چی میگه خوب یارو حتما نقشش مکمل ونقشش اول نبوده که این جایزه رو دادن پس دنیرو هم برای پدر خوانده باید گریه کنه برای اسکار مکمللللللللللل
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      9 6
      یارو...... هنوز حرف زدن معمولی بلد نیستی ......احتیاجی به نظر امثال تو نداریم ......
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    10 3
    ... در هیچ جای جهان نام بزرگ دلیل بر اصلی بودن و یا مکمل بودن نقش نمی شود نقش اول نقش اول است و مکمل مکمل. آدمهای بزرگی در جهان جایزه نقش مکمل گرفته اند و نه کسی گفته در شان انها بوده و نه خود بازیگران ان را در شان خود ندیده اند بلکه به ان افتخار هم می کنند بازیگرانی چون مریل اتریپ ،جک نیکلسون،انگرید برگمن ،دنزل واشینگتون، جک لمون ،رابرت دنیرو،مایکل کین،جین هاکمن،انتونی کوئین و .......
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    10 2
    « اما در عین حال باید یادآوری کنم که در نسل خودم بدون شک یکی از منعطف‌ترین، پرتنوع‌ترین و پردغدغه‌ترین‌ها هستم و با ادعای کامل از «به وقت شام» تا «مسخره‌باز» را قابل تدریس می‌دانم که البته لذت آن را با کسی تقسیم نخواهم کرد.:))))))» تا سال بعد جشنواره میشه خندید به این جمله. به کجا چنین شتابان رو یادش رفت:)))))))))))))))))))))
  • دکتر رضا IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    1 8
    عالی بود
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    13 1
    بابا اینقدر به همه چی گیر ندید. سیمرغ نقش مکمل گرفته دیگه مگه بده؟! معموله حمیدیان خیلی برای این متن وقت گذاشته اما متن تندیه و جالب نیست.
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    0 6
    بسیار زیبا و دقیق ... ! جشنواره فجر شده جای دادن جایزه های صوری به فیلمها و اشخاص سفارشی ...!
  • بوهمی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    4 0
    ایشون خیلی خودشیفته و متوهم تشریف داشته و دارند.... حتی از پس نگارش یک متن اعتراضی هم برنمیاد ولی یک دنیا ادعاش میشه...
  • رضا IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    0 0
    الان چی شد قطر برد یا ژاپن؟
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    1 0
    اينكه به وقت شام را شايسته تدريس ميداني نشان دهنده ميزان درك و فهم شما از سينماي ايران است.