روز گذشته، یکی از خبرگزاری‌ها، در مصاحبه‌ای با یک متخصص داخلی، عامل اصلی شیوع این بیماری در کشور را آلودگی هوا ذکر کرده بود

الیزا ذوالقدر: سرماخوردگی از آن دست بیماری هایی است که در همه فصول سال ممکن است ما را مبتلا کند. در روزهای اخیر و در سردترین روزهای سال هم، این بیماری در کشور شیوع بیشتری یافته است. علایم عفونت ویروسی جدیدی که گفته می‌شود اخیرا در کشور شایع شده تنها به آبریزش بینی یا عفونت گلو منحصر نیست و با علائمی مانند تب و لرز، استخوان درد، سردرد، حالت تهوع، دل درد و اسهال همراه است.

برخی می‌گویند سرماخوردگی اخیر سوغات عربستان است و با بازگشت زائران خانه خدا در کشور شیوع یافته است، اما روز گذشته، یکی از خبرگزاری‌ها، در مصاحبه ای با یک متخصص داخلی، ضمن اشاره به وارداتی بودن این سرماخوردگی از عربستان، عامل اصلی شیوع آن را در کشور آلودگی هوا ذکر کرد.

اگرچه در مورد نحوه ورود این بیماری احتمالا ویروسی به کشور، هنوز هیچ یک از متخصصان عفونی اظهار نظر خاصی نداشته اند، اما آنچه مسلم است این است که متخصصان ریه و همچنین متخصصان عفونی عفونی معتقدند آلودگی هوا تنها می تواند یکی از عوامل تشدید سرماخوردگی باشد و خود به تنهایی عامل ایجاد یا شیوع سرماخوردگی نیست.

دکتر سهراب پور،  متخصص ریه در گفت و گو با خبرآنلاین با بیان اینکه عامل ایجاد کننده سرماخوردگی یک ویروس است و آلودگی هوا نمی‌تواند باعث ایجاد آن شود، می گوید: آلودگی هوا تنها در تشدید علائم سرماخوردگی نقش دارد، زیرا باعث تحریک مخاط تنفسی می شود و با توجه به اینکه مخاط تنفسی بر اثر سرماخوردگی ملتهب هستند آلودگی علائم التهاب را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق و افزایش مواد شیمیایی است، ادامه می دهد: علت سرماخوردگی ورود ویروس به مخاط تنفسی است و نمی توان گفت که این ویروس در ذرات آلوده کننده هوا تولید می شود.

دکتر سهراب پور همچنین معتقد است که نمی توان تصور کرد که حتی آلودگی هوا باعث سرایت بیشتر این بیماری شود بلکه آلودگی تنها علائم بیماری تشدید می‌کند.

از سوی دیگر دکتر علی مجیدپور متخصص بیماری های عفونی نیز بر این نکته تاکید دارد که آلودگی هوا ارتباطی با ایجاد عفونت سرماخوردگی ندارد. وی در گفت و گو با خبرآنلاین می گوید: آلودگی هوا در انتشار ویروس سرماخوردگی نقش دارد زیرا باعث تجمع ویروس ها می شود و غلظت ویروس را در محیط افزایش می دهد اما غلظت آلاینده ها باعث ایجاد سرماخوردگی نخواهد شد.

دکتر مجیدپور تصریح می کند: از نظر علمی زمانی که هوا آلوده است تجمع ویروس ها در محیط بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه ذرات معلق در هوا که ایجاد آلودگی می کنند آثار مخربی بر دستگاه تنفسی دارند که با افزایش غلظت عفونت ویروسی باعث تشدید علائم سرماخوردگی خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =