سید مهدی صادق

با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش و جهانی شدن قیمت حامل های انرژی، این سؤال در اذهان به وجود می آمده است که چرا قیمت خودرو کاهش نمی یابد و مجلس شورای اسلامی چه تدابیری برای حل معضلات موجود در این حوزه سنجیده است؟

در ابتدای امر لازم به یادآوری است که مجلس شورای اسلامی قوه مقننه و قانون گذار نظام بوده، در زمینه اجرای قوانین تنها نقش ناظر را ایفا می کند. بنابراین در صورت عدم اجرای درست قوانین اقدامی جز تذکر و نهایتاً استیضاح نمی تواند صورت دهد. در واقع اگر قانونی اجرا نشد، ما در مجلس مسئولین را مورد سؤال قرار می دهیم اما اینها هیچ کدام ضمانت اجرایی در پی ندارد و این فقط مجری است که توان تضمین اجرای قانون را داشته، می بایست پایبند اجرای آن باشد و الّا اگر مجلس بارها و بارها هم تذکر دهد، دردی دوا نخواهد شد.

در این رابطه باید از قانون گذاری های متعدد و تکثر قانون نیز پرهیز کرد، چرا که می تواند به نوبه خود منجر به قانون گریزی گردد.

در خصوص مسئله مطرح شده نیز، مجلس طرحی را برای ارتقای کیفی خودروها مصوب کرد و حتی کمیته ای را برای پیگیری این موضوع تشکیل داد؛ چندین بار هم فرصت های شش ماهه تا یک ساله به منظور شماره گذاری خودروها در مورد سطح کیفی آنها و رعایت آئین نامه های زیست محیطی به خودروسازی ها داده شده است. اما با این وجود شاهدیم که معضلات حوزه خودرو روز به روز در حال حادتر شدن است.

در حالیکه در دنیا شاهد پیشرفت و ارتقای چشمگیر صنایع خودروسازی هستیم و سطح استاندارد کیفیت در تولید خودروها تقریباً به طور یکسان رعایت می شود، در کشورمان شاهد تولید خودروهای بسیار بی کیفیت بوده و انتظار داریم مصرف کننده بدون هیچ چون و چرا آنها را خریداری و مطرف کند.

در حال حاضر نیز با افزایش قیمت بنزین و سایر محصولات نفتی، که تقریباً در حال برابری با قیمت های جهانی است، اگر خودروسازان به سمتی نروند که همزمان و متعاقب جهانی شدن قیمت مصرف، میزان مصرف را نیز جهانی کنند، به مصرف کننده اجحاف بزرگی شده است.

لازم به ذکر است امروز احترام به مشتری و مشتری مداری امری است که در مورد هر محصولی در سراسر دنیا به آن اعتقاد داشته، این مقوله اولویت صنایع مختلف محسوب می شود.

اما در خصوص انتظارات برای کاهش قیمت خودرو باید به این سؤال پاسخ داد که آیا قیمت مواد اولیه ارزانتر شده است؟ و یا دستمزد نیروی کار کاهش یافته است؟ و یا تسهیلات بانکی افزایش داشته و یا هزینه تأمین اجتماعی تغییری کرده است؟ چه بخشی از هزینه های تولید خودرو کاسته شده است که انتظار داریم قیمت خودرو کاهش یابد؟

باید اذعان داشت که در شرایط موجود کاهش قیمت خودرو، امری امکان ناپذیر است و حتی ثبات قیمت ها نیز هنر صنایع خودروسازی محسوب می شود.

انتقاداتی نیز از سوی خودروسازی ها در مورد پایین بودن کیفیت سوخت موجود مطرح است و باید سیستم اجرایی مشخص کن که ایراد از کجاست؛ بنزین یا خودرو؟

در عین حال خودروسازان ما باید توجه داشته باشند که ممکن است روزی با ورود به بازارهای جهانی و عضویت در سازمان تجارت جهانی(WTO)، تعرفه ها و گمرک کمرنگ شده خودورهایی با کیفیت به مراتب بیشتر و میران مصرف و قیمت بسیار کمتر وارد کشور شده، توان رقابت را از خودروهای ساخت داخل صلب کنند.

از سوی دیگر یکی از بندهای بسیار مهم طرح تحول اقتصادی، اصلاح نظام بهروری است که شامل کلیه حوزه ها اعم از سرمایه، زمان، مواد اولیه، مدیریت و ... می شود و ارتقای کامل بهره وری در کشور در صورت تحقق همه این موارد میسر می گردد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا-- IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
    0 0
    سوال: اولا همین الانم تعیین تعرفه cbu و skd و ckd با شماست یعنی حواردات خودروی کامل شما تعیین کردید 90% و حدود 30% عوارض جانبی دولت خودش گذاشته. تعرفه قطعات وارداتی بین 20 تا 64 درصد است که بازهم دست شماست و می توانید اینها رو جهانی کنید ثانیا مردم که دارن جهانی بنزین پول می دهند و اینکه تسهیلات مانکی مگه دست مردمه که با این عدم کاهش قیمت رو توجیح می کنید؟
  • رضا-- IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
    0 0
    2- واقعا مصرف کننده ایرانی باید بهایی مشکلات را بدهد و بار را در این هدفمند شدن مخارج بیشتر بپردازد؟ مسلما جواب منفی است 3-ایا الان من مصرف کننده به فرض 14 میلیون پول به پژوی 405 یا 19 میلیون به پارس میدهم در حد 14 یا 19 میلیون محصول تحویل می گیرم؟بازم جواب خیر است.4-با این مشکلاتی خودروی صفر پر از ایراد و اشکال تحویل می گیریم و پراستهلاک و بی دوام با طعات چینی رو من باید بپردازم؟با ماهی 40 هزار تومن بارانه نقدیم؟
  • رضا-- IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
    1 0
    5-تا ان زمانی که اگر بخواهد وبتواند به سمت استاندارد بیاید من باید بنزین جهانی بدهم و از خودروساز حمایت تعرفه ای بشود ولی من نه ؟6- کسانی که به خاطر ضعف و بی استاندارد بودن غیر اصولی ساختن بدون ایمنی در جاه ها و خیابان ها هروز جان می دهند اینها باید نرخ تسهیلات بانکی یا نرخ تامین اجتماعی یه عده محدود خودروساز را بدهند؟طبق کدام ایه قران و شریعت؟7- من باید هزینه هایی با نرخ جهانی بپردازم ولی مصولات دریافتیم گران وبی کیفیت باشد ولی تعرفه وجود داشته باشد؟
  • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
    0 0
    مگر قرار نبود فقط سالی 20 درصد بره رو قیمت بنزین چطور یهو از خلیج فارسم بالاتر رفت؟دوم اگر همه چیز اماده جهانی شدن بطور همزمان نیست چرا اجرا شد پس طرح ؟ درست شما وظیف نظارتی دارین ولی تعیین نرخ تعرفه باشماست و خود شما از این بی کیفیت سازی با نرخ تعرفه بالا دارید حمایت می کنید!!و نه تنها حق مصرف کننده نادیده گرفته شده بلکه با این تعرفه های ناعادلانه خیال خودروساز از جهت رقبا راحت کردید و انهام دیگر نیازی به تحرک در بازار انحصاری نمی بینند؟
  • رضوان US ۰۶:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 0
    همه دلسوزان ابن مملکت به دنبال بهینه سازی مصرف سوخت هستند اما با مصرف بالای خودروهای داخلی سهمیه 60 لیتری دردی را دوا نمی کند . 400 تومان قیمت بالایی بود چه برسد به 700 تومان .علاوه بر این به نقل از حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس (کد خبر: ۱۴۱۷۹۹ تاریخ انتشار: ۲۲ دي ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳سایت تابناک)اگر سهمیه 100 تومانی حذف شود باید گفت که اجرای هدفمندی یارانه ها بر اساس قانون انجام نشده است.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    3 0
    باز هم حواله می‌دهد به چند سال دیگر... بابا مگه ما چقدر قراره زندگی کنیم؟ این همه سال کم نبود تا ثابت بشه خودروسازها لیاقت این حمایت را ندارند؟
  • پاشا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    0 0
    آقای نماینده محترم. فقط به من بگوید بحث مطالبه مردم چرا به رضایت و وضع حال خودروساز گره خورده؟ خودروساز اگر می‌تواند خودرو روز دنیا به مردم بدهد که هیچ. اگر نمی‌تواند در کوتاه ترین زمان ممکن باید هزینه‌ی تحمیلی از سوی خودروساز به مردم قطع شود. مخصوصاً در این دوره که فشار زیادی روی مردم هست
  • پاشا IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
    2 0
    یک سوال از ایشان: مگر آن زمان که خودروسازهای ما به "دلایلی" در کشورهایی چون بلاروس و سوریه و ونزوئلا سایت تولید ساختند و این سایت‌ها به دلیل از رده خارج بودن خودروهای تولیدی ضررده شدند، کسی از مردم برای احداث این سایت‌ها نظر خواهی کرد. بابا چرا نمیفهمید با وجود افزایش تیراژ بی‌سابقه این خودروسازی های داخلی باز هم سود سهام نزدیک به "صفر" اعلام می‌کنند. اجهاف تا چه اندازه؟