واحد مرکزی خبر: فؤاد سنیوره نخست وزیر سابق لبنان و شیخ محمد رشید قبانی مفتی لبنان بر ضرورت مامور شدن سعد الحریری نخست وزیر دولت موقت این کشور برای تشکیل دولت جدید تاکید کردند.

جورجینا المولی گزارشگر شبکه تلویزیونی النیل مصر در بیروت در گزارشی در خصوص تحولات اخیر در لبنان اعلام کرد، جدال در لبنان تغییر مسیر داده و به کشمکش بر سر نخست وزیری سعد الحریری تبدیل شده است.

اکثریت پارلمانی لبنان به حمایت از رهبر خود برخاستند و احزاب تشکیل دهنده گروه چهارده مارس تاکید کردند هرگزینه ای جز سعد حریری برای نخست وزیری لبنان، موجب فتنه در کشور خواهد شد.

مراجع دینی از جمله مفتی لبنان نیز وارد میدان شدند و شیخ محمد رشید قبانی تاکید کرد مامور شدن سعد حریری برای تشکیل کابینه آینده به نفع همه لبنان است.

وی خاطرنشان کرد دولتی که حریری تشکیل می دهد باید بر مبنای اصول محکم و دیدگاه روشن پایه گذاری شود. اما احزاب مخالف دولت لبنان که گروه هشتم مارس را تشکیل می دهند منتظر مشخص شدن نتیجه رایزنیهای ولید جنبلاط رهبر دروزی با مقامات سوریه در دمشق هستند و حتی ممکن است تا آستانه آغاز رایزنیها با رئیس جمهور لبنان برای تشکیل کابینه جدید، به سکوت خود ادامه دهند. سرکیس ابوزید تحلیلگر سیاسی لبنانی می گوید:  لبنان وارد بحرانی سیاسی شده است و گروه چهارده مارس برای تقویت خود از طریق جلب حمایت های بین المللی تلاش می کند.

در همین راستا تلاش می شود نوعی کنفرانس بین المللی برای حمایت از این گروه تشکیل شود تا گروه 14 مارس بتواند به نقش کنونی خود در لبنان ادامه دهد  . النیل افزود:ممکن است جناح اکثریت پارلمانی در لبنان تغییر کند ولی آنچه بدون تغییر می ماند این است که هیچ از دو گروه نمی توانند این واقعیت را انکار کنند که لبنان کشور دموکراسی توافقی است.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =