۹ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
با افزایش افسردگی و پرخاشگری در جامعه چه کنیم؟

کارشناسان مسائل روان شناختی و اجتماعی تاکنون بارها از ضرورت توسعه شادی در جامعه به منظور افزایش میزان شادی مردم سخن گفته‌اند.

هر چند تحقیقات مستند و مستدلی در خصوص میزان شادی در جامعه انجام نشده است، اما اکثر آمارهایی که تاکنون منتشر شده است، میزان شادی در جامعه ایران را کم و پایین‌تر از میانگین‌های جهانی ارزیابی کرده‌اند. در مقابل، گزارش‌ها از رشد آمار بیماری‌های روانی، میزان افسردگی و پرخاشگری در میان ساکنین شهرهای بزرگ و پرتراکم کشور حکایت می‌کنند.

بر اساس مطالعات و پژوهش‌های بی شمار در سراسر جهان بی گمان باید پذیرفت که شادی و غم در زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی انسانها، تأثیرات عمده ای دارد و چه بسا که بسیاری از کشورها در راه افزایش شادی همگانی و فردی در کشور خود برنامه ریزی های دقیقی انجام می دهند. به رغم وجود صدها مطالعه در حوزه شادی و بعد اجتماعی آن نشاط و تاکید این مطالعات بر طراحی و ایجاد شادی در زندگی ایرانیان، اما به نظر می¬رسد در کشور ما این مهم با توجه چندانی روبه¬رو نبوده است و گاه در کشور بنا به تعبیرهای نادرست و بدون استدلال  مقامات، شادی امری متروک شده و به حاشیه گذاشته شده است، در حالی که این امر نه با فرهنگ ملی ایرانیان چندان تناسبی دارد و نه با فرهنگ دینی کشور. با وجود پتانسیلهای گوناگون در کشور، سن امید به زندگی در ایران حدود ۷۲ سال است که خود حکایت از فاصله بسیار ما با کشورهای پیشرفته و اروپایی است.

در حالی که به نظر می رسد در چارچوب برنامه ای اصولی و اصلاح برخی روشها می توان با یاری گرفتن از رسانه های گروهی و اجتماعی مانند صدا و سیما، سینما و رسانه های جمعی و طراحی شهری شاد ... به سوی جامعه ای شادتر حرکت کرد جامعه ای که در کنار شادی بیشتر مسلماً نتایج مثبتی از تلاش و حرکت به سمت جلو را همراه خود دارد و همچنین باعث جذب حداکثری جوانان به مشارکت، افزایش امید، نوع دوستی، جامعه پسندی و فرایض دینی خواهد شد، چرا که جوان به دنبال شادی و تفریح است و عدم وجود بسترهای مناسب برای شادی می تواند تبعات بدی را برای جوانان و جامعه ماند اعتیاد و مصرف الکل به همراه داشته باشد.

زندگی در شهر های شاد دلبستگی بیشتری را به محله ها و همسایگان ایجاد می کند و ساکنین شهر های شاد معمولا از مهاجرت پرهیز می کنند. نوع دوست ترند، امیدوارند، آرامش بیشتری را تجربه می کنند و از سبک زندگی و کیفیت مطلوب تری برخوردارند. اگرچه اشتغال و درآمد ماهیانه و سطح تولید ناخالص داخلی مردم کشورها با سطح شادی آنها در ارتباط است و اغلب کشورهای شاد جهان از استانداردهای سلامت اجتماعی بالا و سطح اشتغال و درآمد بالایی برخوردارند ولی با روش های بسیار ساده و آسانی می توان سطح شادی و امید را در بین مردم شهرهای کشور نسبت به وضع موجود افزایش داد به عنوان نمونه بعضی از این راهکارها فهرست وار مطرح می شود:

ورزش همگانی، نمایش جنگ ها ، فیلم ها و برنامه های طنز و فکاهی از رسانه های تصویری، تقویت روحیه امید و توکل، جشنواره های خیابانی، تشویق به پیاده روی و طراحی پیاده راه، جشنواره های اقوام، مسابقات کتاب خوانی، طراحی بازارهای محلی و خیریه، توسعه و طراحی استریت فودها، خدمات سلامت، افزایش موزه ها، آموزش مهارتهای زندگی، توسعه سینماها و نمایش تاترها و فیلم های کمدی، سیرک ها، نمایش های خیابانی، نمایش حیوانات دست آموز، ساماندهی ترافیک و حمل و نقل، پخش موسیقی در اماکن عمومی، نظارت بر خدمات به مردم، اموزش مهارت‌های قدردانی و بخشش، تندیس مشاهیر، جشنواره های نوع دوستی، مشارکت مردم در تصمیم گیری، احترام به حقوق شهروندی، کاهش فساد اداری، اجازه ابراز هیجانات مثبت در مناسبت ها و مراسم شاد،زیست شبانه، جشنوارهای اقلیت ها و اقوام، طراحی محیط های شاد، طراحی محلات با توجه به حس هویت مکان و دلبستگی مکان، کنسرت های محلی، افزایش اشتغال، سطح رفاه و استانداردهای سلامت اجتماعی با تلاش و احتمام جدی حکمرانی  و... ده‌ها راهکار دیگر که بسیاری از آنها ممکن است حتی بدون هزینه باشد.و سطح امید و نشاط اجتماعی را افزایش دهد.

* استاد روان شناسی اجتماعی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1237379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس DE ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    3 0
    هیچکار نمیتوانید بکنید اخلاق و رفتار مردم خروجی وضعیت اقتصادی و فرهنگی تحمیلی به مردم است
  • عباس IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    2 0
    1- مشکلات اقتصادی کشور ومردم را حل کنید2- به امورات شخصی مردم کاری نداشته باشیدو وارد حریم خصوصی مردم نشوید وبه حقوق فردی واجتماعی مردم احترام بگذارید.3-به هربهانه ای شادی را به جامعه تزریق کنید،محیط جامعه را شاد ومفرح کنید ،از هرمناسبتی برای شادکردن مردم استفاده کنید وعزاداریهای بی حساب وکتاب را که نصف سال شمسی است از سطح جامعه جمع کنیدتا توان مردم درتحمل مشکلات وسختی ها بالا برود.پرخاشگری یکی از علائم افسردگی است ویک جامعه افسرده مانند جامعه مابشدت پرخاشگر است.
  • بینام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    2 0
    متاسفانه خنده و شادی تو مملکت ما حرامه و این باعث افسردگی مردم شده، مشکلات اقتصادی و مشکلات بی حد و حساب هم باعث پرخاشگری، واقعا مردم به ستوه اومدن و همه آتش زیرخاکستر شدن.کار از بیانیه و نامه و پیشنهاد گذشته
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    با ساخت پل های بزرگ خودرو ها رو گذر ها می توان به پیاده راه مردم اختصاص داد
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    2 0
    برای در مان هر بیمار باید اول دلیل ان را فهمیددر جامعه شادی نیست تورم گرونی بیکاری فقر نبود اینده روشن و مبهم و این که هیچ روزنه امیدی نداشته باشی وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر شود در یک همچین وضعیتی نمی توان انتظار داشت مردم ان کشور از سلامت روح روان خوبی بر خوردار باشد
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 0
    صبح ها در خیابان به چهره های شهروندان نگاه کنید و متوجه میشید که افسردگی و پرخاشگری موج میزنه ،نیازی به بررسی و تحقیق نیست.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 0
    شادی؟؟ کسی که مسلومنه که نباید شاد باشه شادی مخالف دین ‌‌‌ و مذهبه نخندیم وگرنه میریم جهنم
  • ب IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 0
    این ک فکر نمیخاد وقتی ی مشت بی سواد میشن مسئول پست مقام الکی میگیرن این میشه وضع جامعه حاضرم در کمتر سه ماه مشکل رو حل کنم .
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 0
    مردم با این گرونی این کرونا چطور میتونند افسرده نباشن حق بدید بهشون
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    هیچی بیخیال باشین
  • mohsen JP ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 0
    مشکل افسردگی و روانشناختی مردم باید ریشه آن حل شود نه بصورت موضعی . اقداماتی که فرهنگ اشاعه فساد توسط عده ای در جامعه شکل می گیرد و بصورت مستمر و روزانه بر ذهن آحاد مردم کوبیده می شود و همچنین بروز تشدید بیماری روند افسردگی را فراهم می نماید.
  • DE ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    1 1
    ما زندگی قبلی و آزادیهای شخصی مان را می خواهیم و چون آخوندها مانع این آزادیها و آفت روح وروان مردمند باید بروند ..بهر قیمتی .. ایران نیازمند یک جمهوری لائیک است .. دین و قوانینش باید برای همیشه به پستوها و خانه ها و مسجدها برگردد..والا در کشوری که حتی آب بازی جرم است ، حرفی از یک زندگی طبیعی نمی شود زد .
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    1 0
    شادی دیگه مرد صبح تا شب جون میکنیم واسه صاحب خونه
  • پدرام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    1 2
    با سلام استراب واسترس راپزشکان بر سر ما آورده اند عصبی شدن وپرخاشگری را از صدقه سر کرونا به ما هدیه شده اگر کرونا برود مردم حتما باید بایک مشاور در ارتباط باشیم
  • امنه IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 1
    پول بریزید حساب، قراردادی ها رو تبدیل وضعیت کنید