سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه شد/ ۱۰ سخنگوی سابق به روایت تصویر

سیدعباس موسوی به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه منصوب شد.

به گزارش خبرآنلاین، موسوی پیش از این مدیرکل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه بود.


لازم به ذکر است که بهرام قاسمی چندی پیش به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه منصوب شد. بیوگرافی ۱۰ سخنگوی دیگر که قبلا در این پست فعالیت می کردند را در ادامه می خوانید :

بهرام قاسمی دهمین سخنگوی وزارت امور خارجه بود که برخی از سوابق او بدین شرح است: 

 کاردار جمهورری اسلامی ایران در یوگسلاوی سابق ۱۳۶۳ – ۱۳۶۴، سرپرست موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتحاد شوروی سابق (مسکو) ۱۳۶۴، اولین سفیر جمهوی اسلامی ایران در جمهوی ایرلند ۱۳۶۶-۱۳۷۰، رئیس اداره دوم سیاسی وزارت امور خارجه، رئیس اداره مشترک المنافع وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پادشاهی اسپانیا ۱۳۷۷-۱۳۷۱ ، مدیر کل غرب اروپا وزارت امور خارجه ۱۳۸۰-۱۳۷۷،  سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، سفیر آکردیته جمهوری اسلامی ایران در کشور مالت، رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کانادا ۱۳۸۹-۱۳۸۸،  مدیر گروه مطالعات اروپا آمریکا معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک، معاون پژوهش‌های روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک ۱۳۹۵-۱۳۹۴،

لازم به ذکر است که بهرام قاسمی پیش از این مسئولیت های سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا، رئیس اداره دوم سیاسی، رئیس اداره اول مشترک المنافع، مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه و معاونت پژوهشهای بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک را بر عهده داشته است. وی دهمین سخنگوی وزرات خارجه جمهوری اسلامی ایران بود.

اما نهمین نهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه نیز حسین جابر انصاری مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت خارجه است. وی پیش از این سفیر ایران در لیبی و همچنین مدیر گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مشاور معاونت عربی و آفریقا نیز بوده است. 

جابری انصاری که مدرک کارشناسی خود را از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است.

وی همچنین به عنوان کارشناس در سفارت ایران در دمشق فعالیت کرده است. جابری انصاری همچنین دستیار معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بوده است. وی در حدود هفت ماه و نیم عهده‌دار سمت سخنگویی و ریاست مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه بود . او همچنین در منصب معاونت عربی و آفریقای وزارت خارجه نیز فعالیت کرده است. او سپس طی حکمی از سوی محمدجواد جواد ظریف به عنوان دستیار ارشد وزیر در امور ویژه  سیاسی منصوب شد. در تازه ترین انتصاب نیز جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور سیاسی شده است.

اما هشتمین سخنگوی وزارت خارجه مرضیه افخم بود که به عنوان اولین زن فعالیت خود را در این وزارتخانه آغاز کرد.

افخم در دوران وزرات علی‌اکبر ولایتی معاون اداره اطلاعات و انتشارات و در دوران وزارت سید کمال خرازی مدیرکل اطلاعات و مطبوعات و در دوره وزارت علی‌اکبر صالحی مدیرکل دیپلماسی عمومی این وزارتخانه بود و در حال حاضر نیز به عنوان سفیر ایران در مالزی و اولین سفیر زن جمهوری اسلامی عهده‌دار سفارتخانه ایران در کوالالامپور است.

هفتمین سخنگو سیدعباس عراقچی بود. مدرک لیسانس خود را در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران اخذ کرده و از همین دانشگاه در رشته علوم سیاسی و در مقطع فوق لیسانس ادامه تحصیل داد.عراقچی سپس به انگلستان رفت و از دانشگاه کنت دکترای خود را در رشته اندیشه‌های سیاسی دریافت کرد.وی که به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط دارد، سفیر ایران در توکیو بوده و استوارنامه خود را ۱۱ مارس ۲۰۰۸ از امپراتور ژاپن دریافت کرده است. او از نیمه دوم سال ۲۰۱۱ و پس از بازگشت از توکیو به سمت معاون وزارت امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه منصوب شده‌است.

او همچنین در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی علی لاریجانی و سعید جلیلی در تیم مذاکره کننده حضور داشته است و در حال حاضر عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام است.

قبل از عراقچی رامین مهمانپرست ششمین سخنگوی وزارت امور خارجه بود. وی فارغ‌التحصیل مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است، پیش از اینکه به عنوان ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی عهده‌دار این سمت شود، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، معاون مدیرکل اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، نماینده وزارت امور خارجه در امور مدارس خارج از کشور، سفیر ایران در تایلند، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه بوده است.

قبل از وی نیز  حسن قشقاوی سکاندار این سمت بود. او به عنوان پنجمین سخنگو به مدت یک سال و هفت ماه عهده‌دار این سمت بود.

قشقاوی که فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه شهید بهشتی است دوره سطح حوزه علمیه قم را نیز گذرانده و پیش از تصدی سخنگویی وزارت خارجه به مدت چهار سال ۱۳۸۷-۱۳۸۳ سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد و سفیر آکرودیته در لتونی بوده است. وی در سال‌های ۱۳۷۹-۱۳۷۵ نیز به عنوان سفیر ایران در قزاقستان فعالیت کرده است.

حسن قشقاوی همچنین به مدت هشت سال (دوره چهارم و ششم) نماینده مردم شهریار و رباط کریم بود. وی همچنین مشاور وزیر امور خارجه و کارشناس سیاسی اداره کل غرب اروپا نیز بوده است.

قشقاوی ۳۱ تیرماه ۸۷ به عنوان سخنگو و دستیار ویژه وزیر امور خارجه معرفی و ۲۰ مهر ۱۳۸۸ این سمت را به رامین مهمان‌پرست واگذار کرد و خود عهده‌دار معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه شد و تاکنون نیز عهده‌دار این سمت است.

اما چهارمین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان سید محمدعلی حسینی بود. وی حدود دو سال ( ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ تا تیرماه ۱۳۸۷) در پشت تریبون سخنگویی به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌داد و مواضع دستگاه سیاست خارجی را تشریح می‌کرد.

حسینی که دارای مدرک کارشناسی علوم پایه از دانشگاه بنگلور هندوستان و همچنین کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی و دانشجوی کارشناسی ارشد همین رشته است، سوابقی چون پژوهشگر مرکز تحقیقات صنایع دفاع، کارشناس سیاسی نهاد ریاست جمهوری، معاون اداره امور نمایندگی‌های خارجی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در اردن و همچنین در سوریه، معاون اداره اول خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، معاون کمیته اقتصادی لبنان، دبیر شورای مشاورین وزیر، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان، مدیرکل ارزیابی و نظارت، سرپرست معاونت آسیا و اقیانوسیه و معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و سفیر ایران در رم را در کارنامه ۲۵ سال فعالیتش دارد. او که پس از بازگشتش از رم مدتی در مرکز دیپلماسی عمومی به عنوان معاون این مرکز فعالیت کرد و در حال حاضر نیز مدیر کل امور بین‌الملل دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است.

حمیدرضا آصفی نیز عنوان سومین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان شد. حمیدرضا آصفی به مدت هشت سال در دوران وزارت سید کمال خرازی و اوایل دوران وزارت منوچهر متکی عهده‌دار این سمت بود.

متولد ۱۳۳۱ تهران و دارنده مدرک دکترای شیمی و از ۱۳۷۷ تا ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد بود و به گفته خودش با سخنگویی زندگی کرده است.

آصفی در ابتدا استاد دانشگاه بود و مدتی در خبرگزاری جمهوری اسلامی و سپس به عنوان معاون صدا و سیما فعالیت کرد و به پیشنهاد علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه آن زمان و در اوایل ۱۳۶۳ وارد وزارت خارجه شد و هشت سال به عنوان اولین و آخرین سفیر ایران عهده‌دار سفارت جمهوری اسلامی در آلمان شرقی بود، بعد از اتمام دوره سفارت به مدت ۴ سال مدیرکل آمریکا و سپس مدیرکل غرب اروپا بود و سپس به مدت پنج سال (۷۲ -۱۳۷۷) به عنوان سفیر ایران در فرانسه فعالیت کرد.

آصفی بعد از هشت سال سخنگویی وزارت خارجه، مدتی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه بود و پس از آن عهده‌دار سفارت ایران در ابوظبی شد و اکنون در دفتر کارش به نوشتن خاطرات این سال‌ها مشغول است.

در همین راستا دومین سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران محمود محمدی بود.

او در سال‌های ۱۳۷۰ -۱۳۷۷ مشاور وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه بود.

محمدی که دارنده مدرک دکترا در رشته سیاست بین‌الملل از دانشگاه شرق شناسی ناپل ایتالیاست، طی سال‌های ۱۳۸۸-۱۳۸۷ مشاور وزیر امور خارجه بوده و در دوره هفتم نمایندگی آباده در مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار بود و پس از آن هم به عنوان سفیر ایران در الجزایر راهی الجزیره شد که ماموریتش در حدود یک سال پیش پایان یافت. وی در طی سال‌های ۱۳۸۲-۱۳۷۸ نیز عهده‌دار سفارت ایران در تونس بوده است.

و اما  نوبت به اولین سخنگو رسید. مرتضی سرمدی نخستین سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود که تا سال ۱۳۷۰ این سمت را برعهده داشت. وی پس از آن معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و همچنین سفیر ایران در لندن شد. وی در حال حاضر قائم مقام وزارت خارجه است.

۴۹۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1249589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 1
    به نظرم آقای ظریف این برنامه را گذاشته که هر شخصی می خواهد سفیر شود باید رزومه خوبی در سخنگویی داشته باشد و حواسش به همه موضوعات باشد و پاسخ درخور و به موقع بدهد
  • US ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 1
    با این اوضاع به وزیر هم نیاز نداریم چه رسد به سخنگو
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 0
    گويا در وزارت امور خارجه كسي بازنشسته نمي شود