فاطمه معتمدآریا: با انیمیشن‌های آقای صادقی بزرگ شدم

سیمرغ سیمین جشنواره جهانی فیلم فجر، به علی‌اکبر صادقی، انیماتور و نقاش اهدا شد. در این مراسم، فاطمه معتمدآریا، آیدین آغداشلو، ابراهیم حقیقی، رضا کیانیان و ابراهیم فروزش از این هنرمند پیشکسوت گفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم بزرگداشت علی‌اکبر صادقی، انیماتور و نقاش با حضور جمعی از هنرمندان از جمله ابراهیم حقیقی، آیدین آغداشلو، ابراهیم فروزش، محمد سریر، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا و برخی از مدیران و چهره‌های فرهنگی، عصر امروز (دوشنبه ۲ اردیبهشت) در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، فاطمه معتمدآریا با اشاره به این‌که با انیمیشن‌های علی‌اکبر صادقی بزرگ شده است، درباره این هنرمند پیشکسوت گفت: «در ابتدا فکر می‌کردم چون بچه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم، مرید استاد صادقی شدم ولی بعدها فهمیدم هر دو در یک محله بزرگ شدیم.»

وی ادامه داد: «او در سال‌هایی که در کانون بود با کتاب‌ها و انیمیشن‌هایش به ما یاد داد که چقدر می‌توانیم بزرگ و خوشبخت باشیم.»

در ادامه این مراسم، معتمدآریا از آیدین آغداشلو خواست درباره علی‌اکبر صادقی صحبت کند که در این بین، صادقی بلندگو را گرفت و درباره آغداشلو گفت: «او قدیمی‌ترین دوست من است. ما با هم همسایه بودیم و بسیار در کنار هم نقاشی کردیم.»

سپس آیدین آغداشلو درباره صادقی بیان کرد: «او راست می‌گوید، شاید من قدیمی‌ترین دوست زنده‌اش باشم. چند کلمه  درباره او صحبت می‌کنم به خاطر اینکه سهم هنرمندی را به‌جا بیاورم که یک عمر خوب کار کرده است و می‌خواهم با این کلمات در این لذت سهیم باشم. خاطره تعریف نمی‌کنم زیرا نزدیک به ۶۰ سال است که دوست هستیم و نمی‌دانم باید از کجایش بگویم.»

او ادامه داد: «علی اکبر صادقی در طول سال‌ها کار کردن، موفق شد خودش را میراث‌دار برحق هنر اساطیر قدیمی ایران کند که این امر با مداومت، کار دقیق و استادی بی‌چون و چرایش اتفاق افتاد. تبار صادقی به حماسه‌های قدیمی ایران و شاهنامه‌ای می‌رسد. من فرد دیگری را به جز اکبر عزیزم نمی‌شناسم که با این مداومت میراث‌داری را حفظ کرده باشد.»

این هنرمند نقاش با تاکید بر اینکه جایگاه علی اکبر صادقی بی بدیل است، ادامه داد: «این‌که چطور او میراث‌دار گذشته و آثار حماسی شده است، ۲ دلیل دارد؛ یکی تعلق‌خاطر اوست. او از بچگی این‌گونه بوده است. به نظر من باید علی‌اکبر صادقی را در جای خودش دید. بعدها نقاشانی آمدند که سعی کردند به این بخش توجه کنند و نوکی زدند، ولی اکبر نوک نزد بلکه در بطن ماجرا بود.»

آغداشلو در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: «علی‌اکبر صادقی، نقاشی توانا و درجه یک است. استادکاری بی‌نظیر است. در نتیجه فکر می‌کنم یک استادکار، پاداش یک عمر تلاشش را در حین کار برده است. او از نقاشی کردن لذت برده و اصلا برایش مهم نبوده است که چه کسی آن را می‌فهمد یا نمی‌فهمد.»

ابراهیم حقیقی، هنرمند گرافیست، سخنران دیگر مراسم بود که درباره علی‌اکبر صادقی گفت: «شانس من کمی کمتر از آقای آغداشلو بود چون وقتی وارد دانشگاه شدم، آقای صادقی فارغ‌التحصیل شده بود، اما در اینجا باید از مرتضی ممیز یاد کنم که سبب آشنایی ما شد. او استادی بود که مرا با هرکسی آشنا کرد امروز برایم دوستانی با افتخار هستند.»

وی افزود: «او از همان زمانی که نقاشی کردن را به شکل جدی آغاز کرد؛ یعنی بعد از اینکه سردرسازی و پوسترسازی سینما را کنار گذاشت، در میان این همه نقاشی‌های وسیع، دیوها و سلاطین برتخت نشسته یک چیز را یادش نرفت آن‌هم پهلوانانی بود که در میان آثارش در حال عشق ورزیدن هستند.»

سخنران بعدی، ابراهیم فروزش، نویسنده و کارگردان سینما بود که درباره صادقی بیان کرد: «آشنایی من با آقای صادقی به اواخر دهه چهل بازمی‌گردد؛ زمانی که من تازه به کانون رفته بودم. در آن زمان فقط عباس کیارستمی در کانون بود. علی‌اکبر صادقی از نیروهایی بود که وقتی وارد کانون شد، هم راه خودش را پیدا کرد و هم روی دیگران تاثیر گذاشت.»

وی افزود: «من در کانون مردی را دیدم که لباس نظامی پوشیده بود که بعدها متوجه شدم او در حال گذراندن دوره سربازی‌اش است و به دعوت کانون برای کار به اینجا آمده است. بعد ساخت انیمیشن‌هایش در کانون آغاز شد. آن‌چه که مرا به عنوان کسی که در سینمای زنده کار می‌کرد، مبهوت می‌کرد، نقاشی‌های علی‌اکبر صادقی بود.»

رضا کیانیان به عنوان آخرین سخنران این مراسم، درباره علی‌اکبر صادقی گفت: «اگر آقای آغداشلو قدیمی‌ترین دوست آقای صادقی است، من جدیدترین دوست آقای علی‌اکبر صادقی هستم، چون دو، سه سال است که از نزدیک ایشان را می‌شناسم. وقتی برای اولین بار استاد را دیدم، بسیار ذوق کردم.»

در پایان این مراسم، سیمرغ سیمین جشنواره جهانی فیلم فجر، به علی‌اکبر صادقی تقدیم شد. 

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =