۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۴

مرور اخبار اجتماعی چهارشنبه و پنجشنبه 2 و3 بهمن ماه

معمولا در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، توزیع‌کنندگان مواد مخدر با ظاهری کلیشه‌ای و به گونه‌ای نشان داده می‌شوند که خلافکار بودنشان به راحتی قابل تشخیص است در حالی که این امر با آنچه در جامعه به چشم می‌خورد تفاوت بسیاری دارد و این تصویرسازی غلط نه تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند بلکه ممکن است ذهنیت جوانان را از واقعیت‌های موجود دور سازد.

در همین زمینه مدیرکل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن نقد برخی تصویرسازی‌های غلط از معتادان در رسانه‌ها گفته کارشناسان اعتیاد هزاران نکته کارشناسی دارند که در مجموعه‌های رسانه‌ای قابل طرح است. به گزارش ایسنا، دکتر هومان نارنجی‌ها با بیان این که آخرین تحقیقات نشان داده اعتیاد تقریبا در همه قشرهای جامعه از لحاظ اقتصادی به یک میزان توزیع شده است، گفته با این حال چون معتادان بی‌بضاعت سریع‌تر بنیه اقتصادی و خانه و کاشانه خود را از دست می‌دهند و از کنار خیابان سر در می‌آورند، عوام تصور می‌کنند اعتیاد فقط مخصوص قشر ضعیف است درصورتی که برخی جوانان شمال‌شهری آخر خطی اعتیاد که مواد مصرف می‌کنند و حتی به علت آسیب‌های اعتیاد جان می‌بازند، از نظرها مخفی می‌مانند.

در این اوضاع نهادهایی برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اعتیاد اقداماتی انجام داده‌اند از جمله سازمان بهزیستی؛ اما سرپرست دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی وزارت بهداشت، گفته براساس این بخشنامه، فعالیت مراکز درمانی اعتیاد بهزیستی اعم از بستری یا سرپایی خارج از مقررات و ضوابط وزارت بهداشت اعلام شده است.

دکتر فرهاد اقطار در گفت‌وگو با ایسنا با بیان ابلاغ این بخشنامه به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار کرده این موضوع می‌تواند باعث توزیع نشدن متادون از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به مراکز اعتیاد تحت پوشش سازمان بهزیستی شود که در این صورت مشکلات بسیاری را در درمان اعتیاد ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تحت درمان قرار گرفتن حدود 62 درصد معتادان در سال جاری از طریق مراکز بهزیستی، گفته اگر سازمان بهزیستی پای خود را در این قضیه کنار بکشد و 850 مرکز غیردولتی درمان سرپایی، DIC، بستری و TC کنونی خود را تعطیل کند، با مشکلات عدیده‌ای در کشور مواجه می‌شویم.

و اما بحث همیشگی آلودگی هوا؛ مهندس نعمت‌الله سیف با بیان این کهبیماران آلودگی هوا 10 درصد تخت‌های بیمارستانی را اشغال کرده‌اند، به پیامدهای ناگوار آلودگی هوا اشاره و اعلام کرده طبق بررسی‌های به عمل آمده در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی حدود 10 درصد تخت‌ها در این بیمارستان‌ها در طول سال خالی است که به دنبال تشدید آلودگی هوا در فصل سرما اشغال می شود.

 به گزارش مهر، این کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشته این موضوع نشان می‌دهد بار مراجعین به بیمارستان‌ها به دلیل آلودگی هوا افزایش یافته و باید تدبیری برای کاهش آلودگی هوا اندیشیده شود.

رضا معتمدی، معاون فنی اورژانس تهران هم با تشریح افزایش بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا در تهران به گروه‌های پرخطر شامل سالمندان و کودکان توصیه کرده در شرایط آلودگی هوا،حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند و حتما‌ً از لبنیات، ‌سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنند. به گزارش فارس، او همچنین گفته ‌مصرف حداقل 2 لیوان شیر به دفع مواد زاید بدن که از طریق آلودگی هوا وارد بدن می‌شود، کمک می‌کند.

سری هم بزنیم به دنیای روبات‌ها. چه کسی فکرش را می‌کرد یک روز اعلام شود موجودی که ساخته دست بشر است، از خود او بهتر کار می‌کند؟ حالا این اتفاق افتاده و آنگونه که فارس گزارش داده محققان با بررسی و مقایسه عمل جراحی‌هایی که روی 453 بیمار با کمک دستیاران روباتیک و انسانی انجام شده بود، اعلام کردند استفاده از روبات‌های دستیار جراح در عمل‌های جراحی بهتر و ایمن‌تر از استفاده از دستیاران انسانی است زیرا استفاده از آنها سرعت عمل جراحی را افزایش می‌دهد و همچنین این روبات‌ها در انجام برش برای عمل جراحی بهتر و دقیق‌تر از انسان کار می‌کنند. البته سرپرست این تیم تحقیقاتی در لندن گفته در این زمینه احتیاج به مطالعات بیشتری است و موفقیت‌های آنها باید با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =