عوامل خطر تغذیه‌ای که ایرانی‌ها را به کشتن می‌دهد/ بلای مصرف نمک در ایران

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به مناسبت هفته سلامت با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت، گفت: در نظام مراقبت‌های بهداشتی، توجه به اصلاح سبک تغذیه و مراقبت‌های تغذیه‌ای، یکی از اجزای اصلی این مراقبت‌هاست.

به گزارش خبرآنلاین، زهرا عبداللهی  ضمن بیان این مطلب، افزود: بعد از برنامه تحول سلامت، برای ارائه خدمات و مراقبت های تغذیه ای دستورالعمل و سیاست ها به نحوی تدوین و تعریف شد که همه اقشار جامعه در تمام مناطق کشور از خدمات و مراقبت های تغذیه ای به صورت رایگان بهره مند شوند.

دکتر عبداللهی با اشاره به حضور فعال کارشناسان تغذیه در مراکز جامع خدمات سلامت، گفت: ارائه خدماتی مثل آموزش، مشاوره های تغذیه ای، تنظیم رژیم غذایی و ارائه برنامه غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و قلبی و عروقی به صورت رایگان از فعالیت‌های این کارشناسان در مراکز جامع خدمات سلامت است.

وی در ادامه مهمترین علت مرگ و میر در کشور را ابتلا به بیماری های غیر واگیر بیان کرد و گفت: عدم رعایت الگوی غذایی و سبک زندگی مناسب، مهمترین عامل ابتلا به بیماری های دیابت، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی است و به همین علت از طریق نظام مراقبت های بهداشتی و با بکارگیری کارشناسان تغذیه و آموزش‌های مناسب تغذیه‌ای می توانیم از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر پیشگیری کنیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به مصرف زیاد قند و شکر، چربی، نمک و فست فود، افزود: نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه، سرخ کردن غذا و مصرف نمک و مصرف کم میوه، سبزی و حبوبات و لبنیات عوامل خطر تغذیه‌ای هستند.

 عبداللهی افزود: در برنامه خودمراقبتی تغذیه ای، بسته هایی تدوین و تهیه شده و تیم هایی وجود دارد که با استفاده از رسانه‌های جمعی، صداوسیما، کارکنان و کارشناسان تغذیه بهداشتی، توصیه های تغذیه ای به اقشار جامعه داده می شود.

وی بر ضرورت کاهش مصرف نمک تاکید کرد و گفت: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت روزانه کمتر از ۵ گرم نمک باید مصرف شود و در ایران این میزان، حدود ۱۰ گرم است و مصرف نمک یکی از عوامل مهم ابتلا به فشار خون بالا است که به دنبال افزایش فشار خون، ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی و برخی سرطان‌ها مثل سرطان معده را خواهیم داشت.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =