با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش و جهانی شدن قیمت حامل های انرژی، این سؤال در اذهان به وجود می آمده است که چرا قیمت خودرو کاهش نمی یابد و مجلس شورای اسلامی چه تدابیری برای حل معضلات موجود در این حوزه سنجیده است؟
در ابتدای امر لازم به یادآوری است که مجلس شورای اسلامی قوه مقننه و قانون گذار نظام بوده، در زمینه اجرای قوانین تنها نقش ناظر را ایفا می کند. بنابراین در صورت عدم اجرای درست قوانین اقدامی جز تذکر و نهایتاً استیضاح نمی تواند صورت دهد. در واقع اگر قانونی اجرا نشد، ما در مجلس مسئولین را مورد سؤال قرار می دهیم اما اینها هیچ کدام ضمانت اجرایی در پی ندارد و این فقط مجری است که توان تضمین اجرای قانون را داشته، می بایست پایبند اجرای آن باشد و الّا اگر مجلس بارها و بارها هم تذکر دهد، دردی دوا نخواهد شد.
در این رابطه باید از قانون گذاری های متعدد و تکثر قانون نیز پرهیز کرد، چرا که می تواند به نوبه خود منجر به قانون گریزی گردد.
در خصوص مسئله مطرح شده نیز، مجلس طرحی را برای ارتقای کیفی خودروها مصوب کرد و حتی کمیته ای را برای پیگیری این موضوع تشکیل داد؛ چندین بار هم فرصت های شش ماهه تا یک ساله به منظور شماره گذاری خودروها در مورد سطح کیفی آنها و رعایت آئین نامه های زیست محیطی به خودروسازی ها داده شده است. اما با این وجود شاهدیم که معضلات حوزه خودرو روز به روز در حال حادتر شدن است.
در حالیکه در دنیا شاهد پیشرفت و ارتقای چشمگیر صنایع خودروسازی هستیم و سطح استاندارد کیفیت در تولید خودروها تقریباً به طور یکسان رعایت می شود، در کشورمان شاهد تولید خودروهای بسیار بی کیفیت بوده و انتظار داریم مصرف کننده بدون هیچ چون و چرا آنها را خریداری و مطرف کند.
در حال حاضر نیز با افزایش قیمت بنزین و سایر محصولات نفتی، که تقریباً در حال برابری با قیمت های جهانی است، اگر خودروسازان به سمتی نروند که همزمان و متعاقب جهانی شدن قیمت مصرف، میزان مصرف را نیز جهانی کنند، به مصرف کننده اجحاف بزرگی شده است.
لازم به ذکر است امروز احترام به مشتری و مشتری مداری امری است که در مورد هر محصولی در سراسر دنیا به آن اعتقاد داشته، این مقوله اولویت صنایع مختلف محسوب می شود.
اما در خصوص انتظارات برای کاهش قیمت خودرو باید به این سؤال پاسخ داد که آیا قیمت مواد اولیه ارزانتر شده است؟ و یا دستمزد نیروی کار کاهش یافته است؟ و یا تسهیلات بانکی افزایش داشته و یا هزینه تأمین اجتماعی تغییری کرده است؟ چه بخشی از هزینه های تولید خودرو کاسته شده است که انتظار داریم قیمت خودرو کاهش یابد؟
باید اذعان داشت که در شرایط موجود کاهش قیمت خودرو، امری امکان ناپذیر است و حتی ثبات قیمت ها نیز هنر صنایع خودروسازی محسوب می شود.
انتقاداتی نیز از سوی خودروسازی ها در مورد پایین بودن کیفیت سوخت موجود مطرح است و باید سیستم اجرایی مشخص کن که ایراد از کجاست؛ بنزین یا خودرو؟
در عین حال خودروسازان ما باید توجه داشته باشند که ممکن است روزی با ورود به بازارهای جهانی و عضویت در سازمان تجارت جهانی(WTO)، تعرفه ها و گمرک کمرنگ شده خودورهایی با کیفیت به مراتب بیشتر و میران مصرف و قیمت بسیار کمتر وارد کشور شده، توان رقابت را از خودروهای ساخت داخل صلب کنند.
از سوی دیگر یکی از بندهای بسیار مهم طرح تحول اقتصادی، اصلاح نظام بهروری است که شامل کلیه حوزه ها اعم از سرمایه، زمان، مواد اولیه، مدیریت و ... می شود و ارتقای کامل بهره وری در کشور در صورت تحقق همه این موارد میسر می گردد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
نظر شما