رحمانی‌فضلی: دستور دادیم انبارها پر از کالا باشد تا مردم دچار مشکل نشوند

وزیر کشور گفت: سیاست‌هایی که اتخاذ شد مبنی بر آن بوده که نظارت و کنترل بر قیمت‌ها جدی باشد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه بیستمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران گفت: امروز جلسه شورای ستاد اطلاع رسانی هماهنگی اقتصادی را داشتیم که در آن آخرین وضعیت را در حوزه‌های اقتصادی در دستگاه‌های اجرایی مختلف ارائه کردند. در این جلسه هم روند قیمت‌ها و هم کالاهای موجود در بازار و هم خریدهایی که انجام شده و اقلامی که باید وارد شود مورد بررسی قرار گرفت. الحمدالله شرایط نگران کننده‌ای در حوزه اقتصادی نداریم.

وی افزود: دستگاه‌ها موظف شدند تا موجودی انبارهایشان مناسب باشد تا ما در بازار با هیچ گونه خللی مواجه نشویم. این جمع بندی به دستگاه‌ها ابلاغ شد تا آنها این مسیر را سرلوحه کار خود قرار دهند. در موضوع دیگری که قبل از این جلسه مورد بررسی قرار گرفت بحث سیل بود. ما الحمدالله در تمام استان‌ها بجز بخشی از خوزستان که هنوز درگیر موضوع مقابله هستیم در باقی مناطق سیل زده بحث مقابله تمام شده است و شناسنامه برای خسارت‌ها هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه دامپروری انجام گرفته است. بخشی از خسارت‌ها در حال پرداخت است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در دولت مصوبه بسیار خوبی داشتیم که شاید تا به امروز چنین مصوبه‌ای توسط دولت در حوزه پرداخت خسارت وجود نداشته است. این مصوبه ابلاغ شد که در آن تلاش شده تا حداکثر خسارات دیده شود تا کشاورزان عزیز و تولید کنندگان ما ضرر نکنند. در حوزه مسکن تا به امروز با توجه به آنچه بخشی از خوزستان هنوز محاسبه نشده حدود ۱۸۰ هزار واحد آسیب دیده اند که حدود ۵۶ هزار از آنها احداثی است که باید نوسازی شود و بخشی از آن تعمیراتی است که برای این گونه خسارات، اعتبارات لازم هم در حوزه بلاعوض و هم در حوزه تسهیلات و همچنین از ردیف سرمایه‌ای دیده شده است. برآورد ما تا این لحظه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان کل خسارت در موضوع سیل در کشور است. بخشی از آن در قالب بلاعوض است که حدود ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که بخشی از ان به خسارت‌ها اختصاص خواهد یافت و بخش دیگر برای مسکن هزینه می‌شود.

رحمانی فضلی گفت: حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط ستاد پیشنهاد شده است که در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد به تصویب رسید. حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل تملک سرمایه‌ای است که آن هم به تصویب رسید.

وی خاطرنشان کرد: امروز جلسه‌ای با حضور آقای نوبخت برگزار شد که ایشان گفت که این بودجه اختصاص خواهد یافت. پیشنهاد ما این بود که ظرف ۳-۴ ماه اول ۴۰ درصد این منابع داده شود چون ما ابتدا باید خسارت‌ها را بدهیم که آنها پول نقد است. آقای نوبخت موافقت کرد که این مبالغ به مرور پرداخت شود و این رقم تا ۳-۴ ماه پرداخت گردد.

وزیر کشور تصریح کرد: کارها آغاز شده و ما تفاهم نامه‌ای را با دستگاه‌های مختلف داریم که آنها نیز مسئولیت قبول کنند. ستاد اجرایی فرمان امام ۲۰ هزار واحد را در جلسه برعهده گرفت. کمیته امداد ۱۰ هزار واحد را تا به امروز برعهده گرفته است که شامل افراد تحت پوشش و … می‌شود. دوستان محترم ما در بسیج قبول کردند که سهم خود را از بازسازی بدهند و کار خود را ادامه دهند.

رحمانی فضلی گفت: برای هر کدام از استان‌ها، استان‌های معینی تعیین شده است. به عنوان مثال خوزستان ۶ استان معین دارد. لرستان ۴ استان معین آن هستند که موظفند تمام ظرفیت‌های خود را برای کمک به آن استان بکار بگیرند. برنامه ریزی ما این است و به همین دلیل قرارگاه گذاشته ایم تا بتوانیم حداکثر ظرف یکسال با همکاری همه دستگاه‌ها مشکل اصلی مردم در مناطق سیل زده را که جبران کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه مسکن تلاش شده تا تعمیرات توسط خود مردم انجام گیرد و امکانات و منابع در اختیار آنها قرار گیرد تا بتوانند تعمیرات را انجام دهند اما برای ساخت از آنجایی که حتماً باید مستحکم باشد و در مسیر رودخانه و حریم آن قرار نداشته باشد باید دقیق‌تر صورت گیرد که اقدامات لازم در این حوزه توسط بنیاد مسکن انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری، همدلی و هماهنگی و در واقع روح جمعی که در حوزه مقابله با سیل در کشور ایجاد شد و همه پای کار آمدند توقع و انتظار مردم ما در این استان‌ها این است که در دوره بازسازی و نوسازی آنها را تنها نگذاریم.

وزیر کشور گفت: توقع آنها این است که همه پای کار بیاییم و به آنها کمک کنیم. هر کس باید امروز به این فکر کند که خودش در دشت خوزستان یا در منطقه گرمسیری لرستان و مناطق سیل زده دیگر با خانواده اش زیر چادر زندگی می‌کنند. همه ما باید خود را در آن شرایط قرار دهیم. آنها هموطنان و عزیزان ما هستند. حادثه‌ای برای آنها اتفاق افتاده که چنین حادثه‌ای ممکن است به نوعی دیگر برای همه ما پیش بیاید. این روح تعاون، همدلی و همفکری باید تقویت شود.

رحمانی فضلی در پایان تاکید کرد: انتظار بنده از رسانه‌ها این است که این موضوع را به صورت قوی پوشش دهند که البته تا به امروز پای کار بودند و زحمت فراوانی کشیدند که من از همه آنها متشکر هستم. تمام کسانی که مرجعیتی در جامعه دارند و مردم به آنها توجه می‌کنند و مردم حرف آنها را می‌پذیرند باید در این حوزه وارد شوند تا ما بازسازی و نوسازی را که طبق برنامه ریزی تا یک سال به طول خواهد انجامید اگر همکاری، هماهنگی و همدلی زیادتر شود می‌توانیم زمان این دوره را کاهش دهیم.

۲۳۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =