وقت آن است اروپا برای شنا کردن خیس شود

وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد و امروز به تهران بازگشت، سفر سردار دیپلماسی چه منافعی برای سیاست خارجی کشورمان داشت؟ آنهم در بحبحوبه کینه توزی علنی دشمنان جمهوری اسلامی؟ این گزارش را بخوانید...

زهره نوروزپور: صبح روز 26 بهمن سال جاری محمدجواد ظریف وارد منظور شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ وارد آلمان شد.(اینجا) وزیر خارجه کشورمان در حالی مهیای شرکت در این کنفرانس سالانه شد که در شرق اروپا نشستی علیه کشورمان در حالی برگزاری بود.(اینجا) همچنین رئیس جمهور روحانی در شرق دورتر در سوچی روسیه برای تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه با روسای جمهور ترکیه و روسیه رایزنی و مذاکره کرد.(اینجا)

ظریف روز جمعه در بدو ورود به آلمان، با فدریکا موگرینی دبیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.(اینجا) او همچنین در ادامه دیدارهای روز جمعه خود با خانم کانگ کیونگ هوا همتای کره‌ای خود روابط اقتصادی و تجاری میان تهران و سئول، مهترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله شرایط شبه جزیره کره، برجام و سایر مسائل مورد علاقه از دیگر محورهای تبادل نظر در این دیدار بود.(اینجا)

وی همچنین با رئیس سازمان امنیت استرالیا، نیز دیدار کرد.(اینجا) وزیر خارجه همچنین با ریش سفیدان نیز دیدار کرد.(اینجا)

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در ادامه دیدارهای خود با وزیر خارجه ارمنستان، مدیر اجرایی یونیسف، دی کارلو معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد، الیاس بوصعب وزیر دفاع لبنان، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، چنگیز آیداربکوف وزیر امور خارجه قرقیزستان،  یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان،  بورگه برَنده رئیس مجمع جهانی اقتصاد و وزیر امور خارجه اسبق نروژ ،  پاتریاک ایگناتیوس آفرم دوم رئیس کلیسای ارتدوکس سوریه دیدار و گفتگو کرد.(اینجا) وزیر امور خارجه همچنین در نشست هم اندیشی جمعی از ایرانیان فرهیخته مقیم جنوب آلمان حاضر شد.(اینجا)

 پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور و مشارکت 35 رییس دولت و 50 وزیر خارجه و همچنین 30 وزیر دفاع برگزار می‌شود.

کنفرانس دفاعی و امنیتی مونیخ از سال 1963 تا کنون هر سال در شهر مونیخ آلمان برگزار شده است و هدف کنفرانس گفت وگوی مسوولان و روسای سیاسی، اقتصادی، علمی و نظامی سراسر جهان درباره حفظ صلح و برقراری امنیت است.

بنابراین روز جمعه در هتل بایریشرهوف مونیخ با حضور جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این کنفرانس آغاز به کار کرد.

چه کسانی و با چه اهدافی در این کنفرانس شرکت می کنند؟ در این لینک بخوانید :از هشدار نظامی ظریف تا هشدار به جهان درباره جنگی خطرناک

سردار دیپلماسی همچنین در سفر خود به مونیخ با شکبه ان بی سی آمریکا، مجله اشپیگل، شبکه المنار و دیگر مطبوعات و رسانه های خبری خارجی گفتگو کرد.

ظریف در پاسخ مصاحبه تصویری و تفصیلی شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا صریحا به واشنگتن درباره عملیات نظامی علیه ایران هشدار داد. و گفت جنگ با ایران یک خودکشی است.(اینجا)

وزیر خارجه کشورمان همچنین در مصاحبه با اشپیگل به لفاظی های موشکی مقامات اروپا واکنش نشان داد و گفت: اگر اروپایی ها مخالف برنامه موشکی ما هستند باید به ما جنگنده بفروشند.(اینجا)

ظریف همچنین به شبکه المنار گفت: برنامه های ضد ایرانی آمریکا در نشست های ورشو لهستان و مونیخ آلمان، گفت: این دو نشست، آوردگاه انزوای آمریکا بود.(اینجا)

غوغای ظریف در مونیخ

روز یکشبنه 28 بهمن ماه وزیر امورخارجه کشورمان در آخرین روز اقامات خود، در کنفرانس مونیخ مانند سال گذشته سخنرانی کرد و به پرسش امنیتی خبرنگاران حاضر در کنفرانس پاسخ داد. (این روند هرساله کنفرانس است)

ظریف در سخنرانی صریح خود به اهم مسائل مربوط به ایران، خاورمیانه، برجام، اسرائیل و آمریکا اشاره کرد و مساله حقوق بشر و تروریسم را نیز مطرح کرد. ظریف در این سخنرانی به قاطعانه پاسخ اروپایی ها مربوط به بحث موشکی را نیز داد.

سردار دیپلماسی در سخنرانی خود گفت: مشوه کردن چهره کشور من سیاست در دسترسی بوده که توسط 7 رئیس جمهور قبلی آمریکا مورد بهره برداری قرار گرفته است ؛ سیاستی که در دولت های اقماری آمریکا خود را در پشت آن مخفی نموده اند . آمریکا بسیار پیشتر از این می بایست این بیماری بدخیم خود را مداوا می کرد ، چرا که امروز تبدیل به یکی از بزرگترین خطرات حتی برای منافع خودش و البته صلح و امنیت بین المللی شده است.

چه کسی واقعا ناامنی را به منطقه صادر می کند؟

و چه چیزی منطقه را بیشتر تهدید می کند؟

موشکی های بیشماری که برای وحشت یمن بکار رفته اند؟ و یا موشکی های دفاعی ایران که تنها و صرفا بر ضد داعش در دفاع مشروع از خود استفاده شده اند ؟

آیا این ایران است که تهدید به نابودی به دیگران می کند و یا نتانیاهو رئیس همه چوپان های دروغگو است که آشکارا تهدید به کشور من را نموده است ، آن هم زمانی که در کنار کارخانه ساخت بمب های هسته ای اش ایستاده است ؟ اینجا هیچ تئاتری – از جمله آنچه نمایش پنس معاون رئیس جمهور آمریکا بازی کرده است – نمی تواند حقیقت را مشوه کند .

اشاره وزیر امور خارجه به اظهارات پنس و راه اندازی سیرک ورشو بود که با واکنش تند رهبران اروپا مواجه شد. (اینجا)

مشروح سخنرانی دکتر ظریف را در این لینک بخوانید:ظریف در سخنرانی مونیخ به چه نکاتی اشاره کرد؟

ظریف بعد از سخنرانی ابتدایی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به سوالات مجری این نشست در ارتباط با برجام، تعامل ایران با اروپا، فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین مسائل حقوق بشری پاسخ داد. و قاطعانه پاسخ درخواست موشکی اروپائیان را داد.

مشروح این پرسش و پاسخ که بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری آمریکا داشت اینجا بخوانید:برای راضی‌کردن "لودریان" کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم

شبکه خبری سی ان ان در دو تحلیل جداگانه به انزوای آمریکا و اظهارات صریح ظریف در مونیخ پرداخت و دولت واشنگتن را شکست خورده نامید. (اینجا) و (اینجا)

در نهایت دکتر ظریف پس از عزیمت به تهران آخرین سنگ مونیخ را هم گذاشت و نوشت: ایران نمی تواند برای همیشه همه هزینه های حیاتی امنیت جهانی را بپردازد؛ خواه برجام باشد، خواه مبارزه با قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسان. وقت آن است اروپا برای شنا کردن خیس شود وقتی می خواهد در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سخنرانی در کنفرانس مونیخ، انجام ۳۰ دیدار با مقامات و مدیران اندیشکده ها، مصاحبه با رسانه های معتبر جهانی و حضور در جمع ایرانیان از جمله برنامه های وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به آلمان بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1233258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    0 0
    اونا خیلی وقته راه شنا کردن بدون خیس شدن رو یاد گرفتن