۲۳ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

این تلویزیون اصلاح‌پذیر نیست

سیدعبدالجواد موسوی
این تلویزیون اصلاح‌پذیر نیست

تلویزیون ظاهرا یک نهاد به شدت حکومتی است. نهادی ایدئولوژیک که قرار است شعارهای نظام را در قالب سریال و گزارش و فیلم و موسیقی و برنامه‌های مناسبتی به خورد خلق الله بدهد. اما این ظاهر ماجراست. از آن جایی که مدیران این دستگاه عریض و طویل درک درستی از رسانه ندارند و هم چنین فهم آنان از هنر و فرهنگ و مباحث نظری بسیار نازل است نه تنها به وظایفی که بر عهده دارند عمل نمی‌کنند بلکه اغلب درست روبروی شعارهای رسمی حکومتی که مدعی دفاع از آن هستند قرار می گیرند.

حقیقتا درک این نکته که برنامه‌هایی هم چون «برنده باش» نه تنها هیچ سنخیتی با آموزه‌های دینی و انقلابی ندارد، بلکه مروج اباحه گری و مفتخوری است بسیار دشوار است؟ یعنی حتما باید پای مراجع و عالی‌ترین مقام انقلاب و نظام به میان آید تا مدیران صدا و سیما ملتفت شوند چه فاجعه‌ای در حال رخ دادن است؟ البته این طور که باد می‌آید و شاخه می‌جنبد، مدیران متعهد و ارزشی ما حاضر نیستند بر این سیستم یکسره غلط و فاسد خط بطلان بکشند و طرحی نو دراندازند.

تقلیل دادن همه اعتراض‌ها به یک برنامه تلویزیونی آن هم با اما و اگرهای فراوان نشان می‌دهد که این بزرگواران اصلا و ابدا حاضر نیستند دست از خطاهای بنیادینشان بردارند. مشکل فقط یک برنامه سلبریتی محور نازل که مردم را به پول مفت درآوردن دعوت می‌کند نیست. مشکل دستگاهی است که در شعارهای سیاسی‌اش دعوت به مبارزه با تجملات می‌کند و در پیام‌های بازرگانی‌اش آتش حرص و آز مردم را برمی‌انگیزد و مروج زندگی لاکچری است. مشکل سیستمی است که در شعارهای رسمی‌اش می‌گوید باید با سعی و کوشش و رونق تولید ملی از گردنه تحریم‌ها عبور کنیم اما در برنامه‌های به اصطلاح سرگرمی محورش مخاطب را دعوت می‌کند تا با شرکت در کارناوال‌های احمقانه، پول مفت به چنگ بیاورد و بی هیچ سعی و تلاشی به آرزوهایش برسد.

ممکن است بفرمایید تلویزیون پول ندارد و مجبور است برای تامین بودجه‌اش دست به چنین کارهایی بزند. این حرف‌ها بهانه است. این مشکل امروز و دیروز نیست. سال‌هاست که تلویزیون جمهوری اسلامی با بی برنامگی و شاید هم با یک برنامه حساب شده مخاطبانش را هر روز سردرگم تر و پریشان‌تر از دیروز می‌کند. از خطر تهاجم فرهنگی سخن می‌گوید اما سخیف‌ترین نوع موسیقی را از بام تا شام به خورد مخاطبانش می‌دهد. از اخلاق و تقوی سخن می‌گوید اما بی پروا مخالفان سیاسی‌اش را به هر چیز نامربوطی متهم می‌کند. از احترام به رای مردم می‌گوید اما هر آن که را که محبوب مردم است حذف می‌کند. خلاصه کلام این که مشکل صدا و سیما خیلی بنیادی‌تر از این حرف‌هاست. این روزها هم چون اعتراض‌ها خیلی جدی است چند صباحی دست به عصا می‌رود تا آب‌ها از آسیاب بیفتد. شاید برای رد گم کردن یکی دو برنامه را هم قربانی کند اما در هم چنان بر پاشنه‌ای خواهد چرخید که پیش از این می‌چرخید.

۵۷۵۷

کد خبر 1253557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    0 0
    یعنی برنده باش مروج اباحه گری است؟ یه قول آن مغازه دار به طلبه گفت رب داریم ولی ربع نداریم درست برنامه تقلیدی مزخرفی بود ولی مروج اباحه گری؟ برنامه نود هم مزخرف بود مثلا مردم در آتش گرانی می سوختند عادل فردوسی پور یک آیتم های مسخره ای در برنامه داشت تیر دروازه هفته پاس هفته
  • مازیار IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    0 0
    جناب آقای موسوی با محتوای نوشته شما موافقم اما معتقدم به صورت آگاهانه از پرداختن به علت ایجاد چنین وضعیتی طفره رفته اید چون می دانید اینگونه مدیریت طی 40 سال گذشته در صدا و سیما نتیجه چه مدیریت و طرز تفکری است و نقد آن در شرایط فعلی همچنان تابوست که امثال شما هم جرات شکستن آن را ندارید.سربسته گفتم که خبرآنلاین بتواند منتشر کند
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    0 0
    عالی بود این تحلیل
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    0 0
    فعلا خودت اصلاح لازم هستي :)
  • ث IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    0 0
    فتامل جدا
  • مهدی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    0 0
    مدیریت یک نظام رسانه ای پیچیده تر از اینهایی است که شما نوشتید. حرفهای شما کلی است و اختلافی هم در آن نیست اما در چگونگی و اجرای آن هزار نکته باریکتر از مو است. همین سایت خبرآنلاین رو مشاهده بفرمایید. نه اصلا همین صفحه ای که مطلب شما در آن منتظر شده. پایین صفحه از 6 تبلیغ 3 تا مربوط به خودرو شاسی بلند است و اساسا دعوت به مصرف. کنار صفحه هم تبلیغ ادکلن و بازی اینترنتی و ... الخ. آیا درسته من بنویسم: که بعله سید عبدالجواد موسوی که چنین و چنان... سایت متبوعش یا مطبوعش دعوت به مصرف زدگی میکند. پس نتیجه میگیریم فلان و بهمان... شما مگر توانستید یک نظام کوچکتر رسانه ای را با همین شعارهایی که در متن میدهید اداره کنید؟ تغییر الگوی بازرگانی در رسانه و ترکیبش با فرهنگ به شدت کار پیچیده ای است. حتی در رسانه های کوچک. حالا صدا و سیما رو ضرب در هزار کنید. به زعم من باید از در ایجاب وارد شد. آن هم نه کلی بلکه جزئی و خاص. از همین سایت خودتون شروع کنید. یک قدم مثبت رو به جلو بردارید و آنوقت اون رو به عنوان الگو به نظام های بزرگتر پیشنهاد بدید.
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    0 0
    چون حامیانش اینگونه می خواهند
  • محمد IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    0 0
    چرا کامنتها رو نمایش نمیدین؟