با وجود آن که تنبیه بدنی در نظام آموزشی ایران جایگاهی ندارد، آنچه مشاهده میشود خلاف این است.

فهیمه حسن‌میری: با وجود این که ممکن است تصور شود دوره ترکه زدن و فلک کردن محصلان به سر رسیده و دانش‌آموزان امروزی با اینگونه مسائل درگیر نیستند و از تنبیه بدنی در مدارس خبری نیست، هنوز هم خبرهای وحشتناکی از انواع تنبیه‌ها و اهانت‌ها به دانش‌آموزان به گوش می‌رسد.

این در حالی است که در قانون به صراحت بر منع تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس تاکید شده و بر اساس آیین‌نامه آموزش و پرورش هرگونه تنبیه بدنی، اهانت و تعیین تکالیف درسی به منظور تنبیه دانش‌آموزان، ممنوع اعلام شده است. در فصل پنجم و ششم این آیین‌نامه که مسایل انضباطی و تشویقی را مطرح می‌کند، طی مواد 68 تا 85 به مساله تنبیه پرداخته شده و در ماده 76 درباره ممنوعیت تنبیه بدنی، خصوصا در دوران دبستان به شدت تذکر داده شده است. در مقابل این ممنوعیت‌ها، تکلیف معلمان در مواجهه با دانش‌آموزان خاطی هم مشخص شده به طوری که بر اساس همین ضوابط، روش‌‌های تنبیه مورد تایید آموزش و پرورش، تذکر و اخطار شفاهی، تغییر کلاس، اطلاع والدین، اخراج موقت با اطلاع ولی دانش‌آموز به مدت حداکثر 3 روز و درنهایت انتقال به مدرسه دیگر عنوان شده و همانطور که مشاهده میشود در هیچ جا نامی از تنبیه بدنی آورده نشده است.

 با این حال و با وجود آن که تنبیه بدنی در نظام آموزشی ایران جایگاهی ندارد، آنچه مشاهده میشود خلاف این است. از موارد تنبیه و اهانتی که آثار ماندگاری بر جسم دانش‌آموز نداشته، گزارش داده نشده و در رسانه‌ها مطرح نمی‌شود که بگذریم، آمار تنبیهاتی که اثرات غیر قابل جبرانی بر روح و جسم دانش‌آموزان باقی میگذارد و منجر به شکایت والدین دانش‌آموزان می‌شود کم‌ نیست.

 با این که واضح است که چنین مواردی را نمیشود به همه معلمان و مدارس تعمیم داد، اما حتی همین مقدار موجود هم نگران‌‌کننده است و نباید به سادگی از کنارشان گذشت. موارد مشاهده شده در این زمینه، لزوم آموزش روش‌های برخورد با دانش‌آموزان خاطی به معلمان را نشان می‌دهد و در کنار آن برخورد قاطع با معلمان متخلف و آشنایی خانواده‌ها و دانش‌آموزان با حقوق خود برای شکایت و پیگیری از هر نوع تنبیه بدنی، سبب خواهد شد کمتر شاهد چنین خبرهای ناگواری در صفحه‌های حوادث روزنامه‌ها و مجلات باشیم.

4244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانیال IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    6 5
    برای بعضی از بجه ها بعضی وقتها تنبیه لازمه.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    4 1
    خانم حسن میری ، آیا تا به حال در یک کلاس کاردانش 25 نفره از نوع غیرانتفاعی تدریس داشته اید.هر آنچه می گوئید فقط به در و دیوار می گوئید.دانش آموزان با گوشی های موبایلشان ور می روند و شما تنهای تنها فقط باید به در و دیوار درس بدهید.
  • حسین IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    2 3
    ما همه نسلی هستیم که درس خواندیم شلوغ کردیم و تبیه هم شدیم ... نسل قبل و نسلهای قبلی را که تنبیه هم می شذند با نسل فعلی مقایسه کنید.کدام نسل مؤدب تر و درس خوان تر بودند و احترام به بزرگتر و ... را رعایت می کردند و می کنند؟
  • بدون نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    4 1
    من معلمی داشتم که در سرمای زمستان بچه ها و از جمله خود من رو وادار می کرد دستهایمان را با آب سرد خیس کنیم تا ضربان کابلش سوزش و درد بیشتری برای ما داشته باشد. من در تمام مقاطع تحصیلی حتی تا دبیرستان ندیدم ناظمی بی چوب را...
  • بدون نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۳۰
    0 3
    تنبیه بدنی خوب نیست اما باید همه چیز در کنارهم نظم وحساب وکتاب داشته باشه حقوق معلم .احترام معلم .فرهنگ خانواده دانش اموز .فرهنگ جامعه..........
  • ناشناس IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۳۰
    4 1
    کلاس چهارم بودم به خاطر شلوغ کاری خانم معلم مجبورم کرد یک گلوله برفی بزرگ را با گرمای دستانم آب کنم تا مرا ببخشد ونزند وقتی گلوله برفی آب شد کف دستهایم قرمز وباد کرده بودند واز سوزش دستهایم می خواستم بزنم زیر گریه ولی معلم به شرط خود عمل نکرد وبا ترکه زد به دستهایم حالا 48 سالمه ولی هنوز آن تنبیه از یادم نمی ره.
  • اميد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۳۰
    1 6
    اگر تنبيه بد است چرا خدا جهنم را افريد
  • داود IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۳۰
    4 0
    بالاخره بايد يه فرقي بين تربيت جهان سوم با كشورهاي پيشرفته باشه!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۳۰
    2 0
    اقا از شکنجه های روحی شون بگید.یکی از همین معلمها با رفتارش باعث شد دوران دبیرستان ترک تحصیل کنم الانم که 10سال از ان زمان گذشته هر روز نفرینش میکنم .خیلی زن نامردی بود.به بچه های مظلوم گیر می داد تا بقیه ازش حساب ببرن.من که ازش نمی گذرم.دیدار به قیامت
  • بدون نام US ۲۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۳۰
    2 2
    همیشه از معلم ها تعریف کردن اما حقیقت اینه که معلم های بد هم وجو دارند.معلمهایی که با رفتار بدشون باعث فراری شدن بچه ها از مدرسه می شوند.
  • محسن IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۱
    3 2
    راهنمایی بودم، معلمم جلوی مادرم زد تو گوشم!!! معلمها هر کدوم هم روش منحصر به فرد خودشون رو داشتن، تو این زمینه خوب خلاقیت به خرج می دادن. برای نمونه: تنبیه با کابل چند لایه که سرش رو هم لخت کرده بود. دو تا خطکش فلزی، یکی زیر دست و ضربه با اون یکی کف دست. تو راهنمایی یه دبیرمون بود پاهات رو جفت میکردی، دو تا گوش ها تو میگرفت و با لگد میزد زیر پات که بیفتی، ولی خوب نمی افتادی چون گوش هات رو گرفته بود!!! توهین به معلم ها نباشه، خیلی هاشون تاج سر ما هستن. ولی بعضی ها واقعا روانی اند.
  • l[d IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۱
    4 2
    والا اگه تنبیه نباشه نمی شه بچه ها رو ادب کرد شما بیرون وایستادید می گید لنگش کن تو مدرسه نیستید که ببینید این بچه ها رو نمیشه جمع کرد
  • بدون نام US ۲۳:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۱
    5 2
    آموزش و پرورش مملکت ما تنها محلی است برای هر چه بیشتر تحقیر کردن و در این راه از تمام توان استفاده می شه از توهین و اهانت گرفته تا تنبیه و کوتاه کردن موی سر و نپوشیدن لباس رنگی و اجازه ابراز نظر ندادن به محصلین .واقعا جای تاسف داره.
  • مريم IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۳
    10 8
    منم با تنبيه موافقم منتها در باسني
    • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
      8 3
      موافق
  • فهيمه (آموزگار): DE ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    4 1
    به نظر من تنبيه بدنی در مدرسه لازم و ضروری است به شرطی که به دانش آموز آسيب نرساند. همانطوری که تربيت بدون تشويق معنی ندارد، بدون تنبيه هم تربيت به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد. اصولا بايد تنبيه با سن و جنس دانش آموز تناسب داشته باشد.
  • فهيمه (آموزگار): DE ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    3 2
    به نظر من تنبيه بدنی در مدرسه لازم و ضروری است به شرطی که به دانش آموز آسيب نرساند. همانطوری که تربيت بدون تشويق معنی ندارد، بدون تنبيه هم تربيت به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد. اصولا بايد تنبيه با سن و جنس دانش آموز تناسب داشته باشد.
  • الناز US ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    5 3
    تنبیه بدنی ملایم تا مقطع راهنمایی برای تنبیه بچه ها بعضی مواقع لازم و ضروریه (در مدرسه وخانه)
  • مادر DE ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    3 2
    پسر من نه مشکل درسی داشت نه اخلاقی تنها مشکلش این بود که یتیم بود ومادرش همیشه تا آخر وقت سر کاراون وقت برای عبرت بچه های دیگه تنبیه بدنی شدیدی میشه مدتهاست که دنبال شکایتم رو گرفتم به جایی که نرسیدم بماند نمره های 20برگه پسرمم تبدیل به 15شد اعتراض که میکنم میگن مستمرش دلبخواه معلم کاریش نمیشه کرد
  • بدون نام DE ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    1 2
    به خانمي که تا دير وقت کار مي کرده و بچه اش تنبيه شده بگوييد با سامانه 1820 تماس بگيرد و شکايت خود را ادامه دهد و کوتاه نيايد.يا اين پيغام را درج کنيد شايد راهنمايي شود با تشکر
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    10 9
    تنبیه خیلی بده ولی برخی از مواقع لازمه
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    4 3
    تنبیهههههههه برخی از مواقع لازمه ولی فقط در مواقع ضروری
  • علی IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    2 0
    من32سالمه.تو مدرسه که خدا رو شکر نه ولی تو خونه......یه مبل داشتیم....بابام منو می خوابوند و شلوارم رو می داد پایین و بر اساس اشتباهم بهم ضربات شلاق می زد کابوسی بود............