نیاز قطعه‌سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش

ایرنا نوشت: دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: با توجه به پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸، قطعه سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و سایر اقلام نیاز دارند.

«آرش محبی نژاد» با اشاره به سال «رونق تولید» افزود: امسال سال «گفتار درمانی» نیست، بلکه باید شاهد «عمل گرایی» مسئولان باشیم.

به گفته وی، امروز به همدلی و اتحاد دولت، مجلس و ارکان اساسی کشور نیاز مبرمی است؛ بویژه برای صنعت خودرو و قطعه سازی که به طور خاص مورد تحریم قرار گرفته است، باید تمهیدات اساسی اندیشیده شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور اضافه کرد: اتاق فکر صنعت خودرو کشور باید برای توسعه این صنعت چاره اساسی بیندیشد و نباید در حد حرف باقی بماند، همچنین عکس العمل های مسئولان باید با سرعت حرکت بدخواهان کشور و تغییرات عوامل محیطی متناسب باشد.

وی تصریح کرد: با سرعت عمل کنونی نمی توان به رونق تولید در صنعت خودروسازی رسید و اتاق فکر یاد شده باید به گونه ای برنامه های خود را طراحی کند که مصوبه های آن در سطح ملی عملیاتی شده و به تصمیم گیری دوباره سایر دستگاه ها نیازی نباشد.

قطعه سازان و تولید خودرو


محبی نژاد با قدردانی از عملکرد دولت در پرداخت تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی به قطعه سازی تا پیش از آغاز سال جدید، خواستار پرداخت نقدینگی ارزی وعده داده شده و «شناور شدن» قیمت قطعات (مطابق تغییرات ارزی، قیمت مواد اولیه و سایر هزینه ها) شد.

چهاردهم بهمن ۹۷ «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.

پس از آن عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز و مقرر شد بانک ها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند.

در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محور بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است.

بخش خصوصی؛ سربازان گمنام جنگ اقتصادی 
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور بخش خصوصی را «سربازان بدون نام و درجه» جنگ اقتصادی و تحریم ها توصیف کرد که در دور نخست تحریم ها در سال های ۹۰ و ۹۱ نیز اجازه ندادند چرخ صنعت خودروسازی کشور از حرکت بایستد. 

وی گفت: نباید دستمزد قطعه سازان، رویارویی با مشکلات متعدد و ورشکستگی باشد.

محبی نژاد تصریح کرد: در حالی که قطعه سازان باید تمرکز خود را بر تولید باکیفیت و شمارگان تولید بالا قرار دهند، شایسته نیست برای دریافت مطالبات و تامین نیازمندی های خود برای تولید، همچون توپ بین دستگاه های مختلف پاسکاری شوند.

 آمارها نشان می دهد نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند که توانمندسازی آنها و رفع موانع تولید می تواند سبب تقویت گوشه ای از کالاهای ایرانی شود.
 

۲۲۳۲۲۴

کد خبر 1249916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    5 0
    تمام سرمایه مملکتو ریختن تو بخش خودروسازی که خروجیش جان و مال مردم رو به آتش کشیده
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    4 0
    این چه مدیریتی هست که خودروساز و قطعه ساز همش دنبال وامها و کمکهای هزارمیلیاردی از بانک هستن