مواد غذایی فراوری شده، عمر شمارا کاهش می‌دهد؟/ این مطلب را بخوانید

طبق مطالعات جدیدی که در حوزه غذا و سلامت انجام شده، مصرف زیاد موادغذایی فوق فراوری شده و ناسالم، طول عمر را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین، براساس اطلاعات بدست آمده، 10درصد افزایش مصرف این نوع موادغذایی، خطر مرگ را 14درصد بالاتر می‌برد.

خوردن غذاهای فوق فراوری شده می‌تواند مسبب بروز عادت‌های ناسالم دیگری مثل کاهش شدید فعالیت بدنی و مصرف سیگار نیز باشد.

اما منظور از غذاهای فراوری شده و فوق فراوری شده چیست؟

موادغذایی فراوری شده و فوق فراوری شده

موادغذایی که فراوری شده‌اند شامل میوه‌های خرد یا خشک شده، سالادهای بسته‌بندی شده و آجیل و مغزهای بوداده است. بعضی روش‌های فراوری موادغذایی برای حفظ سلامت و جلوگیری از فساده موادغذایی انجام می‌شود مثل تن ماهی، کنسرو میوه یا حبوبات یا موادغذایی یخ زده. ماست و دیگر مشتقات شیر، کره بادام زمینی و بسیاری دیگر از موادغذایی سالمی که حاوی مقدار زیادی ویتامین D و کلسیم هستند نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

اما بعضی موادغذایی که به شکل سنگین‌تری فراورده می‌شوند، مشکل اصلی و تهدید کننده سلامت انسان هستند که به آنها فوق فراوری شده گفته می‌شود. چرا که معمولا حاوی مقدار زیادی نمک، شکر، روغن و چربی، مواد نگهدارنده، ترکیبات صنعتی و رنگ و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند. اغلب غذاهای نیمه آماده، میان وعده‌های حاضری و انواع مختلف سس‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.

مصرف مواد فوق فراوری شده را به حداقل برسانید

موادغذایی فوق فراوری شده‌ای که برای حفظ سلامتی باید مصرفشان را به حداقل برسانید:

  • نوشیدنی‌های گازدار
  • میان وعده‌های شیرین و خوش طعمی که حاوی مقدار زیادی طعم‌دهنده هستند
  • بستنی
  • آبنبات‌های صنعتی
  • بیسکوییت، کیک و شیرینی
  • نوشیدنی‌های با طعم میوه
  • نوشیدنی‌های کاکائویی
  • عصاره مرغ و گوشت
  • سس‌های آماده
  • محصولات سلامتی و لاغری
  • کیک، پیتزا و پاستاری نیمه آماده
  • ناگت مرغ و ماهی، سوسیس، همبرگرهای نیمه آماده و هات داگ
  • سوپ، دسر و نودل‌های آماده

عناصر و ترکیبات به کار رفته در محصولات فوق فراوری شده، باعث می‌شود که زمان کمتری برای آماده‌سازی آنها نیاز باشد، عطر و طعم جذابی داشته و اغلب قیمت کمتری نسبت به دیگر موادغذایی دارند. بخاطر همین دلایل، این نوع موادغذایی طرفداران زیادی دارند.

منبع: CNN

۴۲۴۲

کد خبر 1233005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
    0 0
    چرا از خودتون مطلب اضافه کردید و آخرش نوشتید منبع CNN؟ اصلا اون لیست خوردنی‌ها توی خبر سی‌ان‌ان نیست!