گلایه قطعه سازان از تاخیر در تزریق نقدینگی

ایرنا نوشت: دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور ورود بانک ها برای تزریق نقدینگی به فعالان صنعت قطعه سازی را گامی مثبت ارزیابی کرد؛ امری که به گفته وی، در اجرا با مشکلاتی همراه شده است و مانع تحقق شمارگان وعده داده شده خودروسازان می شود.

پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز و مقرر شد بانک ها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند.

در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی از طریق 12 بانک، ۱۱هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود اما تکلیف مطالبات ارزی هنوز مشخص نشده است.

با آغاز پرداختی بانک ها بویژه ۵۰۰ میلیارد تومانی که فقط در یک روز (شنبه، چهارم اسفندماه) در حساب قطعه سازان نشست، بارقه های امید در دل فعالان این صنعت روشن شد اما این روند در ادامه با کندی همراه شد.

در این پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور امروز (شنبه) به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: کمتر از نیمی از مبلغ وعده داده شده ریالی (یعنی کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان) تا پنجشنبه هفته گذشته (نهم اسفندماه) پرداخت شد و سرعت پرداختی ها با آنچه مقرر بود فاصله دارد.

به گفته این مقام صنفی، صنعت قطعه سازی همه تلاش خود را برای افزایش شمارگان تولید به کار گرفته اما محقق نشدن رقم یاد شده فرصت بزرگی را از آنها گرفته است؛ زیرا پرداخت بدهی های گمرکی، بدهی های بانکی و تسویه حساب با خارجی ها منوط به دریافت این مطالبات می شود.

وی ادامه داد: قطعه سازان در روزهای پایانی سال باید به پرداخت حقوق، مزایا و عیدی کارگران، تسویه بدهی های مالیاتی، تسویه چک های برگشتی و همچنین پرداخت بدهی ها به خارجی ها برای ترخیص اسناد حمل و اسناد انتقال ارز به شرکت های فروشنده اقدام کنند.

محبی نژاد یادآوری کرد: بخش عمده کانتینرهای مواد اولیه و قطعات مربوط به این صنعت که این روزها اخباری مبنی بر رسوب آنها در بنادر به گوش می رسد، مربوط به پرداخت نشدن این بدهی هاست.

پنجشنبه هفته گذشته رئیس کل گمرک چابهار اعلام کرد: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرک چابهار وجود دارد که با وجود پایان یافتن مهلت قانونی سه ماهه ترخیص آنها هنوز اقدامی برای آنها صورت نگرفته است.

«عزیز شمس» افزود: با توجه به اینکه این ۲ شرکت خودروساز واردکننده قطعات، مشکلات بانکی را یکی از دلایل ترخیص نشدن اقلام اعلام کردند فرصت یک ماهه ای به آنها داده شد تا هرچه زودتر اقدام کنند و اگر تا پایان مهلت دوم نیز اقدامی صورت نگیرد، قطعات به عنوان کالای متروکه اعلام می شود.

** محقق نشدن تیراژ برنامه ریزی شده خودروسازان

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: در صورتی که بانک ها به وعده داده شده تا هفته پیش عمل می کردند، قطعه سازان با تامین قطعات می توانستند امکان دستیابی به شمارگان تولید پنج هزار دستگاه در روز برای 2 خودروساز بزرگ کشور را فراهم کنند اما این مهم تاکنون امکانپذیر نشده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور خواستار آن شد که بانک مرکزی با اعمال فشار به این بانک ها یا ارایه تسهیلات لازم به آنها، زمینه پرداخت بیش از 2 هزار میلیارد تومان باقیمانده را فراهم کند.

به گفته وی، تاکنون بانک دولتی سپه و بانک های خصوصی (بجز پاسارگاد و پارسیان که پرداختی هایی اندکی داشتند) عملکرد مناسبی از خود به نمایش نگذاشته اند.

به گزارش ایرنا، نقدینگی یاد شده به حساب بیش از 650 قطعه ساز که در زنجیره تامین 2 خودروساز بزرگ کشور حضور دارند واریز و پیش بینی می شود با تداوم روند پرداخت ها و افزایش شمارگان تولید قطعه سازان، حدود 150 هزار نفر نیروی کار تعلیق شده صنعت قطعه سازی در هفته آینده های به سر کار بازگردند.

همچنین قطعه سازان وعده کرده اند با اصلاح قیمت قطعات که مدارک آنها از سوی خودروسازان در دست بررسی است و تداوم پرداخت ها پیش بینی می شود 130 هزار نفر نیروی کار تعدیل شده این صنعت و همچنین 400 واحد قطعه سازی که در ماه های گذشته تعطیل شده بودند دوباره به چرخه تولید بازگردند.

226226

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1237122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =