ایسنا نوشت: چهارمین روز از تظاهرات اعتراضی هزاران تن از فعالان محیط ‌زیست در پایتخت انگلیس در حالی سپری شد که پلیس لندن تاکنون صدها تن را به اتهام ایجاد بی‌نظمی در لندن بازداشت کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

گروه قیام برضد انقراض که در ابتدا با شعار «اعتراض مسالمت‌آمیز» علیه کم‌توجهی دولتمردان به تغییرات آب و هوایی دست به تظاهرات زد، تاکنون 460 عضو خود را روانه بازداشتگاه کرده و فردا هم قصد دارد تا فعالیت بزرگ‌ترین فرودگاه انگلیس «هیترو» را مختل کند. 
براساس بیانیه جدید گروه قیام علیه انقراض، معترضان فردا از مرکز لندن به سمت فرودگاه هیترو روانه شده تا با ایجاد فنس های آهنی مانع فعالیت فرودگاه شوند. به ‌این‌ترتیب انتظار می‌رود تا آمار افراد بازداشت‌شده توسط پلیس بازهم افزایش یابد.
یک سخنگوی فرودگاه هیترو در واکنش به این بیانیه اعلام کرد: به‌رغم احترامی که برای اعتراض درباره تغییرات اب و هوایی قائل است اما با ایجاد اخلال در پرواز مسافران این فرودگاه موافق نیست.
گزارش‌ها حاکی است که فردا 247 هزار مسافر به مناسبت تعطیلات عید پاک در فرودگاه هیترو جابه‌جا خواهند شد. در همین پیوند 'ساجد جاوید' وزیر کشور انگلیس به پلیس دستور داده تا از تمام توان خود برای مقابله با اخلال گران استفاده کند. او امروز پس از ملاقات با رئیس پلیس لندن تصریح کرد که هرگونه اقدامی را که خارج از محدوده قانون باشد محکوم می‌کند.
پلیس لندن از دوشنبه گذشته در تلاش است تا تظاهرات را به یک نقطه محدود و از گسترش بی‌نظمی در شهر جلوگیری کند، اما تاکنون موفق نبوده است. صادق خان شهردار لندن ، دولت را به دلیل کاهش بودجه پلیس و تعدیل نیروهای آن مقصر می‌داند.
او همچنین تجمع فعالان محیط ‌زیست در فرودگاه هیترو لندن را اقدامی به‌شدت خطرناک، غیرقانونی توصیف کرد که فشار زیادی روی نیروهای پلیس قرار خواهد داد. شهردار لندن با اشاره به اینکه یک هزار نیروی پلیس از هفته گذشته درگیر این تظاهرات هستند، بار دیگر از معترضان خواست تا در یک نقطه تجمع و به اعتراض‌های خود ادامه دهند. 
فعالان محیط‌ زیست از دوشنبه گذشته، 5 نقطه پرتردد شهر را قرق کرده، روی خیابان، ساختمان‌ها و متروی شهر در حمایت از محیط‌زیست شعارنویسی کرده و شب‌ها را در چادرهایی که وسط خیابان علم کرده‌اند استراحت می‌کنند. آن‌ها امیدوارند که از فردا با آغاز تعطیلات چهارروزه عید پاک، تعداد بیشتری از دوست داران محیط‌ زیست به جمع آن‌ها بپیوندد. 
گروه قیام علیه انقراض که سال گذشته تشکیل‌ شده سه درخواست اصلی دارد: از دولت می‌خواهد که درباره تغییرات آب و هوایی حقیقت را بگوید؛ سطح آلایندگی‌های ناشی از گاز سمی دی‌اکسید کربن تا سال 2025 میلادی به صفر برساند و یک گروه از شهروندان نیز بر این فرآیند نظارت کند.
آن‌ها می‌گویند که تا رسیدن به درخواست‌های خود دست از تظاهرات بر نخواهند داشت.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1251590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =