نجفی‌منش: پراید گران نیست، با قیمت‌های بالاتر صادر می‌کنیم

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره احتمال خروج شرکت‌های خودروی سازی چینی از ایران گفت: نمی‌توان صد در صد و قاطع گفت که شرکت‌های چینی از بازار ایران می روند زیرا این مساله نیاز به بررسی و گذشت زمان دارد. 

محمدرضا نجفی منش در گفتگو با خبرآنلاین درباره پیش فوری ایران خودرو و سایپا در مدت زمان بسیار کوتاه و علت این مساله گفت: این مساله نشان می دهد برخلاف آنچه از ابتدای سال مرتب می گفتیم دولت در قیمت گذاری وارد نشود و اکنون این اتفاق افتاد و قیمت خودرو در بازار ۴۰میلیون تومان است اما کسی با ثبت نام قبلی ۲۰ میلیون تومان پرداخت کرده و در واقع ۲۰ میلیون تومان سود می برد. 

وی اضافه کرد: خودروساز در حال ضرر کردن است و باید گفت کاری غیر اقتصادی حال انجام شدن است. 

نجفی منش

وی تصریح کرد: اگر دولت محبت و لطف کند در این بازار وارد نشود و اجازه دهد قیمت ها را بازار و در حاشیه بازار تعیین کنند، این مساله هم به نفع خودروساز و قطعه ساز است و هم به نفع مصرف کننده زیرا اگر تولید افزایش یابد به حتم قیمت ها کاهش می‌یابد. وی در پاسخ به این سئوال که آیا مکانیزم تعیین قیمت از سوی خودروساز به میزان ۵ درصد کمتر از نرخ بازار کافی نیست پاسخ منفی داد.

وی در جواب این پرسش که در این صورت چرا قیمت ها مداوم در حال افزایش است؟تاکید کرد: فراموش نکنیم اگر کالاهایی مانند طلا، ارز، خودرو، نان، گوشت را در کنار هم مقایسه کنیم، می بینیم قیمت خودرو به نسبت سایر کالاها افزایش نیافته است و کمترین رشد قیمت را در خودرو داشته ایم. 

نجفی‌منش ادامه داد: فکر می کنم خودروسازان تا پایان سال زیان ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیاردی داشته باشند، در حالی که نمی‌توانند تعهدات خود را به موقع انجام دهند و همچنین نمی تواند قیمت قبل سال را سامان دهد و قادر به تولید نیستند و اگر پیش از سال ۹۸ تولید نداشته باشد، خودرو نیست و کمبود به وجود می آید. 

نجفی منش تاکید کرد:‌با وجود تلاش فراوان، امسال شاید مجموع تولید خودرو شاید به مرز ۹۰۰ هزار دستگاه برسد در حالی که سال قبل میزان تولیدات حدود ۱.۵میلیون دستگاه خودرو بود. 

مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا شاید به ۸۱۰ تا ۸۲۰ هزار دستگاه برسد و سایر خودروسازان نیز بتوانند ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند که رقم پایینی در مقایسه با سال گذشته است. 

وی ادامه داد: نسبت به سال قبل شاهد کاهش تولید ۶۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور هستیم که این اعداد یعنی کاهش حدود ۳۸ تا ۴۰درصدی تولید خودرو در کشور.

نجفی منش در پاسخ به این سئوال که ابتدای سال پراید ۲۴میلیون تومان قیمت داشته اما اکنون به نزدیک ۵۰ میلیون تومان رسیده است، آیا ظرفیت و توان اقتصادی مردم با این قیمت ها همخوانی دارد؟ گفت: گوشت کیلویی ۳۰ تومان اکنون شده کیلویی ۱۲۰ هزار تومان؛ آیا همخوانی دارد؟ در نهایت ممکن است مردم نخرند. اگر اجازه دهند حاشیه بازار و خودروسازان و بازار نسبت به تعیین قیمت تصمیم بگیرد شاید عقلایی باشد زیرا پرایدی که مثال زدید حدود ۶۰۰۰ هزار دلار صادر می شود. با هر ارزی در نظر بگیرید مسلما قیمت آن بسیار بالاتر از نرخ های داخلی است. یعنی داخلی های هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند. 

افزایش قیمت خودرو+ خودرو

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بیان کرد: مشکل عمده را در خودروساز و قطعه ساز و … نباید دنبال کرد. 

وی تاکید کرد: مشکل عمده ما، حجم نقدینگی سرگردان است الان به طور متوسط روزی هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می شود و به دلیل اینکه تولید معادل نداریم در نتیجه قیمت ها افزایش می یابد. زیرا نکته ساده اقصادی این است که کل حجم نقدینگی مساوی است با تولید ضرب در قیمت؛‌زمانی که نقدینگی افزایش یابد و تولید افزایش نیابد در نتیجه شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود. 

وی افزود: ریشه این مساله را باید در سیستم بانک مرکزی و افزایش نقدینگی و سود سپرده بالایی که به نقدینگی ها داده می شود، جستجو کرد. سالی ۲۰۰هزار میلیارد تومان حداقل سود سپرده داده می شود که باعث فرار تولید و عدم تولید و افزایش قیمت ها می شود که درزمان های مختلف و کالاهای گوناگون این مساله هر از چندی قابل مشاهده است. 

وی درباره قیمت تمام شده پراید و فاصله آن تا قیمت فعلی نزدیک ۵۰ میلیون تومان توضیح داد:‌ قیمت تمام شده ساخت پراید را بنده اطلاع دقیق ندارم و خودروسازان باید پاسخ دهند اما می دانم ۶۰تا۸۰درصد برآورد می کنم که نسبت به ابتدای سال هزینه ساخت افزایش باید داشته باشد زیرا قیمت مواد اولیه بیش از ۳تا۴برابر شده و همچنین نرخ ارز بیش از ۳برابر شده که می توان گفت بین ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت قطعات برای خودرو باید در نظر گرفت می توان گفت هزینه تمام شده این خودرو افزایش یافته است. 

نجفی منش در پاسخ به این سووال که اگر ۲۴میلیون قیمت ابتدای سال را مبنا قرار دهیم ، ۶۰ تا ۸۰ باید به آن قیمت افزوده می شد تا هزینه تمام شده فعلی مشخص شود؛ گفت: بله. 

وی در مورد رقم ۶هزار دلار برای صادرات پراید و اینکه آیا بازار توان دارد که قیمت پراید در بازار داخل به نرخ ۶هزار دلار صادراتی برسد، بیان کرد: قیمت دستمزد، بعضی مواد و … هنوز از نرخ های بین المللی پایین تر است ما این مزیت را داریم تا بتوانیم قیمت تولید را پایین تر نگه داریم و کار دیگری که می توان برای تعدیل قیمت ها انجام داد، این است که مواد اولیه داخلی مانند فولاد،‌آلومینیوم، مس و … سودهای بالایی دارند و می توانند حالت رگولاتوری باشد و تولیدکنندگان قانع شوند،‌سود کمتری داشته و به قطعه سازان و خودروسازان محصولات خود را عرضه کنند که در نتیجه قیمت تمام شده خودرو پایین می آید زیرا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت یک خودرو را قیمت مواد اولیه تشکیل می دهد، اگر همت کنند و با سود ۲۰درصد مواد اولیه تامین و خریداری شود، به حتم قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و مشکلات ما نیز حل می شود. 

این فعال بازار خودرو درباره کمک دولت به خودروسازان و قطعه سازان و میزان طلب از خودروسازان عنوان کرد: ۱۵هزار میلیارد تومان مطالبات ماست و قرار شد که ۴هزار میلیارد به صورت نقدی و ۸۰۰میلیون یورو را به صورت ارزی در اختیار قرار دهند که اکنون پرداخت ۴هزار میلیارد تومان آغاز و ۲۰ تا ۲۵ آن پرداخت شده است و از مسوولان دولتی و بانک مرکزی درخواست می کنیم این کار را ادامه دهند و این نقدینگی را کامل پرداخت کنند زیرا باعث نفس دوباره قطعه سازان خواهد شد. 

نجفی منش درباره گلایه شهروندان از خودروسازان بابت عدم انجام تعهدات در موعد مقرر و در مقابل فروش فوری و اینکه آیا تا پایان سال این شرکت ها می توانند به تعهدات خود عمل کنند و آیا قطعه سازان توان تامین قطعات مورد نیاز را دارند یا خیر؛ تصریح کرد:‌ بر اساس مجوزهای صادر شده خودروسازان ۲۰درصد از تولید را به صورت آزاد و ۸۰درصد را به صورت ثبت نامی به فروش برسانند، پیش فروش ها از سهمیه ۲۰ درصدی است. 

وی در پاسخ به این سوال که خودروسازان از نبود قطعه گلایه داشتند، آیا اکنون قطعات تامین شده است؛ گفت:‌ تعهدات نسبت به تولید بسیار عقب است، در سال جاری حدود ۴۰درصد کاهش تولید داریم. البته نقدینگی مشکل مهمی است و باید گفت مشکلات دیگری نیز در این میان وجود دارد. تامین مواد از خارج از جمله این مشکلات است زیرا در ماه های گذشته هرچه قطعه ذخیره داشته ایم برای تولید ارایه شده است. اما از این به بعد باید نقدینگی تامین شود، هم قیمت ها درست شود و هم اینکه راههای بازرگانی هموار شود تا بتوانند آن بخش از مواد اولیه و قطعاتی که در داخل وجود ندارد را وارد کنند. 

وی تاکید کرد: صنعت خودرو و کار دراین بخش مشکلات زیادی دارد که امیدواریم همت کنند تا مشکلات حل شود. 

نعمت بخش در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم بدبینانه به ماجرا نگاه کنیم و با توجه به اینکه مردم توان خرید قیمت های فعلی خودروها را ندارند،‌آیا می توان به افزایش میزان تولید خودروهای داخلی و رسیدن به سقف ۱.۵میلیون آمار تولید رسید یا خیر؟ آیا تولید از ۹۰۰هزار دستگاه خودروی فعلی آیا پایین تر نخواهد آمد؛ بیان کرد: بیش از ۶۰درصد از کسانی که خودرو ثبت نام می کنند برای مصرف خودشان نیست، برای فروش اقدام به ثبت نام می کنند. این افراد اگر با قیمت جدید هم خودرو پیش فروش شود، نسبت به خرید خودرو اقدام می کنند به طوری که در عرض یک ساعت تمام ظرفیت به فروش می رسد؛  پیام این مساله این است که نقدینگی وجود دارد که سبب افزایش تمایل خرید شده است. 

وی افزود: البته باید فکری برای کسانی که درآمدهای پایین تری دارند، شود زیرا این عده علاقمند هستند که خودرو داشته باشند اما توان خرید ندارند بنابراین لازم است لیزینگ های بلند مدت راه اندازی شود و بانک ها و شرکت های لیزینگ اکنون باید وارد گود شوند تا امکان خرید خودرو برای اقشار کم درآمد به صورت قسطی فراهم شود. 

وی تاکید کرد: این روش در تمام دنیا مرسوم است و خودروها از محل پس انداز خریداری نمی شود بلکه از محل درآمد آتی و به صورت اقساط نسبت به این کار اقدام می‌کنند. 

نجفی منش درباره این مساله که شرکت های لیزینگ در چند سال گذشته عملکرد خوبی نداشته و موجب متضرر شدن مردم شده اند، خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از این مساله بانک ها باید وارد میدان شوند و شرکت های لیزینگ مرتبط با بانک ها این کار را انجام دهند. 

۲۲۳۲۲۴

کد خبر 1235845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 56
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    322 2
    اگه خودروی خارجی بدون تعرفه و با قیمت واقعی وارد بشه(با دلار آزاد) اونموقع معلوم میشه داخلیها گران هستن یا نه؟
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
      2 4
      تنها در صورتی میشه ماشین های خارجی رو خرید که دست دومشون رو وارد کنیم چون صفرشون ابدا به بودجه ایرانیا نمیخوره حتی ماشینای ارزونشون البته اون موقع نباید از قیمت 30 تومنی دلارم ناراحت بشیم
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    327 2
    مگه نمیگی گرون نیست؟ مگه نمیگی در خارج بازار داره؟ پس خواهشا همه رو صادر کنید و عوارض واردات خودورو رو صفر کنید.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    284 2
    لطفا فقط یه نفر به من جواب بده کدوم آدم عاقلی پراید رو توی خارج 6000 دالار می خره؟آقا انصافا ما رو چی فرض کردید.
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
      2 9
      این کامنت 300 مثبت گرفته و فقط 1 منفی و متاسفانه نشون دهنده سطح خطرناک بیسوادی در جامعه ایرانه.کار سختی نیست سرچ ساده ای بکنید قیمت پراید در عراق و مصر رو ببینید
    • بی نام DE ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      1 1
      استاد با سواد لطفاً یه سرچ هم بزن سطح درآمد مردم اونجا رو به دلار ببین و یه سرچ دیگه بزن ببین چه پرایدی اونجا به فروش میرسه
  • جانباز 70 درصد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    187 2
    ایشان می فرمایند که مردم با 20 میلیون تومان ثبت نام صاحب خودروی 40 میلیونی شده اند ... این را نیز بفرمایند چه وقت پول را گرفته اند و چه وقت دارنند تحویل می دهند
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    186 1
    دیگه آدم نمی دونه چه کامنتی باید بزاره!
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    125 1
    سردرد شدم والا
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    5 0
    خیلی رو دارین
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    158 1
    اگر قراره دولت دخالت نکند به قول آقایان پس دولت در واردات خودرو هم دخالت نباید بکند
  • اکبر IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    5 0
    با وجود این ها بیش از این هم نمیشه انتظار داشت. عجب جمله ای بگذارید قیمت ها را بازار و حاشیه بازار تعیین کند!!! یعنی همه چی باید دلال بازی باشه، چرا؟ چون خودشون دلال هستند. قیمت پراید 100 میلوین هم که بشه باز هم یک عده میرن سریه توی سایت و خرید می کنن. اونا کی هستن؟ همین دلال ها. حاشیه بازار میگه قیمت باید 100 میلیون باشه. مردم هم که میخرن. پس باید 100 میلیون باشه. اینا مردم رو به سخره گرفتن و مردم رو نادان فرض گردن. مملکت رو دلال ها به باد دادن. دلال ها هم که همشون به یک جایی یا شخصی حتما وصل هستن.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    6 0
    خالی نبند بابا!! یه جوری حرف میزنی انگار عصر قاجاره و هیچکس کشورهای دیگه نرفته و ندیده!!
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    5 0
    تو این مملکت فقط جون مردم بدبخت ارزونه! اره! حق با شماست!
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    104 1
    داداش یادت نره که عصر ارتباطاته
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    113 5
    با سلام قابل توجه این دوست عزیز : پراید 50 میلیون تومانی را اگر با دلار نرخ 4200 تومان محاسبه کنیم تقریبا" 12 هزار دلار می شود که با این مبلغ می توان اتومبیل های شاسی بلند زیر را در آمریکا خرید شما خود مقایسه کنید کدام بهتر است؟ دوج نیترو مدل 2011، فورد اکسپلورر مدل 2010،هوندا CR-V مدل 2011،هیوندای سانتافه مدل 2011، جیب کماندر مدل 2010،مزدا تریبیوت مدل 2010، نیسان روک مدل 2011، ......
    • محمد IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      3 0
      باورت شده دلار 4200تومنی داریم؟
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      0 2
      محاسبه شما با فرض اشتباه انجام شده. نرخ دلار برای مواد اولیه داخلی وقطعات وارداتی 4200 تومان نیست. و نتیجه اینکه قیمت پراید 12000 دلار نیست.
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
      2 3
      یکی از غلط ترین و مغالطه امیز ترین نوشته ها در جواب به این حرف که به کرات دیده میشه مقایسه قیمت ماشین دست دوم خارجی با صفر ایرانی هست.ماشین دست دوم در کشور های دیگه به شدت افت قیمت داره و اصلا و ابدا با کشور ما قابل مقایسه نیست قیمت صفر سی ار وی هوندا 40 هزار دلاره و بعد از 7 سال تقریبا به 30 درصد قیمت اولیش رسیده در حالی که توی ایران هیچوقت ماشین 7 ساله 40 درصد قیمت ماشین صفر نیست.الان قیمت پراید صفر 45 تومنه پراید 90 30 تومن یعنی تقریبا 70 درصد صفر
  • محمد IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    4 0
    آقای محترم دولت واردات ماشین رو آزاد کنه و رانتی به شماها داده نشه بعد ببینیم این بازار و حاشیه اش پراید رو ۵ میلیون میخرن یا نه
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    5 1
    آقای به ظاهر محترم اگه واقعا زیان‌ده هست و صادرات دارید خب صادر کنید. این دولت نمی‌دونم چی توی این خودروسازی دیده که همه‌اش حمایت می‌کنه. خب گمرک رو آزاد کنید ببینم باز ایشون این حرفو می‌زنه... از ماست که برماست.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    126 3
    اگر واردات خودرو آزاد بشه و تعرفه های سنگین رو بردارم اون موقع هست که بازار رقابتی میشه چون با 6000دلاری که می‌فرمایید میشه خودرو به مراتب ایمن تر و خوب تری سوار شد
  • US ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    5 0
    مملکتی که قانون نداره همینه بکنید 80میلیون کی به کیه
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    2 0
    چی میگی عمو؟؟؟
  • علی IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    3 0
    عمو عملا اسکلمون کردین.
  • CA ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    2 0
    جالب است رئيس انجمن قطعه سازان سخنگوي خودرو سازان دولتي ميشود. مافياي قدرتمندي كه خودش وزير تعيين ميكند يا به پايين ميكشد
  • م،ه US ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    3 0
    در كارخونه رو ببند، ماشين خارجي بيار، نيروي كارتو بفرست توو بازار قطعات ماشين هاي خارجي و يا نمايندگي و نگه داري هاشون، يا حتي توليداتوشن توو خود كشور، پرايد هم ديگه كسي ازت نميخره! همه ميان پس ميدن! همش به فكر سود و جيب خودتونين
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    86 1
    در واقع بیست میلیون تومان سود نکرده در واقع بیست میلیون تومان ضرر نکرده یعنی ان شخص که ثبت نام کرده دیگه نمیتواند با بیست میلیون تومان پراید بخرد
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 0
    کدوم خراب شده ای این ارابه مرگ رو میخره بگو ماهم بدونیم اگر اینقدر هنر مند هستید چرا وقتی صحبت کاهش تعرفه واردات میشه دادتون درمیاد برو اقا برو این دام بر مرغ دگر نه الان با یک سرچ کوچولو قیمت ماشین تو جنگلهای امازون هم قابل دیدنه ماشین های اشغالتون رو با بستن مرز به چنین برابر قیمت میفروشید بعد میگی ضرر میدیم بابا شما دیگه چقدر ....
  • پراید گران نیست، عمر ما ارزان است IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    2 0
    راست میگه. پراید گرون نیست و ما در متمول ترین کشور جهان زندگی می کنیم. این ها همه اش خوابه. پاشین پاشین بیدار بشید که صبح شده باید با لامبورگینی ها و مرسدس هاتون برید سر کار.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    77 1
    واقعا جای تاسفه
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    143 2
    آقا شما فقط صادر کنید به مردم ایران هم نفروشید فقط مافیای محترم شما اجازه بدید مردم هم ماشین وارداتی با قیمت حاشیه خلیج فارس سوار بشن.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 0
    در اين دو كارخونه رو بايد گل گرفت و مملكت رو نجات داد.
  • مهدی US ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    161 1
    من به عنوان یک ایرانی از شما تقاضا دارم تمام پرایدهای تولیدی را با قیمتهای بالاتر صادر نموده و ما را از موهبت سوار شدن بر این خودرو ارزشمند محروم فرمایید
  • محمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    101 0
    باسلام خدمت هموطن های گرامی باید خدمت این صادرکننده عرض کنم، صدالبته اگه فقط صادر میکردین بهتر بود برای ما هم بهتر بود چون این ارابه مرگ دیگه تو مملکت نبود، ولی کاش در عوضش واردات خودرو بدون تعرفه هم آزاد میکردن ، ببینم اونوقت همین حرفا رو میزدین، شماها که تقریبأ 10ساله دارین میگین ما ضرر میکنیم من نمیدونم چه توجیهی داره که هنوز تولید دارین ، پول از کجا میارید که ورشکست نمیشید؟؟؟
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    93 1
    بعید می دانم کشورعاقلی پراید بخرد
    • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      3 0
      چرا بابا میخرن خیلی هم خوب میخرن البته نه برای سوار شدن بلکه واسه مسابقه قویترین مردانشون به عنوان فرغون سنگین وزن ازش استفاده میکنن
  • FR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 0
    چرا باید دولت ایران همواره از جیب مردم ایران بودجه بده به این دو تا لگن ساز؟ 100 هزار نفر بیکار بشن بهتر از اینه که چند صد هزار نفر کشته میدیم همیشه تو جاده ها خودروسازی چین 10 12 ساله هست برای ما ماشین صادر میکنه! اون وقت سایپا و ایرانخودروی بی عرضه هنوز قطعه نمیتونن بسازن خب درشو گل بگیرین مرز هم ازاد کنین هر کسی میخاد ماشین موردنظرشو بخره
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    2 0
    مشکل صنعت خودرو ناشی از مدیران فاسدی است که آن را رها نمی کنند
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    46 0
    زیرا اگر تولید افزایش یابد به حتم قیمت ها کاهش می‌یابد هیچ ادم عاقل و انحصار گری این کار را نمی کنه
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 0
    بخدا که این حرف ها فقط بلوفه کدوم عاقلی میاد این کجاوه مرگ رو از ایران میخره برای مردمش؟؟؟ته دلم البته امیدوارم این حرفشون واقعی باشه و همه پرایدها رو صادر کنن بره بیخیال ما بشن
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    2 0
    وقتی دولت و مجلس که باید نماینده مردم باشند در کنار خودروسازها قرار بگیرند و حق گمرکی که قرار بود سالی 5 درصد کسر بشه رو لغو میکنند نتیجه این میشه خودروسازها با لگن های خودشون مانور میدن.
  • مهدی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 0
    حقوق کارگر 1 میلیون تومانه پراید گران نیست !!
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    96 3
    دولت مرزهارو باز کنه ،نعرفه رو حذف کنه شما هم صادر کنین هرجا دلتون میخواد
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 0
    چرا دروغ میگی با این پول میشه یه ماشین به مراتب 100پله بالاتر از این فرغون خرید کدوم احمقی 6000دلار به این لگن پول میده از خواب پاشو خواب دیدی بهد شما که انقدر هنر مند هستید تعرفه واردات را صفر کنید بگذارید مردم انتخاب کنند عین قیمت که میگی بازار تعیین کنه
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
      2 1
      ایشون دروغ نمیگه و این شما هستید که دربرابر حرف درست مقاومت میکنید البته متاسفانه به کرات دیده شده که به حرفای دروغی که به مذاقتون خوش اومده چسبیدید و کورکورانه دفاع کردید ازشون.کار سختی نیست ی سرچ ساده توی نت بکنید قیمت سایپا پراید توی عراق و مصر رو ببینید
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    92 1
    خب ماراضی نیستیم عزیزان ضرر کنند باقیمت های بالاتر صادر کنند و اصلا داخل کشور توزیع نکنند مردم هم خودرو های گران و بی کیفیت خارجی سوار شوند اابته با تعرفه صفر
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    81 1
    طوری نیست به این آقای کارشناس بفرمایین شما پرایدتو 200 میلیون بفروش اما واردات هم بدون تعرفه آزاد بشه حتی با دلار 14 هزار تومان ببینیم کسی دیگه مجبور میشه این ارابه های مرگ رو با التماس بخره یا نه!
  • مهدی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    60 0
    با شرکت بنز در خارج از کشور رقابت میکنیم.
  • یاسر IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    57 1
    وای چقدر خوردرو سازان به فکر مردم هستند و ما نمیدانستیم!
  • سجاد IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    46 1
    دقیقاً! پراید گران نیست! از یک سمت بخش دولتی با تصمیم های نادرست باعث بالا رفتن قیمت ارز می شود. که باعث می شود فروش کالاها در کشورهای دیگر به صرفه تر باشد. از طرف دیگر همین بخش که این آقا یکی از نمایندگان آن است می گوید قیمت گران نیست! در فلان جا گرانتر است!!! از طرفی بردن اجناس به کشورهای همسایه فقط با توجیه پول بیشتر باعث نابودی و فلاکت هر چه بیشتر کشور می شود.
    • حمید رضا IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      0 0
      تکنولوژیش دست چندم خارجه؛ قطعاتش یا خودش یا موادش از خارجه. هزینه تولیدش هم که چندین برابر خارجه. ببخشید حتما خارجه یا تاب داره یا مثل ماها مجبوره که مشتری چنین محصولی باشه.
  • سعید IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    55 1
    اگه مردم نخرند بله شما مجبورید صادر کنید. به کجا . به چه قیمتی .وچگونه در این بازار جهانی ورقابتی
  • مهرداد RO ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    72 1
    موقع قیمت گذاری می گن دولت دخالت نکنه ولی موقع کمک هزاران میلیاردی از جیب مردم به فرغون سازان می گن منتظریم دولت نفس تازه بده بهمون
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    37 0
    دست بردارید
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    38 0
    واقعااااااا؟
  • شمس تبریزی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    76 6
    با دلار 10 تومن هم که حساب کنی، داری پراید را به قیمت 5000 دلار در داخل میفروشی. برو ببین تو آمریکا با 5000 دلار چه ماشینی بهت میدن. واقعا خیال کردی ما از پشت کوه اومدیم
  • محمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 0
    مردم با قیمت های کذایی محصولات بی کیفیت خودروسازان کنار می آیند . اما آنچه بر مردم گران می آید حضور دردانه هایی در صنعت کشور است که نبودنشان بسیار بهتر از بودنشان است . بیائیم کارها را به اهلش بسپاریم .
  • امیر IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    56 1
    یه لطفی بکنید و همه ی پراید هارو صادر کنید ولی جلوی واردات رو نگیرید تا ما بتونیم به قیمت پراید یه ماشین استاندارد و به روز سوار بشیم
  • ناشناس IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    66 3
    پرایدایی که فرستادید عراق با قیمت 3 تا 4 میلیون منظورتونه امسال اربعین یه سری زائرین خوش ذوق از اونجا پرسو جو کرده بودن مردم و سر کار نزارید و با الفاظ بازی نکنید .
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
      1 1
      قیمت پراید صفر توی سایت ایراک سیل هست که 6000 دلاره این داستان قیمت پایین پراید توی عراق و باور کردنش از طرف بعضی متاسفانه نشونه بسیار بدیه و نشون میده این افراد از سطح سواد بسیار نازلی برخوردار هستند و به سادگی میشه ازشون کلاهبرداری کرد.داستان پرسیدن قیمت پرایدم مثل گروهی مهندس ژاپنی و برج میلاده که همه از طرف خودشون تکرار میکننش.
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    58 3
    خوب خداروشکر حالاکه پراید صادرمیشه تعرفه واردات روصفرکنید ماهم ماشین خارجی خوب بتونیم بخریم
  • محمد IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    33 2
    پس قراره گرون تر شه
  • مصطفي ف IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    77 1
    آقا به نظرم حق با ايشونه. اصلا ايرانخودرو و سايپا دارن ضرر ميدن. اينا كه انقدر دم از ضرر و ريان ميكنن و ميگن بازار داخل به صرفه نيست خو چه كاريه واردات رو آزاد كنيد. اين دو خودروساز جهاني هم به صادراتشون برسن. هم اينا راضين هم مردم. اصن ما پرايد نميخوايم. ببريد همشو صادر كنيد. فقط واردات رو با تعرفه صفر آزاد كنيد. چه اصراريه والا مردمم راضي به اين همه ضرر و زيان اين بنده خداها نيستن.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 0
    دروغ ک خرج نداره
  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 0
    دستم به این و امثال این برسه فقط...
  • تاک IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    46 5
    پس داریم ارزون میخریم ارزشش 78میلیون تومان پس خدارو شکر ............................
  • CA ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 0
    جواب ....سکوت است
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 0
    مجلس خودرو سازی را با حق گمرک انحصاری کرده اینها هم هر روز به مردم فخر می فروشند بازار واردات خودرو را ازاد کنید تا ببنید چه به روز اینها می اید.
  • فرزاد IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 0
    سوال اول لطفا امار صادرات و میزان ارزاوری خودرو سازی در 2 سال اخیر را اعلام کنید تا ببینیم چه قدر حرفتان صحیح است؟ سوال دوم اصلا چرا در داخل میفروشید اگر در خارج مشتری بالاتر هست در شرایطی که کشور دچار بحران ارزی هست؟سوال سوم اگر در خارج مشتری دارید چرا تولید را افزایش نمیدهید؟سوال چهارم اگر 6000 دلار مشتری دارید چرا به کل بانکها و پیمانکاران بدهکارید و از دولت استقراض میکنید؟
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 0
    لطفا این رابطه را پیدا کنید؟خودرو داخلی با تولید۲۰ساله در ایران-قیمت دلاری-محاسبات با نرخ ارز آزاد-۳۰ سال حمایت تمام دولتها از تولید خودرو به بهانه اشتغال
  • خسته AE ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 0
    خجالت بکش ...
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 0
    چقد حرص خوردم از این تیتر!
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 0
    چرا پراید مثل بنزین ارزون نیست
  • رضا IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    0 0
    درمورد قیمت خودرو که فرمودند 6000دلار صادر میشود اگر ا رزش پول ملی به این شدت کاهش نمییافت قیمت صادراتی چیزی بین 18تا20میلیون تومان بود واین نابسامانی قیمت دلار که پبش آمده نمیتواند علت منت گذاشتن بر سر مردم باشد ..درحالیکه واقعیت مقایسه درآمد یک مثلا اروپایی با نرخ خودروی اروپایی ودرآمد یک ایرانی با نرخ یک خودرویی ایرانی میتواند ملاک ارزش گذاری باشد...مثلا حساب کنید که یک کارگر اروپایی با چند ماه درآمد خود میتواند یک پراید بخرد ویک کارگر ایرانی با چند ماه حقوق؟!؟!؟!پس لطفا"ملت را احمق فرض نفرمایید.....