بیانیه چین در واکنش به فروش تسلیحات آمریکا به تایوان

ایرنا نوشت: وزارت دفاع چین در بیانیه ای اعلام کرد که فروش تسلیحاتی از سوی هیچ کشوری از جمله آمریکا به تایوان را بر نمی تابد و آن را خلاف اصل «چین واحد» می داند.

در این بیانیه که امروز جمعه منتشر شد آمده است فروش تسلیحاتی به تایوان نقض اصل فوق است و صلح و ثبات در تنگه تایوان را به خطر می اندازد.
ارزش فروش بسته تسلیحاتی آمریکا به تایوان نزدیک به 500 میلیون دلار براورد شده است وزارت دفاع چین تاکید دارد که تایوان بخش لاینفک از خاک این کشور محسوب می شود.
بیانیه تاکید می کند فروش تسلیحاتی آمریکا به تایوان خلاف اصل یک چین و بیانیه های مشترک دو کشور محسوب می شود نقض حق حاکمیت چین است روابط دو کشور را مسموم می کند و برای امنیت تنگه تایوان سازنده نیست.

بیانیه در زمانی منتشر می شود که تایوان در حال برگزاری رزمایش شبیه سازی رایانه ای هان کوانگ است که با هدف آمادگی برای مقابله با حملات ارتش چین برگزار شده است این رزمایش از روز دوشنبه به مدت 5 روز شروع شده است افسران پنتاگون این رزمایش رایانه ای شبیه سازی را نظارت کرده اند.
اواخر ماه آینده میلادی نیز تایوان یک رزمایش شبه جنگی دیگر برگزار خواهد کرد.

در همین حال به رغم مخالفت های فراوان چین، آمریکا اعلام کرده است برای فروش فناوری های حفاظتی و آموزش خلبانان تایوانی جنگنده های اف 16 ، به توافق رسیده است.
روزنامه اس سی هنگ کنگ می نویسد دولت آمریکا همچنین در حال بررسی فروش تسلیحاتی بزرگ شامل محموله ای 66 فروندی از جنگنده های اف 16 به تایوان است.

بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا حمایت های فنی در اختیار تایوان می گذارد تا بتواند از جنگنده های اف 16 خود بهتر حراست کند و برنامه های تمرینی در اختیار این جزیره می گذارد.
تایوان می گوید قصد دارد توان نظامی خود را در برابر تهدیدهای ارتش چین افزایش دهد برنامه تمرینی و حفاظتی فنی که آمریکا در اختیار این جزیره قرار می دهد 500 میلیون دلار ارزش دارد.

پنتاگون در بیانیه ای از فروش فنی تسلیحاتی دفاع کرده و افزوده است این فروش بخشی از راهبرد آمریکا برای بالا بردن توان تایوان و ایجاد توازن نظامی در منطقه است.
فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان در چهار دهه گذشته همواره بزرگترین اختلاف میان این کشور و چین بوده است و به رغم اعتراضات پکن، این فروش ها ادامه یافته است.
از سال 2017 میلادی سومین بار است که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بسته تسلیحاتی به تایوان می فروشد.
 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =