مرور اخبار اجتماعی چهارشنبه 25 دی

همه ما درمورد بیماری‌ها کم و بیش اطلاعاتی داریم اما برخی بیماری‌ها با آن که شیوع نسبتا زیادی هم دارند، آنطور که باید و شاید شناخته شده نیستند. سرطان‌های سر و گردن از جمله این بیماری‌ها هستند که گرچه به گفته رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پنجمین سرطان رایج در کشور است، اما آنطور که باید به مردم شناسانده نشده است. به گزارش فارس محمداسماعیل اکبری، رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نخستین کنگره کشوری سرطان‌های سر و گردن اعلام کرده که سالانه بیش از 5 هزار نفر از مردم ایران به سرطان سر و گردن مبتلا می‌شوند. به گفته او سرطان‌های تیروئید، حنجره، حفره دهانی، غدد بزاقی، سرطان زبان و حفره بینی از انواع سرطان‌های سر و گردن به شمار می‌‌روند که در این میان سرطان‌های تیروئید، حنجره و حفره دهانی در رتبه اول سرطان‌های سر و گردن قرار دارند. عدم استعمال دخانیات، تغذیه صحیح، معاینات مرتب و ... از ساده‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان‌ها به شمار می‌روند.

 و اما از سوی دیگر زنگ خطر بیماری‌های قلبی در ایران به صدا درآمده است. به گزارش ایسنا، معاون پژوهشی مرکز قلب تهران با بیان این که سن بیماران قلبی - عروقی ایرانی بسیار پایین‌تر از آمار جهانی است، گفته این رقم در زنان ایرانی 3 تا 4 برابر و در مردان ایرانی 5 تا 6 برابر پایین‌تر از آمار جهانی است. به گفته دکتر صادقیان بر اساس مطالعه‌ای که انجام داده‌اند سندرم متابولیک در زنان و مصرف تریاک در مردان به عنوان علل اصلی کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج بررسی این علل را به عنوان عوامل موثر تأیید می‌کند. او با بیان این که بیش از 37 درصد مرگ و میرها در ایران ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی هستند، اظهار کرده دیابت از دیگر مسائل مهم و شایع در ابتلا به بیماری‌های قلبی است که متأسفانه افراد جامعه به آن توجهی ندارند.

 خبری هم داریم در حوزه روانپزشکی و در مورد ناخن جویدن کودکان. یک روانپزشک، ناخن جویدن را شایع‌ترین عادت رفتاری در کودکان دانسته و اعلام داشته بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 40 درصد از کودکان 4 تا 6 ساله به این عادت مبتلا هستند. دکتر قاسم دستجردی به ایسنا گفته معمولا عادت ناخن جویدن با افزایش سن کاهش می‌یابد ولی این عادت در سنین دبیرستان و حتی جوانی هم دیده می‌شود به طوری که ناخن جویدن در بین حدود یک‌چهارم دانش‌آموزان دبیرستانی و 20 درصد جوانان شایع است. به گفته او در برخی موارد هیجانات و اضطراب‌های کودک باعث انجام این عمل می‌شود و گاهی کودک این عمل را برای ابراز دلخوری‌ها و دلواپسی‌هایش انجام می‌دهد. دستجردی آگاه‌سازی کودک از عواقب این عمل، سرگرم کردن او به وسیله نقاشی کشیدن و بازی با دیگر کودکان، جایزه دادن به کودک در قبال پیشرفت‌های او در ترک این عامل و برچسب زدن به ناخن کودک را از روش‌های کاهش این عادت در کودکان برشمرده است.

بروز عادات و رفتارهای نادرست فقط به کودکی محدود نمی‌شود و در دوره‌های دیگر زندگی از جمله دوره جوانی نیز افراد به سمت رفتارهای غلط رو می‌آورند؛ رفتارهای غلطی از جمله مصرف مواد مخدر که به گفته کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در نسل جوان سیر صعودی دارد. به گزارش فارس، مریم رامشت در نشستی با بیان این که دسترسی به مواد مخدر بین جوانان و نوجوانان حتی در فضاهای آموزشی بیشتر شده، اعلام کرده اختلالات روانی، وابستگی‌های دارویی، رفتارهای ضداجتماعی و بزهکاری در بین جوانان سیر صعودی پیدا کرده است. به گفته او افزایش قدرت سازگاری و بالا بردن ظرفیت‌های مقابله‌ای فردی و اجتماعی از طریق آموزش مهارت‌های زندگی برآورده می‌شود.

و اما خبر آخر این که اجاره دوست در ژاپن افزایش یافته است! آنطور که ایسنا گزارش داده وزارت امور اجتماعی ژاپن طی آمار سالانه خود این نکته را اعلام کرده که اجاره دوست در این کشوربه شدت افزایش یافته است. یکی از آژانس‌های خصوصی در زمینه اجاره دوست و دوستیابی نیز گفته بسیاری از مردم ژاپن به علت آن که اکثر اوقات خود را در محل کار می‌گذرانند و تقریبا قادر نیستند دوستان مناسبی برای خود پیدا کنند، به موسسات دوستیابی مراجعه کرده و با دادن اطلاعات مورد نیاز در مورد فرد مورد نظر، دوست اجاره می‌کنند. امروزه تنهایی به مشکلی برای مردم ژاپن تبدیل شده و به عقیده کارشناسان اگر این روند ادامه داشته باشد، امکان این که این کشور تا چند سال آینده دچار بحران شخصیتی و خانوادگی و بروز بحران‌های روحی و روانی شود، بسیار است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =