برگزاری کارگاه آموزشی کنترل پیشگیری از خشم در جوانان

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد، گفت: خشم یا عصبانیت یک نشانه است که به ما می گوید اتفاقی بر خلاف میل، خواسته یا نظر ما رخ داده  و چیز  در محیط باید تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج، تاجماه یزدان پناه در کارگاه کنترل و پیشگیری از خشم در جوانان افزود: خشم احساس بدی نیست ولی نحوه بیان و ابراز آن می تواند عصبانیت را بد و خطرناک سازد.

وی ادامه داد: خشم احساسی است که به صورت بدنی (جسمانی) و هیجانی ابراز می شود و واکنش طبیعی ارگانیسم نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی می شود بنابراین این احساس می تواند از یک احساس خفیف  ناخوشایند تا یک احساس شدید عصبانیت را در بر گیرد.

وی تصریح کرد: پرخاشگری نیز رفتاری است که هدف آن صدمه زدن به یک فرد دیگر یا اموال وی می باشد بنابراین پرخاشگری می تواند به شکل سوء استفاده کلامی، تهدید کردن یا اعمال آسیب زننده باشد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه گفت: خشم یک احساس است که الزاما منجر به پرخاشگری نمی شود که یک فرد با مجموعه ای از شیوه های خاص ابراز خشم به دنیا نمی آیند و ابراز خشم یک رفتار آموخته شده است و افراد می توانند راه های مناسب ابراز خشم را یاد بگیرند.

دکتر شیر علی خرامین عنوان کرد: بدن ما به روش های مختلفی احساس خشم و هیجان را تجربه می کند و علائمی مثل تپش قلب، لرزش دست ها، چانه و کل بدن، برافروختگی صورت، پریدگی رنگ ( کلاً تغییر رنگ صورت)، انقباض و سفتی عضلات بدن، درد معده، لرزش صدا، عدم توانایی در حرف زدن و تنفس تند ممکن است در طی یک حمله خشم بروز کند.

وی مهمترین نشانه های خشم را نشانه های جسمی، نشانه های رفتاری، نشانه های هیجانی و نشانه های شناختی( ذهنی)دانست و ادامه داد: بنابراین برنامه کنترل خشم امتحان کردن راهبردهای مختلف و یافتن موثرترین تکنیک ها بوده و به خاطر داشته باشیم کنترل خشم مانند جعبه ابزار است. 

دکتر خرامین اذعان داشت: مهمترین راهبردهای مدیریت خشم کاهش احساسات هیجانی و برانگیختگی فیزیولوژیکی ناشی از آن است که شما نه می توانید از چیزها یا افرادی را شما را عصبانی می کنند، رها شوید یا اجتناب کنید و نه می توانید آنها را تغییر دهید ولی می توانید یاد بگیرید واکنش های خود را کنترل نمایید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از طریق خودآرام سازی، مصون سازی در مقابل استرس، تخلیه خشم و مواجه شدن با مسایل به روش مذاکره و جرات مندی، بهتر می توانید خشم و عصبانیت خود را کنترل نمایید بنابراین مهم این است خود را به عنوان فردی مقابله کننده در نظر بگیرید که می تواند از راهبردهایی برای برقراری ارتباط با سایر افراد استفاده کند که در دراز مدت به نفع او باشد.

به گزارش وب دا: کارگاه آموزشی کنترل پیشگیری از خشم در جوانان با حضور معاون فنی معاونت بهداشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان، کارشناس مسئول سلامت نوجوانان،جوانان و مدارس و کارشناسان مسئول سلامت روان شهرستان های استان در سالن اجتماعات معاونت بهداشت استان برگزار شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1240363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =