مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره آواها و نواهای روستاها و عشایر کشور تمدید شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، از تمدید مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره آواها و نواهای روستاها و عشایر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، جواد کارگران ضمن اعلام این خبر افزود: به دلیل درخواست افراد و گروه های متقاضی، مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا سی اُم فروردین ماه تمدید شد

وی در زمینه اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: توسعه و ترویج فرهنگ و هنر روستایی با تأکید بر نقش روستا و روستاییان و عشایر غیور به ویژه در زمینه توسعه و رشد اقتصادی، زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات موجود در کشور است.

کارگران ادامه داد: توجه بیش از پیش به وضع معیشت مردم در روستاها و نیز عشایر می تواند با ایجاد نشاط و امید در میان مردم، سبب گرم شدن کسب و کار و رونق زمینه های اقتصادی و نیز بهبود صنعت گردشگری روستایی شود، چرا که مشکلات موجود در روستاها و زندگی عشایری می تواند به شهرها تسری یافته و سرآغازی بر مشکلات، در دیگر نقاط کشور باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حفظ و حراست از این ذخایر انسانی ارزشمند، وظیفه همگان است.

وی ادامه داد: تا مدتی پیش، فرهنگ و سنن و آیین این قشر زحمتکش، کمتر مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته بود و دارای فرهنگی غنی و بکر بودند اما متأسفانه در سال های اخیر از یک سو به دلیل ایجاد بسترهای تهاجمی مانند فضای مجازی و سرعت گرفتن پیشرفت تکنولوژی و از سویی دیگر، بی توجهی به حفظ فرهنگ غنی روستاییان و عشایر در زمینه هایی چون تصنیف های حماسی، مذهبی، لالایی ها و ... موجب فراموشی و یا عدم اصالت فرهنگی آنان شده است.

کارگران در ادامه گفت: در این راستا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در صدد است با برگزاری "نخستین جشنواره آواها و نواهای روستاها و عشایر کشور" در جهت حفظ و اشاعه فرهنگ اقوام مختلف ایران در روستاها و عشایر سطح کشور، در راستای وحدت ملی، اهتمام ورزد.

وی ادامه داد: این جشنواره در دو  بخش آواها و نواهای بومی اقوام و همخوانی و همنوازی همراه با اجرای آیین های مناطق مختلف ایران برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، آیین ها، آداب رسوم و مراسمات (ملی، قومی و دینی)، عاشقانه ها (لالایی ها)، کار و تلاش را از موضوعات جشنواره نام برد و جشنواره چاوش خوانی رضوی را به عنوان بخش ویژه جشنواره نام برد.

کارگران در ادامه ضمن اشاره به شرایط جشنواره گفت:

شرکت کنندگان می توانند با گویش های مختلف آثار خود را ارائه نمایند.

آثار ارسالی به صورت تصویری بر روی لوح فشرده با کیفیت مطلوب به مدت حدأکثر ٥ دقیقه برای افراد تکی و ٢٠ دقیقه برای گروه ها و سرود می باشد.

مدت زمان اجرای آثار در بخش آواها و نواهای بومی حدأکثر ١٥ دقیقه و در بخش همخوانی و همنوازی همراه با اجرای آیین ها و مراسم ها حدأکثر ٣٥ دقیقه خواهد بود.

تعداد شرکت کنندگان در بخش آواها و نواهای بومی حد أکثر ٣ نفر و در بخش همخوانی و همنوازی همراه با اجرای آیین ها و مراسم ها حدأکثر ١٠ نفر باشد.

وی در ادامه افزود: بخش جنبی این جشنواره، برگزاری بازارچه عرضه محصولات دستی و ... روستائیان و عشایر است و برای واگذاری غرفه ها، ساکنان روستا و عشایر در اولویت هستند.

کارگران ادامه داد: نخستین جشنواره آواها و نواهای روستاها و عشایر کشور، دهم لغایت دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در فرهنگسرای بزرگ ارشاد شهرکرد برگزار می شود.

علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی chb.farhang.gov.ir مراجعه و یا با شمار تلفن ٣٣٣٣٤٨٩٠-٠٣٨ داخلی ٢١٥ تماس حاصل نمایند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1248745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =