مردم در انتظار بیانیه ارتش پس از سقوط عمرالبشیر هستند

در ادامه ناآرامی های در سودان رسانه های مختلف خبری از برکناری عمر البشیر رئیس جمهور این کشور خبر می دهند.

ابوالفضل خدایی: ماجرای اعتراضات سودان از دسامبر گذشته آغاز شد. جایی که مردم در اعتراض به گرانی و وضع بد اقتصادی و سیاسی به خیابان ها آمدند. معترضان دلیل وضع کنونی را تداوم زمامداری رئیس جمهوریشان می دانند که در این راستا  عمرالبشیر خواستار وحدت و گفتگوی ملی شد. همچنین وی برای بهبود اوضاع وعده داد اما آنهم هم کارساز نشد و مردم این بار با عزم جدی تر تصمیم گرفتند که در خیابان های مختلف حضور پیدا کنند تا به حکومت 30 ساله او پایان دهند. تحولات سیاسی در سودان وارد مرحله ای تازه شده است که در ادامه برخی از آنها را از منظر می گذرانید:

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه ناآرامی ها در سودان مهمتری خبری که در رسانه های خبری منتشر می شود خبر برکناری عمرالبشیر رئیس جمهوری این کشور است. (اینجا)  دیگر رسانه ها مانند العربیه نیز از احتمال کودتا خبر می دهند. این شبکه خبری مدعی شده است که مردم در خیابان ها مشغول شادی و پایکوبی هستند و اعلام کرده که عمر البشیر به همراه گارد ویژه اش دستگیر شده اند.

در همین راستا منابع آگاه به این شبکه گزارش داده اند که وزیر دفاع اسبق، رئیس کنگره ملی و همچنین معاون اول سابق عمرالبشیر بازداشت شده اند.

 منابع آگاه همچنین گفته اند که عمرالبشیر هم اکنون در حصر به سر می برد.

منابع دیگر به نقل از شاهدان عینی نیز اعلام کرده اند که در جریان این ناآرامی ها در مقر ارتش سودان تیراندازی شده است.

همچنین خبرگزاری آناتولی نیز طی گزارشی نوشت که فرماندهان ارتش سودان در حال رایزنی برای تشکیل دولت انتقالی هستند.

به گزارش بی بی سی، گفتنی است که طی درگیری نیروهای امنیتی با مردم تا کنون چندین نفر کشته و زخمی شده اند. که طبق آخرین آمار روز سه شنبه 11 نفر کشته شدند.

همینطور خبرگزاری فرانسه طی گزارشی اعلام کرده است که بخشی از نیروهای نظامی با مردم همراهی و از آنان حمایت می کنند.

در بحبوحه این ناآرامی ها در روزهای اخیر انتشار تصویر یک زن سودانی مبارز نیز در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.

تصویر یک زن سودانی که در تظاهرات اعتراضی روز هشتم آوریل در خارطوم در میان جمعی از زنان و مردان معترض روی سقف یک خودرو ایستاده و آواز الثوره (انقلاب) را می‌خواند، مورد استقبال  قرار گرفته است.

نام این زن «الا صالح» است اما کاربران شبکه‌های اجتماعی سودان به او لقب «کنداکه» داده‌اند که به زبان باستانی سودان به ملکه یا زنان خاندان سلطنتی گفته می‌شود.


از دیگر اخباری که شبکه های خبری آن را پوشش داده اند محاصره صدا و سیمای دولتی سودان است و گفته می شود که تعدادی از سربازان وارد ساختمان آن شدند.

ایرنا همچنین به نقل از اسکای نیوز گزارش داد: فرودگاه خارطوم تعطیل و و همه پروازهای ارتش لغو شد.

درخواست از مردم برای ادامه تجمع

به گزارش ایرنا از سوی دیگر انجمن صنفی متخصصان سودان که رهبری بسیاری از اعتراضات را به عهده داشته، صبح امروز (پنج شنبه) در بیانیه ای مردم را به تجمع در میدان ها و در مقابل مقر ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح دعوت کرد.

به گزارش 'سی ان ان' عربی در ادامه این بیانیه آمده است: این لحظات سرنوشت ساز که کشور منتظر پاسخ نیروهای مسلح به حماسه آفرینی شما در طول این چهار ماه است، از شما می خواهیم در شهر ها و روستاها به میدان های اعتراض بیایید و در مقابل ساختمان های ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح در خرطوم پایتخت سودان تجمع کنید تا اجرای خواسته هایمان و ایجاد تغییراتی بنیادین، به اعتراض ادامه دهید.

این انجمن صنفی تاکید کرد: نتیجه مبارزات شجاعانه شما قابل مذاکره و تغییر نیست و سلاح شما خیابان هایی است که خیانت نمی کنند ودر خیابان ها می مانیم تا با هر گونه راه حل جزئی یا دروغین مقابله کنیم و از شما می خواهیم به شایعات توجه نکنید.

در این بین مهمترین اتفاقی که قرار است بیفتد بیانیه ارتش سودان خواهد بود که منابع خبری گفته اند تا ساعاتی دیگر اعلام خواهد شد.

 

احزاب سیاسی در سودان چه نقشی دارند؟

به گزارش یورونیوز هیچ حزب سیاسی اپوزیسیونی رهبری اعتراضات سودان را در دست ندارد. در این راستا گفته می شود که معترضان اعتمادشان را به تمام سیاستمداران از جمله احزاب اپوزیسیون از دست داده‌اند. آنها معتقدند احزاب اپوزیسیون پارلمان بجای منافع مردم دنبال منافع خودشان هستند. در این بین اتحادیه های کارگری نیز به دنبال سازماندهی تظاهرات و کمک های دارویی به معترضین است.

گفتنی است که عمر البشیر از سال 1989 و با کودتای نظامی به مدت سه دهه در این کشور حکمرانی کرد. ناظران معتقد بودند که در جریان اعتراضات مردم دولت سودان در کوتاه مدت سقوط نخواهد کرد. اما تحولات اخیر اتفاقات تازه ای را در تاریخ سیاسی این کشور رقم زده است. در همین راستا باید دید که ارتش چه تصمیمی خواهد گرفت و در بیانیه خود چه مواردی را اعلام خواهد کرد.

تصاویر از رویترز

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1249095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    0 0
    رفت چون احمقانه به امید سعودی و آمریکا با ایران کات کرد