تجلیل از کامبیز درم‌بخش؛ هنرمندی که به ایران آبرو بخشید

در مراسم تجلیل از کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست پیشکسوت، سخنرانان بر وجوه ایرانی آثار او که جهانی شده‌اند تاکید کردند. ۶ دهه تلاش بی‌و قفه در عرصه هنری و تن به غربت ندادن، از دیگر ویژگی‌های درم‌بخش است که در این مراسم به آن‌ها اشاره شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تجلیل از شش دهه خلاقیت تصویری کامبیز درم‌بخش در شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، عصر امروز (جمعه ۱۷ اسفند)  در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سیف‌الله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال در سخنانی گفت: «بی‌شک کامبیز درمبخش یکی از کسانی است که وجودش به تصویر در ایران آبرو بخشیده است. او با بازگشت به ایران، به‌نحوی غربت را به غربت فرستاد. او از جمله هنرمندانی است که ثانیه ثانیه زندگی‌اش به خلق می‌گذرد.»

مجید رجبی‌معمار، مدیر خانه هنرمندان هم درباره این هنرمند پیشکسوت گفت: «کامبیز درمبخش یکی از مطرح‌ترین هنرمندان ایران در عرصه بین‌المللی به‌شمار می‌رود و آثارش به معتبرترین موزه‌های جهان راه پیدا کرده است. او با تداوم در کارش، راه‌گشای بسیاری از هنرمندان این مرز و بوم بوده است.»

از اندیشه جسورانه تا غرور هنرمندانه

جواد علیزاده، مدیر مسوول مجله طنز و کاریکاتور هم با بیان این‌که کامبیز درم‌بخش غروری هنرمندانه‌ دارد، گفت: «خودم را انسان بسیار خوشبختی می‌دانم که کارم را با کامبیز درمبخش در مجله کاریکاتور شروع کردم. شیفتگی و عشق بی‌حد و حصر او به کاریکاتور روی من و هم‌نسلانم چنان تاثیری گذاشت که کاریکاتور را جدی بگیریم.»

پخش پیام تصویری اردشیر رستمی، کاریکاتوریست و از شاگردان کامبیز درم‌بخش، دیگر بخش این مراسم بود. او در این پیام خطاب به درم‌بخش گفت : «می‌خواهم از شما به دو دلیل تشکر کنم؛ اول این‌که کارهای‌تان خیلی زیباست و مهربان، صمیمی و انسانی هستند، دوم این‌که شما هر کجای دنیا بودید، با اسم ایران در فستیوال‌ها شرکت می‌کردید.مرسی که ایران عزیز را هیچ‌وقت فراموش نکردید.»

در ادامه، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هم در سخنانی گفت: «درمبخش یکی از هنرمندانی است که وجودشان مایه مباهات ایران در عرصه بین‌المللی است. او در کاریکاتورهای خود، نقش مایه‌های ایرانی را با زبانی جهانی به تصویر می‌کشد.»

او افزود: «بخش عمده‌ای از حضور این هنرمند در عرصه کارتون مطبوعاتی می‌گنجد، اما او با ذهن خلاق خود همزمان پایه‌گذار مفهوم تازه‌ای از کارتون نیز بوده است. بدون شک درم‌بخش نماینده اندیشه‌ای تازه و جسورانه در کارتون ایران است که با حذف قید و بند از شیوه‌های کلاسیک وارداتی، در سبکی خلاصه می‌شود که کاملاً متعلق به خود اوست.»

هنرمندی بدون ادا و اطوار

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گفت: «کامبیز درم‌بخش منش و اخلاق بسیار خوبی دارد. از ویژگی‌های خوب او این است که برای نسل جوان وقت می‌گذارد. وقتی با او سخن می‌گویم، احساس می‌کنم با او دوست هستم و می‌توانم راحت با او صحبت کنم.»

او ادامه داد: «درم‌بخش از افق ایران، جهانی می‌اندیشد. او در تمام این سال‌ها ایرانی بودن خود را حفظ کرد و بعد از ۶۰ سال کار، هنوز پر تلاش است. کامبیز درمبخش هنرمند بزرگی است، او هرگز ادا و اطوار در رفتار خود ندارد. او عاشق انسان و طبیعت است و در آثارش می‌خواهد بگوید زندگی زیباست و عشق و مهری را که در وجودش موج می‌زند، در تصاویرش جاری می‌کند.»

هوشنگ گلمکانی، سردبیر مجله فیلم هم کامبیز درم‌بخش را هنرمندی عزیز و محترم دانست و گفت: «من افتخار همکاری با ایشان را در روزنامه آیندگان بیش از ۴۰ سال پیش داشتم. او آن زمان هم بزرگ و دست نیافتنی بود و من صرف اینکه بگویم با او همکار هستم و در همان روزنامه‌ای کار می‌کنم که او نیز کار می‌کند، برایم باعث افتخار بود.»

این منتقد سینما افزود: «چهل سال از آن زمان می‌گذرد و با وجود همه طراح‌های خوبی که در این سال‌ها آمده‌اند، من همچنان بهترین طراح را کامبیز درم‌بخش می‌دانم. همان‌گونه که در فیلمبرداری علیرضا زرین‌دست و در عکاسی کاوه گلستان را بهترین‌ها می‌دانم.»

همچنین بزرگمهر حسین‌پور که از ابتدای این مراسم به صورت هم‌زمان کاریکاتوری از چهره کامبیز درم‌بخش را کشیده بود، این تصویر را به او تقدیم کرد و در سخنانی گفت: «زمانی که در مجله «گل آقا» بودم، اسم کامبیز درم‌بخش برای ما مثل اسم اساطیر و بسیار دست نیافتنی بود. نکته‌های بسیاری را از ایشان یاد گرفتم و او خالصانه و متواضعانه هر چه را که می‌دانست، به ما یاد می‌داد.»

این مراسم با سخنان کامبیز درم‌بخش ادامه یافت که با بیان خاطراتی از او همراه شد؛ خاطراتی طنز از دیگر مراسم بزرگداشتش که با خنده حاضران در سالن همراه شد. اهدای تندیس جشن تصویر سال و لوح تقدیر خانه هنرمندان ایران به این هنرمند پیشکسوت، پایان بخش مراسم تجلیل از کامبیز درم‌بخش بود.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1239067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =