مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران: دولت باید یارانه اختصاص یافته به صنایع شیر را نه تنها حذف نکند، بلکه اضافه کند ولی مسیر آن را به سمت دامدار و تولید کننده هدایت کند تا صنایع شیر، کالاهای خود را ارزانتر تولید کند و در اختیار مردم بگذارد

امید سلیمی بنی: مهندس حسین چمنی، مشاور مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صنایع شیر ایران در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانجات شیر پگاه گلستان در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین گفت بدون خجالت از دولت می خواهیم یارانه صنعت شیر را نه تنها قطع نکند، بلکه افزایش هم بدهد.

مدیرکل سابق روابط عمومی صنایع شیر ایران در بیان پیشنهاد خود، اختصاص یارانه به دامداران و تولید کنندگان را اصلی ترین کمک دولت به مردم برای خرید لبنیات ارزان می داند و می گوید اگر این روش به نتیجه نرسید، بهترین کار، اختصاص وامهای طولانی مدت به صنایع شیر با کارانه پایین است.

به گفته این چمنی، در صورتی که مردم به شیر ارزان دسترسی داشته باشند سرانه مصرف بالا می رود و مصرف بیشتر شیر، به معنی اسراف نیست، بلکه باعث افزایش سلامت جامعه خواهد شد.

سهم بازسازی و گسترش صنایع از درآمد یارانه ها پس از اجرای قانون هدفمندی 20 درصد تعیین شده، چه میزان از این درآمد به صنایع شیر رسیده؟

تا جایی که در خاطر دارم، سهم صنایع، 30 درصد از قانون بودجه یارانه ها بود.

به آخرین تغییرات کمیسیون بهداشت در صحن علنی، 10 درصد به نظام سلامت اختصاص یافت و حالا اگر صنایع شیر را هم در نظام سلامت موثر بدانیم، در آن 10 درصد نیز سهم دارد، شما برای گرفتن این سهم چه کرده اید؟

ببینید، هنوز زود است درباره قانونی که یک ماه و چند روز بیشتر از اجرای آن نمی گذرد، اظهار نظر کنیم، ولی با این حال، فکر می کنم دولت برای نظام سلامت و یا نوسازی و بازسازی صنایع که بودجه اختصاص می دهد، بی تردید صنایع شیر را در نظر خواهد گرفت. این کار هم باعث کاهش بیماریها در جامعه می شود و مشکلات سلامتی فراوانی از اقشار جامعه به خصوص سالمندان و خردسالان را رفع خواهد کرد و از سویی، به عنوان یک ماده غذایی با ارزش فراوان جذب و ارزانتر از سایر گروه ها، شیر و فراورده های مشتق از آن، همیشه موقعیت مثال زدنی خود را در نظام تغذیه، حذف کرده اند.

بگذارید روشنتر بپرسم، قیمت فراورده های لبنی در کاخانه های وابسته به گروه صنایع شیر ایران، به خصوص کارخانجات پگاه تا پایان سال تغییر نمی کند، در حالی که همه، از جمله شما و دامداران، هزینه تولیدشان زیادتر شده، برای این مشکل چه چاره ای دارید؟

کارخانجات پگاه، طبق بخشنامه رئیس گروه صنایع شیر ایران، موظفند قیمت محصولات را تا پایان سال، تغییر ندهند. ولی برخی از مدیرعاملان کارخانه های ما، پیش بینی کرده اند اولین قبضهای جدید مصرف انرژی که صادر شد، پیش بینی افزایش 400 الی 500 درصدی را خواهیم داشت. هم اکنون نیز در حوزه حمل و نقل، افزایش 15 تا 20 درصد را تجربه کرده ایم. تصور می کنم بهترین راه برای کاهش تبعات هدفمندی یارانه ها در حوزه شیر و محصولات وابسته، اختصاص یارانه به این گروه است.

ولی دولت که برداشتن یارانه ها را تصویب کرده و حالا روزهاست که عملیات آن را اجرایی کرده است؟

ببینید، تجربه کشورهای توسعه یافته مانند اروپایی ها و آمریکایی ها نیز می گوید بهترین راه حل برای اقتصاد بیمار، کاهش و یا حذف سوبسیدهاست. یارانه باید در بنزین و سوخت برداشته شود تا مردم درست تر و کمتر مصرف کنند. ولی آیا شیر هم مثل بنزین است؟ متخصصان تغذیه می گویند شیر تنها ماده حیاتی است که از ابتدای زندگی مصرف می شود و با افزایش سن، مصرف بیشتر آن برای سالخوردگان توصیه شده، یعنی نمی توان گفت یارانه شیر را برداریم تا مردم درست مصرف کنند. این غذا، ماده ای نیست که اسراف داشته باشد.

بهترین راه حلی که به نظر ما می رسد کاری است که دنیای توسعه یافته درباره شیر انجام داده، آنها قرار بود یارانه شیر و محصولات لبنی را هم راستا با سایر کالاها تا سال 2015 حذف کنند، ولی سال 2005 به این نتیجه رسیدند باید این یارانه را تا سال 2025 ادامه دهند. ما اصلا واهمه نداریم و خجالت نمی کشیم که بگوییم صنعت شیر باید از یارانه ها بهره مند شود، چون رابطه مستقیمی با سلامت مردم دارد.

یعنی شما می گویید دولت دوباره بیایند برای کالاهای تولیدی این صنعت، سوبسید بپردازد؟

ببینید، آن روشی که باعث می شود یک کالا مثل بنزین، به قیمت بالایی تولید شود و بعد به بازار که می رود به صورت زیان ده، توزیع شود، درباره شیر درست نیست. بهترین کاری که دولت می تواند برای اختصاص یارانه به صنعت شیر داشته باشد، این است که شیر دامداران و تولید کنندگان را به صورت ارزان بخرد و آن را به همان قیمت به تولیدکنندگان و صنایع تبدیلی مثل کارخانه ها عرضه کند. با این حساب، یارانه ها به سمت دامدار می رود و صنایع تبدیلی شیر و لبنیات از آن بهره مستقیمی نمی گیرند. آنها با فراوی شیر و مشتقات آن، می توانند قیمت تمام شده خود را پایین نگه دارند تا مردم بتوانند از شیر و لبنیات ارزان استفاده کنند. ما می گوییم دولت یارانه به شیر بدهد، ولی به ما به عنوان بخش صنعت، چیزی نپردازد، بلکه به تولید کننده و دامدار، یارانه بدهد.

اگر چنین کاری انجام نشد، که بعید هم نیست، شما چه برنامه دیگری برای جلوگیری از افزایش قیمت لبنیات پیشنهاد می کنید؟

اقدام بعدی دولت که می تواند کمک بزرگی به ما باشد، اختصاص وامهای طویل المدت با کارانه پایین بین 2 تا 4 درصد است که اجازه می دهد صنایع شیر، هزینه های تولید خود را در یک دوره طولانی مدت، افزایش دهند و از افزایش ناگهانی محصولات خود که لاجرم منجر به کاهش مصرف مردم می شود، جلوگیری کنند. در حال حاضر نیز بسته های حمایتی در این باره پیش بینی شده که امیدواریم به زودی جزئیات آن برای مردم و صنایع لبنیات، روشن شود تا برنامه ریزی های صنایع در این باره آغاز شود.

42133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =