شوی خنده‌دار ترامپ برای رهایی نتانیاهو از زندان!

سرانجام همان طور که پیش‌بینی می‌شد، دونالد ترامپ شب انتخابات اسرائیل فرمانی را امضا کرد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شوآف سیاسی ترامپ در شب انتخابات اسرائیل بقدری نخ نما شده بود که حتی در آمریکا به این ماجراجویی از سوی دموکرات‌ها انتقادهای زیادی شد.

ترامپ اما این کار را آخرین راهکار رهایی نتانیاهو از منجلابی می دید که در آن گیر افتاده است. درحالی که شریک سیاسی و تندروی ترامپ بزودی باید به اتهام فساد مالی در دادگاهی در رژیم صهیونیستی محاکمه شود، تنها راه بقایش برای فرار از این دادگاه، حضور در کرسی نخست وزیری و استفاده از مصونیت سیاسی است.

ترامپ هم ایجاد یک بلوای سیاسی علیه یکی از قوای نظامی رسمی دولت ایران را بمبی خبری در حمایت از رفیق در آستانه شکستش می دانست می خواهد با این حرکت او و حزبش را دوباره صاحب اقبال برای بقا در قدرت در سرزمین‌های اشغالی کند.

توئیت‌های هیجان زده بولتون و پمپئو که این ایده را به همراه دیگر مشاوران سیاسی میلیاردر پیر برایش تئوریزه کرده اند، نشان از این دارد که آنها چگونه سعی دارند رفتارشان را توجیه کنند. پمپئو باز از افزایش فشارها نوشته است و علیه سپاه قدس جمهوری اسلامی به فرماندهی سردار سلیمانی که کابوسی منطقه‌ای برای آمریکا و همپیمانانش شده، قلم فرسایی کرده. (اینجا)

او از افزایش فشار تحریم‌ها هم گفته که هدفش بی تردید فشارهایی از مدل آنچه در ماجرای سیل رخ داد خواهد بود، مسدودی حساب‌های سازمان مردم نهاد هلال احمر برای جذب کمک‌های بین المللی از طریق نهادهای خیریه یا صلیب سرخ جهانی.

بولتون حتی پا را فراتر از پمپئو گذاشته و با توهین خواسته بود اقدام ترامپ را تئوریزه کند.

توئیت پر از توهین او علیه یکی از قوای نظامی ایران، نشان از عدم استدلال این مشاور حامی تحریم‌ها علیه ایران بود که در همه این سال‌ها با رفتارهایش تنها سعی کرده فشار اقتصادی بر مردم ایران بیشتر شود و مدام زمانش را صرف گروهک‌هایی می کند که هیچ پایگاه اجتماعی در ایران ندارند. (اینجا) و (اینجا)

در مقابل اما کمپین برنی سندرز این رفتار ترامپ را اشتباهی بزرگ و مضحک خواند که تنها به التهابات خاورمیانه می افزاید و سیاستی غلطی است که به سیاست‌های اشتباه قبلی ترامپ افزوده می شود.

آنها این تصمیم را حاصل توصیه‌های چند کاسب دور ترامپ دانستند که فاقد دانش سیاسی هستند.

اولین اقدام ایران علیه آمریکا

شورای عالی امنیت ملی ایران هم بلافاصله به درخواست وزارت امور خارجه ایران فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی را در فهرست نهادهای تروریستی قرار داد ، در بخشی از این بیانیه آمده بود:«شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز امریکا اعلام می‌نماید، رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریزم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند

ظریف وزیر امورخارجه ایران هم این اقدام آمریکا را بازی سیاسی محکوم به شکست نامید که تاریخ مصرفش تنها تا پایان انتخابات مجلس اسرائیل است.(اینجا)

مجلس شورای اسلامی هم که  هشدار داده بود در صورت قرار گرفتن نام سپاه در فهرست مورد نظر آمریکا مقابله به مثل می‌کند، صبح سه شنبه قوانینی را در این زمینه تصویب می‌کند. (اینجا)

همتی رئیس بانک مرکزی کشورمان این اقدام جدید را تنها نشانه شکست سیاست تحریم های قبلی دانست و به مردم هشدار داد که آمریکایی ها دنبال ایجاد التهاب در بازارهای کشورمان هستند. (اینجا)

روسیه اما این رفتار آمریکا را محکوم کرد و نماینده دومایش گفت :«قرار دادن نام قوای نظامی رسمی یک کشور در لیست گروه‌های تروریستی هیچ پایه و اساسی ندارد و دولت ترامپ دنبال مبارزه با تروریست‌ها نیست که نیرویی چون سپاه پاسداران را که نقشی کلیدی در سرکوبی تروریست‌ها در منطقه داشته ، در چنین فهرستی قرار می‌دهد(اینجا)

ترامپ سعی کرده با این شوک بتواند انتخابات اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهد، بی توجه به اینکه چقدر با این رفتار شتاب‌زده و نمایشی می‌تواند بر چالش های منطقه ای خوار میانه بیافزاید. او که با سیاست و شعار پایان دادن به هزینه هفت تریلیارد دلاری جنگ در خاور میانه روی کار آمده بود، حالا خودش هر روز بیشتر بر التهابات خوارمیانه دامن می‌زند و حسام الدین آشنا به طعنه در کانال تلگرامی اش نوشته است:«احتمالا اینگونه دیگر پولی ته حساب‌های خزانه آمریکا نمی ماند که ترامپ خرج وعده های انتخاباتی اش کند

41231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1248058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =