قطعه و مواد اولیه چقدر از قیمت خودرو را تشکیل می دهند؟

مواد اولیه و قطعات بین بین ۵۵ تا ۶۰ درصد بهای تمام شده خودرو را تشکیل می دهد.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرانلاین افزود: به این ترتیب ۴۰ تا ۴۵ درصد باقیمانده قیمت را بیمه، مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل، بازاریابی، خدمات پس از فروش و ... تشکیل می‌دهد و این خود نشان می‌دهد سهم اقلامی جز مواد اولیه و قطعات در تعیین قیمت تمام شده چقدر بالاست.

 او اضافه کرد: به این ترتیب با اصلاح ساختاری می توان هزینه‌های جانبی را تا حد بسیار زیادی کاهش داد و صنعت خوردوسازی در ایران چاره‌ای جز پیمودن این راه ندارد. 

او با اشاره به اینکه حجم واردات قطعه به ایران نشان دهنده بالا بودن وابستگی صنعت خودرو به واردات است، ادامه داد: به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات یدکی از ایران خارج شده است، این به چه معناست؟ نشان دهنده این است که این قطعات در خطوط تولید مصرف می شود نه در قالب و جایگاه لوازم یدکی چرا که مصرف واقعی ایران در حوزه لوازم یدکی حدود ۱.۵ میلیارد دلار است. 

صنعت خودرو در ایران

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت خودرو در سال جاری نیز دستخوش افزایش خواهد شد یا خیر؟ گفت: به نظر من خرید خودرو دیگر اولویت مصرف کننده واقعی نیست و وقتی مصرف کننده واقعی از میدان خارج شود، کسی در بازار نیست که سرمایه گذار با تکیه بر حضورش بتواند خودرو خریداری کند.

 وی گفت: من معتقدم قیمت خودرو میل به افزایش دارد اما متاسفانه دیگر قدرتی برای خرید خودروها نیست و قیمت ها به وضعیتی رسیده است که مشتری توان انتخاب آن را ندارد.

 وی با تاکید بر اینکه تورم در سال جاری نیز روندی افزایشی را طی خواهد کرد، گفت: ما در فضایی انتزاعی نمی‌توانیم در خصوص میزان رشد تورم صحبت کنیم چرا که میزان رشد تورم در گرو وضعیت ارزی و میزان تنگ تر شدن حلقه تحریم علیه ایران است.

 مشروح مصاحبه فربد زاوه با خبرآنلاین را اینجا بخوانید .

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1250674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    1 0
    به یاد دارم که زمانی که آقای منطقی مدیرعامل ایران خودرو و آقای بذرپاش مدیرعامل سایپا بودند، در برنامه خبری ساعت 10:45 شبکه دو شرکت کرده و راجع به قیمت خودرو صحبت می کردند. یکی از آن دو اظهار داشت که 68 درصد قیمت خودرو قیمت تمام شده آن است و دیگری گفت 70 درصد قیمت خودرو ، قیمت تمام شده آن است. بنده که در منزل دائی ام که دستی در قطعه سازی داشت تماشاگر این برنامه از تلویزیون بودم، بر آشفتم و گفتم دروغ میگویند... دایی ام گفت، نه دروغ نمی گویند ، اما چگونگی این قیمت تمام شده مهم است. گفتم منظور شما چیست که ایشان توضیح داد که:
  • علیرضا IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    1 0
    قسمت دوم...در کشورهای دارای اقتصاد سالم و صنعت خودروسازی، کمیته ای برای نرخ گذاری وجود دارد که از صفر تا صد همه چیز را در بازار تحقیق می کند و در می آورد. مثل اگر یک قطعه بخواهند سفارش دهند، قیمت تمام شده آن را در بازار در می آورند، اعم از مواد اولیه ، مزد کارگر ، بیمه و همه و همه چیز. مثلا می شود 3000 تومان، حالا ساحت آن را به مناقصه می گذارند. و کسی که بهترین کیفیت را با بهترین قیمت بدهد ، برنده مناقصه خواهد بود. اما در کشور ما چنین روشی و کمیته ای وجود ندارد، بلکه می گویند فلان قطعه را میخواهیم، اینجا هم آن قطعه همان 3000 تومان تمام می شود ، اما یکی قیمت می دهد، 10 هزار تومان، دیگری 9500 تومان و یکی 10500 تومان و اگر همه چیز سالم برگزار شود ، کسی که پایین ترین قیمت را داده برنده می شود. حالا چرا منِ قطعه ساز چنین قیمتی میدهم؟ زیرا خودروساز پول ما به موقوع نمی دهد و در حالی که پول خودرو را پیشاپیش از مشتریش گرفته ، پول مرا طی چک های بسیار طولانی مدت و با مصیبت بسیار می دهد و من هم باید تورم و خواب پول و قرضها و سودهایی را که می کنم را هم لحاظ کنم.