معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرده کنترل جمعیت و راه‌‌های پیشگیری از بارداری دیگر به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود و از ترم بهمن، کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

مهرماه گذشته بود که مسئولان وزارت علوم و مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌ جمهوری برای اولین بار زمزمه‌های حذف درس تنظیم خانواده از دروس دانشگاهی را بر سر زبان‌ها انداختند. هرچند از آن زمان تا به حال دیگر چندان خبری از اظهارنظرهای این مسئولان در این مورد نبود اما اینطور که معلوم است در سکوتی چندماهه، نه تنها تصمیم حذف درس تنظیم خانواده قطعی شده بلکه کتابی که قرار است جایگزین آن شود نیز تدوین شده و قرار است از ترم بهمن، دانشجویان در کلاس‌هایشان به جای کتاب تنظیم خانواده، کتاب «روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری» را بخوانند.

اینطور که معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرده کنترل جمعیت و راه‌‌های پیشگیری از بارداری دیگر به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود و از ترم بهمن، کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

زهرا سجادی  دلایل این اقدام را  اینطور بیان کرده است: «کتاب جمعیت و تنظیم خانواده  با رویکرد دولت اصلاحات بود و بر پیشگیری از زاد و ولد و افزایش جمعیت تأکید داشت، عنوان کرد: رویکرد دولت اصلاحات، کاهش جمعیت ایران بود که از این جهت پیشگیری از بارداری را در بین زنان رایج کرده و آنها را تشویق به اشتغال بیشتر می‌کرد و با رونق دادن مهد‌های کودک، فاصله بین مادر و فرزند را افزایش داد.»

سجادی با اشاره به اینکه جمعیت کشور رو به کاهش است، گفته است که « کاهش جمعیت موجب نگرانی شده و رویکرد دولت دهم این است که با کاهش جمعیت و تولد کمتر مبارزه کند؛ به همین دلیل کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری  کنترل جمعیت را به دانشجویان آموزش نمی‌دهد و به جای موضوع پیشگیری از بارداری، مسائل ارزشی را مطرح می‌کند و اقدامات لازم انجام شده است تا این کتاب از ترم بهمن در دانشگاه‌های سراسر کشور تدریس شود.»

همانطور که معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در سخنانش آورده است، این تغییر بعد از آن اتفاق می افتد که در چندماه گذشته رئیس جمهور مکررا اعلام کرده است که سیاست‌های فعلی تنظیم خانواده در کشور را قبول ندارد و شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» مورد قبول دولت نیست. احمدی‌نژاد در آخرین اظهارنظرش در این مورد، روز پنج شنبه در میان مردم یزد با انتقاد از طرح‌های کنترل جمعیت گفته است که « فرمول دو بچه کافی است برای نابود کردن جامعه است. این فرمول در نهایت ما را به اروپایی‌ها می‌رساند که امروزه گرفتار شده‌اند. اگر نگاهی به نخبگان بیندازیم می‌بینیم که بیشتر نخبگان در خانواده‌های پرجمعیت بزرگ شدند. شعار دو بچه کافی است متعلق به نظام‌های لیبرالیستی و غربی است و ما قبول نداریم.»

احمدی‌نژاد گفته است که «چه کسی گفته است اگر جمعیت کم باشد رفاه ایجاد می‌شود؟ کسی که چنین ادعایی دارد بیاید با من بحث کند. در اول انقلاب که 35 میلیون نفر جمعیت داشتیم و پنج میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم رفاه مردم به اندازه امروز نبود که 75 میلیون نفر جمعیت داریم و 5/2 میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم.»

این سخنان رئیس جمهور و حذف درس تنظیم خانواده از دروس دانشگاهی باعث شده تا دیگر همه متفق القول باشند که دولت دهم برای تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور خیز بلندی برداشته و اولین اقدام عملی ‌اش در این مورد را هم از دروس دانشگاهی شروع کرده است.

این در حالی ست که کسانی از دورن دولت مانند علی‌رضا مصداقی‌نیا، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان نسبت به این تغییراها اعتراض دارند و معتقدند که «این امر مخل سلامت خانواده خواهد بود و وجود این واحد درسی نه‌تنها در کاهش ابعاد خانواده که در بهبود وضعیت سلامت مادر و خانواده موثر است» معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده است که  وزارت بهداشت با هر تصمیمی که مخل این دید باشد، مخالف است.

قانون جمعیت و تنظیم خانواده 2 خرداد 70 تایید و تصویب و همان سال به سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت علوم و آموزش و پرورش برای تهیه کتاب‌های دانشگاهی ابلاغ شد. کتاب تنظیم خانواده پس از اصلاحات متعدد از سوی کارشناسان علوم، امسال با تغییرات جدید به دانشجویان ارائه شد، اما اکنون براساس خبر معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری قرار است که از ترم جدید کتابی کاملا متفاوت برای دانشجویان تدریس شود.

13142

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۱
    0 0
    ما که سه قلو داریم پس چرا حمایت نمی شویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بي نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
    1 0
    سركارخانم سجادي نمي دانم شما چندتا بچه داريد ولي آياخودتان با تعداد بيشتر فرزندبراي خانواده خود موافقيد؟ما باهمين جمعيت، داريم همه چيز را سهميه بندي ميكنيم واي به روزي كه جمعيت ايران بيشترازاين بشود. ايا مشكل بيكاري ، مسكن ،تحصيلات دانشگاهي كل جوانان ما حل شده كه داريد تبليغ جمعيت بيشتر را مي كنيد؟!!!!!!
  • حرف دل IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
    0 0
    چرا نظرات ما را پخش نمیکنید...اخ که قر از حرف حق میترسین
  • محمودي IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
    0 0
    چرادولت كه نظرش اين است به فرزندان سوم حق اولاد تعلق نمي گيرد آيا بهتر نيست در قانون كار بازنگري شود
  • ناشناس IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
    0 0
    پس اگه تابحال اگه به كارمنداني كه فرزند چهارم داشتند حق اولاد تعلق نميگرفت بايستي به آنها نيز حق اولاد پرداخت شود؟!!!
  • امید IS ۱۱:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
    0 0
    دیدگاه و استدلال ریاست جمهور زیبا است اما آیا برنامه ریزان توان برنامه ریزی و مدیریتی دارند؟؟؟
  • کاظم IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
    0 0
    چه طور اسرائیل میتونه جمعیتشو زیاد کنه ولی ما بچه مسلمانا نتونیم کنترل جمعیت خوبه با نرخه ثابت باشه نه به صورت انفجاری
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    فکر کردند توی دنیای ارتباطات و اینترنت و با این همه مشکلاتی که وجود داره مردم نشستند چشم به دهان آقایان دوختند که دستور بدند بیشتر بچه بیارید مردم هم زودی دست به کار بشند....